Jeg har en Sierra 2.0i CL 1990 modell.
De siste to årene har jeg slitt med flatt batteri i tide og utide, og har hatt mange startkabel-situasjoner.
Til slutt endte det med å bytte dynamo nå i mai, og også laderegulatoren. Dette etter at batteriet sluttet helt å lade på vei fra IKEA (typisk). Batterilampen i dashen lyste svakt, så sterkere hele veien derfra før bilen faktisk stoppet helt.
Etter byttet av dynamoen gikk det fint en uke, helt til lampen begynte å lyse igjen.
Verkstedet forklarte dette da med at ledning festet til batteriet ikke satt riktig etter forrige rep, og fikset det, renset batteripoler, strammet reima, sjekket lading osv. Alt ok. Lyset forsvant.
Så begynte batterilampen og lyse såvidt igjen etter en mnds tid, så det først inne i en tunnell, så svakt var det.
Jeg turet tilbake til verksted, som sjekket alt og sa det var ingenting feil, batteriet ladet som bare det.
De kunne ikke svare meg på hvorfor lampen lyste svakt.
Jeg har så kjørt en mnds tid til. Noen ganger har jeg sett veldig svakt lys, og andre ganger ingenting. Så i dag på Danmarksferie, lyser lampen sterkere enn den har gjort tidligere, men fortsatt ikke full styrke sammenlignet med håndbremslys/oljelampe.
Så nå sitter jeg her og lurer på om det rett og slett er en el-feil, eller om batteriet faktisk ikke lader.
Det er utrolig varme dager (30 pluss og min sorte bil står i solen hele dagen helt til det blir fuktig om kvelden), og jeg tenker kanskje litt på kondens og problemer i el-anlegget framfor at batteriet skal ha sluttet å lade.
Jeg lurer også på om jeg rett og slett skal gå til anskaffelse av en sånn lade-måle-sak som Falck redningsmenn har brukt alle de gangene jeg har blitt satt i gang. Jeg har jo skjønt at den må måle iallefall 13.1 + + for at det skal fungere tålelig til at ferien kan fortsette.
Kan noen tipse meg om hva noe sånt heter?
Takknemlig for alle tilbakemeldinger.
Hilsen Lei Sierrajente