Gå til innhold

Bassmus

Bruker
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Bassmus

  • Bursdag 09/15/1979

Contact Methods

  • Bosted
    Arendal

Bassmus's Achievements

  1. Forøvrig, hvordan kan en evt. lakke med spraylakk, når bilen har klarlakk? Jeg skjønner at en pusser ned rundt området med lakkskaden, og så grunne, lakke med farge og så lakke med klarlakk. Men på et eller annet punkt vil jo den nye fargelakken og klarlakken nødvendigvis komme inn på et område som ikke er pusset. Går dette bra, eller vil den nye lakken som ligger oppå den gamle lakken som ikke har vært pusset flasse av?
  2. Takk for svar! Ok, så på den ene siden kan jeg forberede døren og kanalen på en full lakkering av hele flaten. I så tilfelle ser jeg for meg at jeg har nødt til å overlate lakkeringsjobben til en proff, siden jeg ikke kan se for meg at jeg greier å lakke en hel bildør uten at det blir grælete og fælt, med masse støv i lakken. Men er et alternativ å pusse ned rundt der lakken har flasset av, grunne, og så lakke over med først farge og så klarlakk? Er det mulig å få fint uten en kjempetydelig overgang mellom ny og gammel lakk? Eller vil dette bli skikkelig tydelig og stygt?
  3. Hei. Har en 1999-mod. Toyota Avensis, som har et par skader i lakken som plager meg litt. Den ene er at lakken har flasset av litt på et kanskje 5-10 cm. stort område på den ene kanalen. Det virker som at det har blitt reparert noe der en gang, og at lakkeringen kanskje ikke ble gjennomført så bra. Jeg ser nå rett inn på grunningen (hvit farge). Den andre skaden er at lakken flasser av rett under dørhåndtaket på førerdøren. Området er kanskje 1-2 cm. stort. Noe av området har blitt fikset med et sånt penselsett, men enten så har flassingen vokst, eller så har pensellakken ramlet av. For nå ser jeg inn til metallet rett ved der det har blitt penslet. Det har også kommet noe overflaterust på det bare metallet. Hvordan kan jeg fikse dette på en enkel og grei måte? Én måte er jo å levere bilen inn, men det vil jo koste skjorta. Er det mulig å fikse dette selv med f.eks. sprayboks-lakk? Hvordan kan jeg i så fall få til overgangen til den gamle lakken best mulig? Tar imot alle tips med takk! :)
  4. Hæ? Var ikke poenget med å holde igjen drivakselen nettopp det at akselen ikke skulle dette ut av girkassa? :wonder:
  5. Takker og bukker for svar! hart: Mm, så tips om det i en guide en annen vei (for en VW Passat). Ikke så dumt. Bare lot kaliperet henge og slenge når jeg bytta bremseklosser. Sikkert ikke så smart i lengda.. :) Turbodevil: Takk for smørbrødliste!! :) Men noen spørsmål: Er det de to store boltene rett over mansjetten du sikter til? Og kommer navet til å falle ut og ned slik at jeg kan ta drivknuta rett ut av navet når de to boltene er tatt ut? Sitter forøvrig drivakselen "godt fast" inni girkassa? Tenker på det å holde igjen drivakselen når jeg skal dunke løs drivknuta. Er det lett for at den kan "falle ut" av girkassa, hvis man ikke er obs?
  6. Hei. Den høyre drivknuta foran på min Toyota Corolla 1.3 '92 modell må byttes, og jeg er lite sugen på å betale en formue for at et verksted skal gjøre det. Jeg har skrudd noe på bilen før - skifta bremseklosser foran på bilen i går bl.a. Er det vanskelig å skifte drivknuta på egenhånd? Jeg titta på det i går, og fra mitt ståsted virket det som om drivakselen bare var tredd inn i drivknuta, og at jeg måtte løsne "hjuloppheng og det" (er ikke så stor på faguttrykk når det gjelder bil:)) for å få løs drivknuta. Og at det deretter bare er å tre den nye drivknuta inn på drivakselen og skru på plass "hjuloppheng og det". Er det i grove trekk mer avansert enn dette? Er det noen feller å gå i når man skal gjøre en sånn jobb? Har lagt ved noen bilder av hjulopphenget på bilen, etter at jeg har plukket av kaliperet og bremseskiva. På forhånd takk for hjelpa!
  7. Var en relativt smal sak å ordne. Alpine har 6,5" høyttalere (til 800 kr/paret) som er grunne nok til å passe uten å måtte bygge ut noe. Eneste jobben var å file kanten på høyttaleren så den passet inn i braketten i døra, og å lodde originalledningen fra den gamle høyttaleren over på den nye sånn at høyttaleren bare kunne kobles til med en "hurtigkontakt". Neste prosjekt nå er å lage ny hattehylle og å montere høyttalere bak. :)
  8. Søstra mi og forloveden har en Ford Escort 1998 modell stasjonsvogn, med defekt varmeapparat. Det lukter litt svidd ("svidd vann" som søstra mi beskriver det:)), og så lekker det vann inn i bilen på passasjersiden. Når de bruker varmeapparatet, begynner det å ryke inn i bilen. Verksted har anslått jobben med å fikse dette til sju-åtte timer. Er det trolig at hele varmeapparatet må byttes, eller kan dette fikses på noe annet vis?
  9. Første meldingen på forumet her, så hei & hå folkens! :cheers: Har nylig fått meg en Corolla '92 fem-dørs, som det blir litt skruing på. Må bl.a. få meg nye høyttalere i fordørene. Toyota skulle jo ha en formue for disse, så tenker jeg sjekker andre veier. Noen som har peiling på størrelsen på høyttalerne som sitter i denne bilen? Vet noen dessuten om det går an å få tak i en grei bok, hvor det står litt om hvordan å fikse ting og tank på den modellen? Norsk eller engelsk helst. :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår