Gå til innhold

Pr0t0typ3

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Pr0t0typ3

  • Bursdag 12/28/1982

Contact Methods

  • Bosted
    Florø

Pr0t0typ3's Achievements

  1. 15k høres ut til å være i aller meste laget... Men når det er sagt, så er faktisk deler til toyota ganske så dyrt. Det er dyre deler, men det er deler som holder HØG kvalitet. ;) Men ville nok uansett gått for uoriginale deler til en bil på den alderen. Regner med at det er trommel bak, og skive foran. Er det det har vært i dei tilfellene eg har vært borti carina rundt det årstallet der. Enkleste som er å gjøre er som sagt å stramme opp det tannhjulet som eg nevnte. ;) Skulle derimot bremsebandene være veldig slitt, så kan du vurdere å skifte dei, og om du først skal skifte dei, så anbefaler eg på det sterkeste å skifte bremsesylinderene! Tipper at alt i alt, bare i deler, så er det snakk om under 2000 ihvertfall. Kjøp det på biltema. Det er som oftest billigere å kjøpe det der, og et par bremseband og bremsesylindere kommer sikkert til å være lenger enn du kommer til å ha bilen :P Bare et lite spørsmål... Hva for modell er det snakk om? Carina I, Carina II, Carina E osv.. Det er forholdsvis enkelt å skifte det her selv, bare å huske å hvor smådelene skal festes :P Ei fjør til hvert bremseband, wire for handbrekket... Du klarer det nok lett. ;)
  2. Tja... Høres ut som om at du sliter med det samme som eg gjorde.. Eg hadde lekasje på ene bremse-sylinderen på venstre side bak. Når bremse-bandene begynner å bli slitte, så skyves sylinderen lenger ut, og har større sjangse for lekkasje. Bandene mine var forsåvidt fine nok til at vil fortsette å bruke dei, så eg stakk på biltema å fikk tak i ny sylinder. Forholdsvis enkelt å skifte, men du må lufte bremsene når du har gjort det. Når eg tenker meg om... så er det ikkje sikkert at det vil hjelpe deg med handbrekket. MEN, du har en justeringsmulighet for å kunne sette bandene "lenger ut" mot trommelen. Imellom bandene, under sylinderen så ser du et tannhjul som du kan justere på. Finn frem et litt større skrujern, og skru dette tannhjulet en eller annen vei (eine veien er for å stramme, og andre er for å slakke av). Husker ikkje hva for vei som gjorde hva, men det finner du fort ut av. Dette kan du gjøre på begge sider, prøv å få dei noenlunde likt justert ihvertfall. Test det med å for eksempel kjør sakte framover, mens du forsiktig tar opp handbrekket. Du ser då fort hva for hjul som låser først osv... Håper det her var til hjelp? ;) Og du har nok samme problem som meg. Det her funket fint ihvertfall. Eg kunne kjøre på glatta, dra maks opp handbrekket og ingenting skjedde :P I tillegg så var det hull på wire'en min som gikk bak til venstre siden. Den måtte eg selvfølgelig også skifte, siden det vil kunne samle seg vann og skit inni der og på vinterstid, så vil du nok ikkje kunne klare å dra i den wire'en siden det sikkert har fryst til is. Gi gjerne tilbakemelding på om eg er heilt på villspor, eller om de ter noe meir du lurer på. Eg har akkurat kjøpt meg ny bil no siden eg ønsker å ha en litt større bil no. (Rav 4) Liten ting til. OM du skal skifte bremseband, så MÅ/BØR du også skifte bremsesylinderen. Grunnen til det er at membranen som ligger på sylinderen over tid er "strekt ut", sånn at om du då må trykke denne sammen, så går det mest sansynlig hull på denne membranen.
  3. Har no holdt på med bilen min i noen måneder no, men kommer ikkje noe videre... Har tidligere har 6 andre motorer i bilen min uten noen særlige problemer, men denne gangen må eg snart gi opp. Det hele begynte med at eg fant ut at eg skulle ha enda en ny motor i bilen min, fant da en Scorpio motor (2.8i) Denne kjøpte eg og skulle da sette den ned i bilen min. Bilen min er originalt en 2.8 GL (forgasser) Følgende ble skiftet over fra gamle-motoren : eksosmanifoil høyre side, starter, dynamo, innsuget, fordeler, servo-biten... Har da endt opp med følgende problemer. Den vil ikkje gå skikkelig om eg trykker gassen i bånn. Det begynner å smelle litt frami motor-rommet. Smellinga høres ut som om det kan være for lite luft (tenkte da at choken var veldig feil-justert) og det kan være tenninga som er feil-justert. Choken har eg justert sånn som eg tror den skal være og tenninga er justert på ca 10 grader fortenning. Tennpluggene er skiftet til helt nye. Toppdeksel-pakkning er skiftet, og innsugspakkning er skiftet også. Det som er litt morsomt er at tenninga på en innsprøytings-motor skal være 12 grader og en forgasser motor skal være 9 grader. Tennpluggene for en innsprøytingsmotor er en annen type enn for forgasser-motor. Så "bottom line". Hva er det eg har gjort gale her?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår