Gå til innhold

karosserimakeren

Bruker
  • Innholdsteller

    1
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om karosserimakeren

  • Bursdag 06/05/1971

Contact Methods

  • Bosted
    Trøndelag

karosserimakeren's Achievements

  1. Så morro!! gammelbilen min! her kommer litt om historien til bilen. Det var vel i 2000 at jeg kom over en annonse i Bilsport, volvo 780 bertone den sto i jarfalla i stocholm, 55000 svenske kroner. Det bled tatt en telefon til eieren for og høre om tilstanden, den var lite buclig sa svensken, ellers nogen lunde ok. Jeg så for meg det verste, men bilen skulle jeg ha. Kastet meg på flyet til Arlanda og tok taxi ut til forstaden av stocholm. Eieren kom hjem fra jobb, han jobbet med Hegglunds beltevogner. Bilen så mye bedre ut en jeg hadde drømt om, det var nesten bare kjøpesentra-bulker og noe mystisk under venstre baklykt. Handelen var i box. Han kunne fortelle at bilen var solgt ny i exs Joguslavia og importert til Sverige, i Joguslavia har den vært brukt i forbindelse med Casino-drift. Kjøreturen til Trøndelag gikk som en drøm, og fort! det var veldig andre kjøreegenskaper en min 240 turbo. Dagen etter tok den norske stat 65 000 kroner for at jeg skulle få den registrert. 3. dag Biltilsynet på Orkanger kikket på bilen og ga den skilter, tjenestemannen hadde ikke sett slik bil før. Bilen ble brukt påfølgende vinter som den var. På våren ble den plokket ned, rettet og grunnet, tørket i boksen på 60 grader 2. ganger, slik sto den til langt utpå sommeren for at alt av løsemiddel skulle trekke ut av grunningen for og ungå ubehagelige sliperiper. Den ble først sprøytet med epoxy-primer og 2.strøk slipegrunning. Senere på sommeren ble hele den grunnede bilen slipt med en lang slipekloss med p-120 etterpå med p-240, dette skulle bli den sletteste bertonen i verden!! Så ble den grunnet igjen, sto ca 1.5 måned før den ble vannslipt med p-1000 og p- 500 med rondell. etter det ble den lakkert i orginalfargen pluss,pluss. Karosseriet har aldri hatt noen store skader, venstre fordør var skiftet ellers så hadde den en rustskade under venstre baklykt der karosseritinnet hadde sluppet fra platen. Trekkroken for buldozer ble fjernet, det samme ble støtfangerne, de styggeste jeg noen gang har sett.. Støtfangerne er fra 96-940, foran gikk det ok, men bak tror jeg den ble kuttet i nesten 6. biter. det tok nesten 3. døgn og lage den!! listverket på støtfangervingene er laget av plexiglass. Dagen etter de var montert, dro bilen til sverige, Danmark,Tyskland,Nederland,Belgia,Frankrike,Sveits,Østerike og hjem igjen, 785 mil på 12 dager. og masse bensin brukte den. fikk pressa den opp i 200km på autobanen, mere gikk bare ikke, det var max!! Vinteren 2003 gikk automatkassen fløyten. Når bilen din blir klar, så må du parkere ved siden av en annen 780, så ser du på skrå langsetter bakskjermene på begge to, da sgjønner du at du har den sletteste bertonen i verden. Jeg har hverken før eller siden utført en sånn avansert lakkjobb. Men bilen måtte selges for og få startkapital til eget bilverksted. Så den annonsert tror det var i vinter, jeg ble skuffet over og se hva som hadde skjedd med bilen, bulket forskjerm, bort var de fete hjula. men heldigvis ser det ut for at en ny entusiast har tatt over prosjektet og vil sørge for at den får et videre liv. Jeg la ned all min fag-kunskap i karosseriet på denne bilen, pga av en ting, dette var en bil jeg skulle ta vare på!!! LYKKE TIL hilsen karosserimakeren
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår