Gå til innhold

amcarduden

Bruker
  • Innholdsteller

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om amcarduden

  • Bursdag 07/28/1968

Contact Methods

  • Bosted
    Lier

amcarduden's Achievements

  1. Lurer på om noen vet eller har prøvd og bytte om på sittedelene på forsetene? Setene er jo satt sammen av mange deler, og kanskje de delene er like? Kunne vært interessant, siden jo førersiden er mer nedsittet enn passasjersiden. Er jo tross alt føreren som sitter mest i bilen.
  2. Ohmet alle dysestikk med frakoblede kontakter på dyser og hjerne. Ikke noe overslag til jord på ledninger mellom hjerne og dyser. Tok en tur på det lokale hoggeriet, og der hadde de jaggu akkurat plukket ut en nøyaktig samme hjerne. Den lå fortsatt på disken:volvsmile . Han foreslo at jeg kunne ta den med hjem og bare prøve den først:thanks . Hjalp ikke det skulle vi få den igang sa han(jobbet i mange år på volvo),det kaller jeg service. Lier biloppsamling, de fortjener litt omtale i så henseende. Uansett, gikk over alle sikringer og hovedrele, alt så strøkent ut. Startet fortsatt ikke. Så byttet jeg hjernen, og da fikk jeg pulsering på dysene:) . Men måtte ut med plugger og tørke de, av med stikkene igjen på dyser for å få blåst ut overskudd av drivstoff i sylindrene. Smokket alt sammen igjen og der startet den:volvsmile . Litt uryddig til å begynne med, men kom seg etterhvert med temperaturen. Aldri gått så jevnt før i vårt eie. En annen ting etter bytte av hjernen, er at nå hører jeg bensinpumpa når tenning settes på....aldri gjort det før. Må vel være primærpumpa det vel, kanskje det forklarer hvorfor den alltid har vært tungstartet når det er under kvart tank bensin igjen.??? Det får vi se etterhvert. Takk for svar, nå er jeg fornøyd igjen. Håper det varer en stund nå da.
  3. Da har jeg testet alle dysestikk(samme på alle) og uten lambdasonde. Samme begredelige resultat. Jeg har multimeter med ohm funksjon. Etter frakobling, mener du da å ohme mellom alle ledningsender og jord? Og hvis det blir utslag er det vel kontakt mot jord et sted det ikke skal være det? En annen ting er at jeg hektet ei vanlig prøvelampe mot pluss, og utgang nr 18 på hjernen(den skal gi jord til dysene etter det jeg har funnet ut), Så gløder pæra hele tiden da også når jeg drar på starteren...Enig i at ei slik pære nok er litt drøy for hjernen, men det gir en indikasjon. Kan det bety at det er noe galt med hjernen da?
  4. Skal sjekke alle dysestikk jeg. Ikke lett å få lånt en hjerne for meg. Kjenner ingen som har tilsvarende bil, noe som selvsagt er forferdelig :volvsmile .
  5. Brukte ei 5w pære med trådtilkobling i stedet for sokkel som jeg tredde i dysestikket. Pæra lyser hele tiden når jeg drar motoren på starteren. Da er det vel både pluss og minus hele tiden? Skal ut og prøve litt mer nå. Da skal jeg teste alle dysestikkene på samme måte. Tenkte også å prøve å nappe ut kontakta til lamdasonden, skal vel starte uten den innkoblet? Den kan kanskje fortelle hjernen at dysene skal være åpne hele tiden hvis den er ødelagt? Sjekke litt mer jeg.
  6. Hva er det som gjør at jordinga ut av kontakt nr 18 på jetronic boksen(0280000561) står på hele tiden? Plussen til dysene kommer på konstant som det skal, men jordinga fra hjernen stemmer ikke. Det skal vel pulsere, ellers står dysene åpne hele tiden? Ohmet tempføler til hjernen, og det var 10-11 ohm, som er nogenlunde riktig når det er kaldt ute iflg haynes boka. Bilen ser ut til å få altfor mye bensin også. Ellers har jeg byttet LMM, plugger, pluggledninger, lokk og rotor. Bare for å ha nevnt det:bok: .
  7. Ingen som har noe forslag??? Kommet et skritt videre. Byttet til nye pluggledninger uten at det hjalp. Så kom sønn min hjem med en kompis som er ung bilmekaniker. Jeg nevnte bensintrykket, og da viste han meg en smart måte å se hvordan strømmen til dysene oppfører seg. Vi tok ei 5w pære av "blitspæretypen"med to tråder. Rettet ut trådene og tredde de inn i kontakta til ei dyse. Kjørte starteren og da lyste det konstant i pæra...det skal det ikke. Det betyr at dysene står pip åpne hele tiden, ikke rart den blir våt da. Da blir spørsmålet litt enklere, hvor sitter releet som styrer dysene hen tro??
  8. Så lenge var Adam i paradis...:repost: . Samme problem dukket opp igjen. Denne gangen byttet jeg lmm, men vil ikke gå uansett.Resatte alle feilkoder. Hvis den har stått en dag starter den, men.....bare hoster og skikkelig ujevn gange. Gir jeg litt gass skjer det ingenting, bare fusker enda verre og stopper.Dette pågår bare ca 5-10 sekunder. Går ikke lenge liksom. Kan for høyt bensintrykk være en årsak? Når jeg målte trykket sist og fikk 8-9bar, målte jeg bare rett fra pumpa:hide . Må vel få tak i noen koblinger som passer mellom slange og fuelrail, og montere manometer der. Vil helst ikke kappe slangen og bruke T-stykke. Tror kanskje jeg bør bytte alle pluggledningen også. Er silikonkabler fra biltema. Hvis de er litt dårlige kan det kanskje forklare hvorfor den startet og gikk fint med nye ngk plugger. Pluggene var forresten helt svarte av sot når feilen kom tilbake. Indikerer vel mest feilblanding(bensintrykket?),eller kan dårlig tenning/gnist lage så dårlig forbrenning at det blir sotete plugger? Dette er litt pain in the ass altså:ratatatat . Håper fortsatt på gode meninger.
  9. Faen er det mulig. Fikk inn ngk plugger så startet bilen før jeg tok i nøkkelen omtrent:race . Kunne ikke drømme om at alle pluggene lagde faenskap på en gang....? Ja, men da får jeg se litt fremover åssen det går. Tusen takk for innspill til alle, og jeg har ikke byttet en eneste dyr duppeditt så langt,deilig! :hello:
  10. Ja, tror de pluggene skal byttes ja. Fordelerlokk og rotor er nytt. Eneste jeg har byttet hittil, drevet mest å feilsøkt og klødd meg i hodet:uhhmmwhat?: .Prøvde an annen ubrukt plugg jeg hadde liggende av ukjent merke. Var samme reisa med den????Hmm? Ang bensintrykket, etter hva jeg har lest er det rundt 3bar som er vanlig. Vet ikke helt på bosch spruten, men er vel omtrent samme trykk på de forskjellige innsprutene? Kan det bli så høyt som 8-9bar bare ved at vacumslangen er koblet til? Eller er det noe galt med regulator eller retur?
  11. I dag har jeg feilsøkt mer. Målt bensintrykk med manometer, og fikk ca 8-9bar. Er det nogenlunde riktig trykk? Regner med å ha eliminert drivstofftilførselen nå. Men, er noe merkelig med gnisten på pluggene. Skrudde ut alle pluggene i dag og la de oppå motoren med kablene påmontert. Er gnist på alle, men virker svak og ujevn(gnistrer litt i hytt og pine også, uten noen jevn takt liksom). Prøvde også bare med en plugg for å være sikker på at det ikke ble noe overslag mellom pluggene. Samme resultat. Prøvde også å holde kabel fra coil mot jord og der virker det som det er kraftig gnist. Tok samme test med en og en pluggkabel også. Syns det også virket greit med gnist, slo iallefall over. Vanskelig å si om det var jevn takt egentlig. Kan det virkelig være at alle pluggene er dårlig samtidlig? Er av typen man får på biltema:m'm: , eyquem. Kan gnisten oppføre seg slik hvis det er feil på tenningsmodul eller svinghjulssensor da tro?:deng .
  12. Når det er gnist på pluggene kan ikke svinghjulssensoren være defekt? Lest litt rundt, og skjønt det slik. Men ikke lest noe som sier det rett ut....Noen som kan avkrefte dette en gang for alle tro?
  13. Er det slik at hvis modulen er død, så er det ikke gnist på pluggene? Svinghjulsensoren fjerner vel ikke gnisten? Trodde den bare forteller hjernen at motoren går rundt samt gir impuls på rett plass. Er det helt feil?
  14. Hvor sitter egentlig tenningsmodulen? Bensinpumperelet sitter vel oppunder bena til passasjeren foran mener jeg å ha lest, hvitt rele? Men siden pluggene blir våte, går vel pumpa vil jeg tro. Nå skal jeg ut før det blir mørkt å sjekke svinghjulssensoren.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår