Gå til innhold

'61Flcn

Bruker
  • Innholdsteller

    316
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    7

Omdømmeaktivitet

  1. Like
  2. Like
  3. Like
    '61Flcn fikk poeng fra Deltaone i '61Flcn: 1968 Ford Escort MK1 skogsvrak blir banebil prosjekt   
    Fikk inn motoren i dag. Prøvde meg på å slippe den inn ovenfra, men det gikk jo ikke. Så da ble det å slippe ned traversen, sette motoren oppå, og slippe karosseriet nedpå der igjen. Er litt trælete å sette det oppi igjen på bakken, men det går da. 



  4. Like
    '61Flcn fikk poeng fra ford87 i '61Flcn: 1968 Ford Escort MK1 skogsvrak blir banebil prosjekt   
    Har gjort litt mer, sveiset igjen hullene i gulvet. Og fikset bremserøret jeg var uheldig å skar hull i. Til tross for flenseverktøy fra 60 tallet ble det bra. 





     
    Måtte lage meg boss til ett litt bedre ratt enn det tynne stål rattet jeg hadde satt inn, så skar av bakenden av det jeg hadde, boret, gjenget opp og monterte det. Det er littegrann stort, men det skal være flere sånne ratt her som er mindre. Med dette slipper jeg også å sette en tute knapp i dashbordet.







  5. Like
    '61Flcn fikk poeng fra Actros 8x8 i '61Flcn: 1968 Ford Escort MK1 skogsvrak blir banebil prosjekt   
    Fikk gjort litt mer i dag før påskeferien var over for min del. Fikk dyttet inn viftene og radiatoren foran motoren, men det ble trangt om plassen frammi der. Radiator og stabstag krangler om plassen, og vifta og karosseriet er såvidt enig. 

     
    Bremsepumpa er akkurat liten nok til att den får plass imellom motoren og innerskjermen.

     
    Og det ble akkurat passe klaring mellom framskjerm og hjul med 185/65-14 foran.

     
    Sierra stv tanken passer som om den var laget for å sitte i bagasjerommet på en Mk1 Escort, med plass til reservehjul tilogmed!



     
    Må si jeg liker høyden der, selv om det ikke dermed sagt er optimalt for svinger i hastighet. 

  6. Like
    '61Flcn fikk poeng fra Actros 8x8 i '61Flcn: 1977 Dodge Aspen wagon. BACK ON THE FORUM!   
    Så litt tid etter smalt det. Stempel i småbiter i bunnpanna og kryssbolt tvert igjennom sylinderveggen. Jeg var lei. Bilen ble parkert og jeg kjøpte meg en Laurel. Som ikke varte lenge EU ble dommen for denne og jeg kjørte så en '63 Falcon på lån av far min en stund. Fram til jeg kjøpte meg en '80 Plymouth Volare som fikk meg til å savne den slitne Aspen stasjonsvogna så mye att innen 5 minutter bak rattet var planen der. Plymouthen skulle vekk og Aspen skulle tilbake.
    Vi hopper så 7-8 mnd fram. Jeg hadde lastet Aspen bak Plymouthen og slept den med meg til Tynset hvor jeg nå bor og jobber. Bilen ble satt bak jobben og etter jobb var jeg som regel å finne i Aspen hvor jeg satt å tuklet med en eller annen liten feil jeg visste den hadde, men den var så liten att jeg aldri hadde tatt meg tid til det. Etter kort tid hadde jeg gjort ett kupp på motor med paprier på att den var benket på 325 hk, hentet den satt den på benken inne på jobb og plukket den ned. Trimdeler var allerede  bestilt før motoren var hentet så de kom dagen etter. Presset den opp til 375 hk og satte den inn. 
     
    Så gikk alt fort fremover, men en ting slo meg når jeg satte bilen i gir for første gang på 2 år. Girkassa var på sitt siste åndedrag for 2 år siden. Da sto den godt montert med 375 hk foran seg og en overivrig sjåfør som nettopp hadde fått bilen sin tilbake. Med mer hester enn noensinne. Det gikk som det måtte gå girkassa brant seg fast i 3dje gir. Den ville ikke i noe annet gir. Så en ny girkasse måtte til. Den første og eneste jeg fant var en dragpreppa small block automat som jeg selvfølgelig slo til på. Så sto jeg der med den kvikkeste bilen som var her. 255/70-15 bakdekk og ett vanvittig drag. Den dro ut 110 på første gir. Og bånna speedometeret før 3dje var halvveis ferdig. I grove trekk er det der bilen er i dag. Bare med vinterdekk. 






