Heisann alle sammen.
Kjøpte meg en volvo 240 2.3F automat her forleden.Dette er en bil med samme eiere di siste 15 årene.Bilen 110% fulgt opp på volvo av forrige eiere.
Bilen har gått 293000 siste service var på 255000 for da sluttet service hefte =)
Bilen ble EU ok nå januar. eieren var så nøye at viss det skulle byttes lys pære i sete varmer bryteren så ble også dette gjort på volvo verksted.
Jeg var ute og kjørte med en henger dagen etter jeg kjøpte bilen.Kom bak en traktor og kicka ned bilen og suste forbi.Men da kom det en rakkle lyd fra mottoren og den gikk aldels ikke reint lengre..stoppet på en buss holde plass og lyttet til moroen som rakklet å så kvalte den seg.kammeraten min sa det knistret i bakkant av mottoren da jeg prøve og strate den.Etter en del runder på starteren så fikk jeg den til og puttre litt, men den rakklet stygt.Så rusa jeg den opp 2 ganger ,så plusselig gitt den fint igjend.Da virket det som alt var i orden! Men da jeg kjørte synes jeg det kom blitte litt små skraping da jeg ga gass .Så da jeg sto et vei kryss i byen,så fikk je det travlet med og komme meg ut av krysset så klampet til gassen..Å det var da den stykke lyden kom at !! Men denne gangen så toppa bilen helt og ville ikke starte igjend !
Dette har jeg gjort
1.Bytta rotor og fordeler.
2.Bytta start modul
3.Bytta tannjulet på veiva der reggreima sitter på.den med en liten tapp som holder den skiva og reimjulet fast.For den tappen hadde knekt av,Men dette var nok min feil da jeg demonterte den.
4.SAtt opp reima på sine punkter.Rotoren peker da på syllinder nr 1.
Reimjulet står på sitt merke på 0.å da er stemplet på syllinder 1 på topp
5.Har målt giveren som sitter på kassa.den har en motstand på 78 .Volvo sa den skulle ligge på 70 + - 30.
6.den får bensin og har gnist !
7.kammen er ok og går rund som den skal.
8. også veiva er ok.
9.Har også koblet fra DEFA alarmen for og se om den hadde noe med dette og gjøre.Men det hjalp heller ikke.
10.Eksosen har frie veier.
11. Komp test ok nesten 11 kg på alle 4.
Får diagnose feil på 6ern kode: 2-1-4 Som er en feil på giveren fra kasse (signal fra vei julet) men kan det væra noe mere feil på den giveren da den fakrisk hadde en motstand på 78 ? Og hvordan sletter jeg feil koder ? troddet det var og holde inne diagnose kanppen 6-8 sec.men dette fjerner ikke feil koden.
Uten bensin tilførsel.kjinner jeg motoren å den har ingen ulyder.
Da den får bensin blir det sikkelig bulder.den starter ikke men høres ut som den får sikkelig feil tenning.
Har nå snart fått nærve problemer .
Er den noe som kan hjelpe meg
Mvh
Jarle Sand