På erfaringsmessig grunnlag kan jeg fortelle at ja, bilen er både solid og sikker! På vinteren for ca. 3 år tilbake dro jeg en halv spansk manøver i en feildosert sving med en '81 245 "Flatbed", og fikk dermed et av bakhjula ut i slapsa. Skjente over i motsatt kjørebane, full brems, og dønn i fjellveggen. Synet av gnister som flommet over frontvinduet kommer jeg aldri til å glemme! Farten vil jeg anslå til ca 75 km/t. Det eneste som skjedde med meg, var at jeg ble temmelig mørbanket i venstre skulder grunnet bilbeltet som gjorde jobben sin. Venstre forskjerm var skrellet bakover, døra satt fast, frontskjermen var pulverisert og en stor bit av fangeren var kappet tvert av. Motoren surret og gikk som om intet hadde skjedd, og jeg kunne sikkert dradd kjerra i revers opp av grøfta hadde ikke venstre forhjul vært låst. Fikk senere vite at ramma var en tanke skjev og at 3 motorfester hadde røket.
Det som virkelig imponerte meg ved hendelsen, var hvor ekstremt solid alt var bygd i bilen; stod en time hos mekaniker og kikka på skadene, og størrelsen på fangeren var det som gjorde størst inntrykk. En diger og feit stålbjelke av beste svensk kvalitet - finner man slikt på moderne biler lenger?
Enig med Nomix, litt bråsenkning gjør ikke bare go'førren smooth, den får også frem de gode kjøre-egenskapene som ligger latent i det firkanta, men überstive karosseriet; og som alle kjennere vet: dreiemoment + rigiditet = luuv, baby!