Hei folkens!
De siste ukene har jeg lagt merke til at motoren på min 320 e46 har oppført seg merkelig ved mye gasspådrag v/lavt turtall..
Det er "puffa" litt i eksosen og motoren vil ikke dra i det hele tatt før den sakte men sikkert kryper oppover mot 3k rpm..
Men i går, så skjedde dette enda mere enn før..
Jeg gav på etter en fartsdump, og så gikk bilen veldig dårlig etter det og den lugga og puffa litt i eksosen som om den var syk
Jeg stoppa opp og når jeg stod i park (har automat), så vugga motoren veldig mye og hele bilen rista jevnt..
Jeg slo av/på motoren igjen og den var fin som vanlig..
Hadde med en kompis og vi ble vel halvveis enige om at det som skjedde var nok at den gikk på 5 sylindere i stede for 6..
Noen som har opplevd at 1 sylinder plutselig kutter ut under kjøring, og så starter å jobbe igjen på høyere turtall?
En ting verdt å nevne var at forrige eier kjørte på blyfri 95, og når jeg kom hjem å sjekka manualen står det at alle den skal kjøre på 98.. fylte på 99 (det de hadde på shell:P) og det ble som natt og dag.. lugginga slutta helt og ikke noe problemer =)
Grunnen til at jeg sjekka om den skulle på på 95 eller 98 var fordi tennplugga mine viste antydning til overopphetning (litt hvite noen steder)..
Hvis jeg har riktig, og det viser seg at en sylinder kutter ut inniblant - er det noe annet enn bytting av tennplugger jeg burde gjøre? Kan det være noe annet, luftmengdemåler f.eks?
Takk for alle svar =)