Har slitt med at Audien min bruker mye olje. Den bruker ca 1 liter pr 500 km... Kjølevæsken forsvinner også til ca 1 cm under minstenivå, men ikke lengre. Dette selv om jeg fylte den opp for litt siden.
Det jeg har fått av problemer er at jeg får opp feilkoder på katalysator og EGR, engine speed sensor og oxygen sensor ( 17811, 16556, 16705, 16804) Disse feilene har jeg tenkt er en følgefeil av oljelekkasje da hovedproblemet er at tennplugg på sylinder nr 3 ryker ofte. Den kokser seg og tar kveld, med da merkbart risting i motor og svært lav effekt. Jeg måtte komme meg hjem og det førte til at katalysatoren rødglødet. Denne kan da ha blitt skadet, men tror det gikk bra denne gang. (har skiftet den for ca 1 år siden) Oksygensensor og Enging speed sensor har også nylig blitt byttet. Jeg mener derfor at problemet ligger i oljelekkasjen.
Hva kan problemet være?
Selv har jeg tenkt på slitte stempelringer, ventiltetninger eller veivhusventilasjon. Jeg skrudde nylig opp hele motoren. Jeg utførte da kompresjonstest og denne var god på alle sylindre. (utelukker derfor stempelringer) I innsugningsmanifolden og innsuget til sylinderene var rene og fri for oljesøk. Merkelig at det da kan være ventiltetninger? Da burde det kanskje vært olje her? Jeg tok da slanger og koblinger til veivhusventilasjonen. Slangen som da går fra ventilhuset/blokken var full i "majones-grøt" Slangen som så gikk videre tilbake til innsugingsmanifolden var morken innvendig og så ut til å falle fra hverandre og samme grøten. Kan da feilen være i disse slangene?
Hvorfor er det isåfall såpass oljeforbruk om disse ventilasjonsslangene er tette?
En annen ting jeg fant var i konsollen hvor oljefilteret er skrudd inn på. Her var det plastikkdeler som fra en ødelagt plastikkpakning. Hvordan i all verden har det havnet her og hva betydning kan dette ha?
Hva mener dere?