Har kjøpt meg en BMW for første gang i mitt liv. På impuls :-)
En E39 525tds 1998 manuell (tidligere tysk importert), noen små feil, og noe kosmetisk rust (bakdørskanten). Ca 245000 Km.
Nå vil jeg gjerne finne ut om jeg har kjøpt katta i sekken, eller om'n er o.k. og eventuelt hva som bør gjøres for at jeg skal kunne ha'n i noen år.
Kan noen anbefale ett verksted eller en mekaniker som kan kjøre og lytte og føle og jekke opp og sjekke,... ??? Slike ting som jeg ikke selv kunne gjøre/se (har for det meste mekka bilene mine selv).
Om noen har erfaring med tingene under så taknemlig for kommentarer :-) ,... :
Den har i følge selger feil på abs sensor front (ny), og air bag føler i pasasjer sete (også ny) (ikke orginal deler).
Går det å få tak i elektronikk og software så en selv kan re-sette (indikere at en har gjort service), til en rimelig penge ?
Det kommer en ekstremt svak lyd fra bakhjulsområdet, men håper det bare er dekkstøy (225...x17 tror jeg).
Det skrangler litt fra eksosen litt avhengig av hvordan bilen står. Høres ikke ut som noe farlig.
Det knirker litt fra forstilling ved julopphengs bevegelser (høres kun med vinduene nede), men den er fast og fin og kjøre (som ett frimerke). Har tenkt og bytte til standard dekk.
Noen lyder fra framregionen når en kjører over dumper. Kan være at det er helt normalt. Dempere ?. Eller noe løst i motorrommet ? ... Men trooooor helst det er normalt.
He, he,.... den har kasettspiller,.... Noen forslag der ?,... liker og bruke iPOD'n.
Og her om dagen, etter en kald start etter at stått noen dager, så døde motoren etter 5 minutter kjøring ved giring,... og litt etter rusa den opp og ned når jeg stod stille. Men gikk ellers fint. Tor det trolig har vært kondens. Men skjønner ikke helt hvordan det skal ha kommet til insprøytning etter ca 5 minutters kjøring ?