  7. Like
    '61Flcn fikk poeng fra Sverre E Olsen i '61Flcn: 1968 Ford Escort MK1 skogsvrak blir banebil prosjekt   
    Er fint med jul. Da har en nok fritid til å pusle med litt av hvert. Fikk dyttet sammen bunnen av testmotoren. Satte inn høytrykks 2wd cosworth oljepumpe med underspyling så er ihvertfall sikker på att den får smurning. 


    Må bytte få tak i en IS topp til den, men måtte få motoren ned fra benken så for nå kan den stå sånn.  
    Så begynte jeg å eksprimentere med litt lakk. Fikk bildet viser ikke rett for registerdekselet, det ser MYE bedre ut igjennom vanlige øyne. 


  8. Like
    '61Flcn fikk poeng fra Sverre E Olsen i '61Flcn: 1968 Ford Escort MK1 skogsvrak blir banebil prosjekt   
    Takktakk. :-) Satser på att den flytter seg under egen kraft før neste høst, men for nå holder det å sammenligne bilen på de første bildene jeg tok av den og sånn den står nå. :-D
     
    Har gjort litt mer. Gikk løs på passasjer siden og gjorde den ferdig. Nå igjenstår bare å sømsveise støtdempertårnene før den settes bort for vinteren.




  9. Like
    '61Flcn fikk poeng fra ford87 i '61Flcn: 1968 Ford Escort MK1 skogsvrak blir banebil prosjekt   
    Ble så jeg gjorde litt til med bilen. Fikk sømsveiset ramma til gulvet og forsterket bladfjærfestene. Og hvordan komme til på understellet når annet enn en liten garasjejekk og bukker som synker ned i grusen?




     
    Behandlet alle sveisene med tynnstoff. Nå skal den bikkes ned igjen og framskjermen skal av. Så blir det å sveise rusta i fronten og forsterke støtdemper tårnene. 
  10. Like
    '61Flcn fikk poeng fra Actros 8x8 i '61Flcn: 1968 Ford Escort MK1 skogsvrak blir banebil prosjekt   
    Fant ut att jeg ville ha meg en bil til. 3 egne prosjekter og mange andre var ikke nok. Så nå ville jeg ha en bil å leke meg litt på bane med. Og Escort har alltid vært en av mange drømmebiler så når jeg kom over en her i bygda måtte jeg bare hente den. 
    Nå skal det sies att den hadde ikke flyttet på seg på nesten 40 år når jeg fant den liggende på siden, 14 meter ned en 40 graders skråning i skogen. Men en telefon til grunneier, motorsag og traktorgraver løste det problemet på dagen.
     



     
    Satte den på traktoren og kjørte den hjem, spylte av den alt skogen har gitt den og løftet ut motoren. 



     
    Nå blir det å grovrette karosseriet, få vekk alt som er unødvendig og begynne å forsterke og reparere karosseri. 
  11. Like
    '61Flcn fikk poeng fra Beatlemania i '61Flcn 1976 Ford Granada MK1 baklengs motorbytte ++   
    Da ble det oppstart til slutt. Fikk på de siste delene og fylt opp olje, kjøleveske og bensin. Måtte bytte ECUen da den ikke ville funke, men hadde en til liggende. 







     
    Har fått kjørt den litt, men fri eksos er ikke det beste å prøvekjøre med så må bli eksosanlegg snart. 
  12. Like
    '61Flcn fikk poeng fra ford87 i '61Flcn: 1963 Ford Fairlane 500 bruksbil/cruiser prosjekt   
    Og enda en gang ble det for mye for ett innlegg så da blir det ett to-delt ett. 


















    Sånn står den nå. Mangler å montere front og eksos, så er det litt sparkling, litt lakk og to nye dekk så er det EU-kontroll neste. 
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår