Gå til innhold
Bilforumet.no

tdt58

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om tdt58

  • Rang
    Menig

Nylige profilbesøk

325 profilvisninger
  • 124

  1. Hallo ! Har et spørsmål om framseter til en W211. Har en E220 CDI T Avantgarde 2007 mod. Den har seter i sort skinn. Setene foran er slitt og sømmer har gått opp. Har kommet over 2 nye stoler fra en tilsvarende bil fra 2005. Med facelift. Han som skal selge disse setene er sikker på at disse vil passe i min 2007. Jeg tror også det, men siden det er veldig mange mil å kjøre for å hente setene vil jeg være sikker på at de passer. Vet jo at det ble en del forandringer på W211 2006-07. Derfor henvender jeg meg til dere her på forumet. Noen her som kan bekrefte eller avkrefte at disse setene vil passe i min bil ? Takker på forhånd så mye for hjelpen ! :o) Mvh. Morten.
  2. Hallo ! Driver og kikker rundt etter "ny" bil ! Lyst på en 211 st.vogn. E200 CDI, E220 CDI eller E250 CDI. Har ikke veldig greie på hva som er nytt eller forbedret fra modell til modell, men mange sier at skal jeg ha en slik bil bør jeg vente til jeg finner en passende bil som er en 2006 mod. eller nyere. Visstnok fordi mange barnesjukdommer, datafeil, karosserifeil m.m. er forbedret og rettet fra 2006 0g oppover. Vet ikke om dette medfører riktighet ? Var det jeg tenkte jeg skulle høre med dere om. Vet noen her om dette er tilfelle ? Altså at det på 206 modellen av disse bilene er mye nytt og mange rettelser av feil som var på tidligere modeller ? Isåfall hadde det vært flott om noen kunne si litt om forskjellen , eller linket meg til et sted der jeg kan lese om dette. På forhånd tusen takk for hjelpen ! Mvh. Morten.
  3. Hallo Mercedesfolk ! Vurderer å få litt mere krefter ut av en Mercedes-Benz E-Klasse E200 T CDI 2008 mod. Bilen har en 2,2l med 136 hk. Har veldig lite greie på dette så må derfor spørre om råd. Har lest endel om dette og har skjønt det finnes flere måter å gjøre dette på. Har også lest at visse mener dette er skadelig for motoren. Er det noen her som har gjort dette med tilsvarende bil er jeg mottagelig for råd og tips. Linker til seriøse folk som driver med dette er også nyttig ! Takker på forhånd så mye for hjelpen ! Mvh. Morten.
  4. Hei bil-freaks ! Har et spørsmål ang luft i dieselsystemet mitt. Har en w124 1990 mod. 300tdt. Den har stått rolig i sommer p.g.a. gåen nivådemper. De er nå byttet og bilen er på hjul igjen. Det som er litt rart at etter at jeg nå kom på veien med den igjen har jeg fått en diesellekkasje. Kanm sjøl lite om mekking av bil, men leser mye på nett og finner mange ideer og forslag om løsninger. Om dette dieselgreiene har jeg jo skjønt at o-ringer på pumpa er et vanlig problem. Bilen har gått ca. 330 000km. Jeg har eid den i 6-7 år og har aldri hatt noe tull med dieselsystemet annet at jeg skifta det lille vinkelfilteret en gang. Vanlig dieselfilter er selvfølgelig skiftet med jevne mellomrom. Da vi skifta nivådemperne sto jo bilen på bukk og vi så det kom diesel, men klarte ikke helt å lokalisere hvor den kom fra. All væske på en motor som lekker har jo en tendens til å finne de merkeligste veier. På bukken kom dieselen med små drypp fra bunnpanna. Så må komme fra et sted lengere opp i motoren. Har sett på disse dysene der spesialpipe trengs, men ikke sett ut til at det er der kilden er. Har også lest at det også kan oppstå lekkasje der røra går over travers. Det litt rare er jo at dette begynte etter at bilen har stått rolig i 4-5 mnd. Selvfølgelig kan o-ringer ha tørket o.s.v., men.... Skal selvfølgelig få tatt en grundig skjekk på dette. Vedkommende som slkal kikke på problemet har ikke mulighet før om et par uker og undertegnede har ikke råd til å sette bilen på et verksted som tar opp mot 1k i timen. Inntil "mekkemann" skal se på bilen trenger jeg å bruke den. Og det er ikke noe problem baree jeg får starta første gang og ikke lar den stå for lenge før jeg starter den igjen. Dette p.g.a. luft. Og om jeg stopper om kvelden og skal ha liv i den igjen om morran er systemet fullt av luft. (dette er bare min teori) Må da pløage starter og batteri så mye og lenge så jeg får vondt av hele greia. Ser for meg spona drysser fra tannhjuler og drev. Må holde på i opp til 10 min. før den kommer. Da er det bare å tute og kjøre. Og etter å ha kjørt noen mil kan jeg fint stoppe den et par timer uten at jeg får problemer m å starte igjen. Men stort lengre enn det skal jeg ikke stå rolig før jeg må plage ihjel startern min igjen. På disse bilene er det etter som jeg har skjønt selvluftende system. Hadde det vært litt mere gammeldags hadde jo ikke dette vært noe problem inntil jeg fikk fikset det. Da kunne jeg pumpa manuelt og spart starter og batteri. Finnes det noen måte jeg kan pumpe den manuelt på tro. Har det noe å si hvordan jeg parkerter den ? Med front opover eller nedover ? Lønner det seg å holde full gass når jeg piner startern, pumpegasse eller hva ? Som dere skjønner er jeg rimelig blank på å skru bil. Men jeg er glad i å kjøre dem. Spesielt denne bilen som er en nydelig bil ! Føler ikke at det er en bil jeg kjører. Mere at jeg flyr et flyvende teppe. Ble ikke verre ettert jeg nettopp bytta alle foringer i bakstillinga på den. Begynner å lure på om det er de gamle som er best. Jeg bor langt oppe i skauen og p.g.a. noe sjukdom har jeg måtte komme til sykehuset ca 3,5 mil en vei fra meg. Disse turene går med drosje. Som regel Mercedeser til både 5 og 800 000,- Kjenner jo hver dump på veiene her og ingen av disse nye MB'ene hopper og rister mindre i dumpene enn min snart 30 år gammel bil. Skryter litt her, men har kjørt MB noen år nå og har kommet frem til en ting ! Dette er ei regle som har gitt meg mye pes når jkeg har presentert den. Men jeg mener det ! Den som en gang har eid en MB som har vært EU-godkjent og slik nogenlunde istand og ikke kjøper MB som neste bil er dust ! hehe. Prøver jo å gjøre det til en liten humorsak, men jeg mener d altså. "Dust" er selvfølgelig bare et utrykk som kan byttes i mye ! F.eks. "Eier ikke peiling på bil" ! Jeg mener jo sjøl at man får mye Mercedes for penga idag ! Men klart ! Dette blir vel kanskje en slags besetterlse som så mye annet. Sjøl blir jeg nesten uvel om jeg tenker på om jeg skal skaffe meg en Toyota eller noe. Huff, det virker vel nesten som jeg er sponsa av Mercedes ! Er ikke det ! Bare vweldig begeistra for bilene de produserer. Nå ble det så mye rør på slutten så poenget ble vel nesten borte !? Kort sagt! Finnes det noe triks slik at jkeg kan få ut luft fra diesel og som gjør at bilen starter lettere og at jeg slipper plage starter og batteri. Dette er selvfølgelig bare en midlertidig greie ! Håper det finnes noen diesel-eksperter her som kan gi meg et tips. Eller ta jobben for meg så fort som mulig. Takker på forhånd for hjelpen. Vennlig hilsen Morten fra Solør.
  5. Hallo ! Lurte på om noen av dere vet om man kan skifte displayet (glassbiten) til orginal ute-temp til W124 ? Min virker, men har begynt å få et svart felt til høyre i displayet. Tenkte om man kanskje kan bytte bare "skjermen" uten å bytte hele VDO-enheten. Noen som vet ? Og isåfall hvor man kan få tak i dette ? På forhånd tusen takk for hjelpen ! Hilsen Morten.
  6. Hei MB-folk ! Tenkte bare slenge ut noen tanker her. Har alltid vært glad i disse tyske bunkersene som kalles w124. Også w123. Hatt et par w123 300tdt og har nå en svart 1990 W124 300tdt 99% strøken og rustfri. Hatt den i 5-6 år, men brukt minimalt. Brukte et halvt år på å finne den på nett når jeg kjøpte den. Er importbil og følger m servicehefte som er godt stempla. Sjøl har jeg bytta mye. Fjører foran, alle foringer bakstilling, bærekuler, gasskuler nivåreg, dyser, glødeplugger, klammer-foring aksling under m.m. Gammel air-condition der du må bygge om p.g.a. den type gass ikke lenger brukes. Svart skinn, men ellers ikke supermye utstyr. Ikke elektriske seter eller vinduer. Har alltid ville hatt en slik bil og kaller den bare godbilen. Har også en W202 - C180 som jeg bruker mest. Helt grei bil og typisk MB, men allikevel er forskjell til W124 stor. Pleier si at C180 er komfort og god å kjøre, men 124'n er mye mere. D er mere å kjøre flyvende teppe. Tross dette har jeg skjønt at å ha en slik gammel klassiker krever stell og vil sikkert stadig gjøre d. Man bør ha litt peiling og kunne skru litt sjøl. D kan ikke jeg. Ikke har jeg veldig peiling heller. Vet bare at folk jeg kjenner og kan bil kaller bilen min strøken og mange vil gjerne handle m meg uten at konkrete ting har blitt diskutert. Da alder, helse og peiling sier meg at den bilen burde vært hos noen som kunne ta vare på den. Har kikket på Finn og de få 300tdt'ene jeg finner der i tilsvarende forfatning er veldig dyre. Hvid de får d de forlanger for bilen sin kan de jo få seg en nyere MB som er mere enn bra. Så jeg vurderer altså å glemme hele den "samle" "klasikker"- greia og kanskje selge og kjøpe en annen. (bytte) Problemet er at å annonsere, selge, bilder o.s.v. absolutt ikke er min greie. Så kanskje er d noen her som vet om noen sider på nett der en kan bytte bil ? Skjønner ? Mye lettere ! Eller selvfølgelig om d er noen her som vil bytte en slik gammel strøken bil som bare går og går. Og den er jo også råsterk ! Burde selvfølgelig tatt masse bilder o.s.v. men dere får bare velge om dere vil ta meg på mitt ord eller ikke. Bilder og info vil selvfølgelig la seg ordne ! Dette er i første omgang for å se om d kommer noen kommentarer på dette ! Alle råd og tips mottas m stor takk ! Vennlig hilsen Morten.
  7. Hei MB-venner ! Driver og rydder ute i garasjen og finner mye rart ! Idag fant jeg en clutch som er helt ny. Ser av delenr. at den trolig passer i flere modeller, men jeg kjøpte den nok til min gamle gode w123 Wagon som desverre ikke lever lengere.På disse delene står d følgende nr: På den største "klumpen" Står d: SACHS 3082 121 031 På den som veier mindre står d: SACHS 1861 775 035. Fant også 2 stk. Clutch-plater fra Maxeen. Tror d er noen racing clutch-plater jeg kjøpte til en Saab 99 for lenge siden. Hadde satt en turbo-motor i den og den orginale clutchen klarte ikke holde igjen. Disse to følger m for moro skyld. Ønsker få kr. 1200,- for dette. Da ligger d godt under halv pris. Jeg bor i Hedmark, men har en sønn som pendler til Oslo noen ganger i uka. Kan jo fort bli dyrt å sende så tunge ting. Så altså. Clutch.lammel og Clutch-plate til W123 selges for kr. 1200,-. Sender m noen bilder av delene. Send en pm om dette er noe for deg. Takk ! Mvh Morten.
  8. Hei Løpegutten ! Takk for info ! Morsomt å se at d fortsatt er "liv" i tråden. Dette du skriver om er noe jeg faktisk sjøl har tenkt på. Ikke så detaljert, men har etter langt tid endelig funnet en slags "system" i galskapen. Har funnet ut når dette virkelig blir "plagsomt". Etter mitt forrige innlegg her har jeg prøvd mye. Har som nevnt i tidligere innlegg skifta MAF og lamdasonde. Uten at d hjalp. Har også nå fått kjørt ny test. Uten feil !? Jeg har hørt de som sier at hvis man skifter noe som man har fått feilmelding på i datatest vil ikke bilen skjønne dette før man har fått "nulla" feilmelding. Dette har jeg ikke trodd på ! Greit nok at "data" er "data", men så "data" er ikke bilen. Om dere skjønner hva jeg mener. Jeg driver selv m data og har gjort d siden før Windows og internett. Derfor syntes jeg dette hørtes for ulogisk ut. At hvis bilen fusker p.g.a. en feil påvist på test vil den fortsette å fuske selv om du utbedrer feil. Inntil du har kobla den til data og nullet feilen ? Den ble for drøy for meg. Noe som viser seg å stemme. Før forrige datatest hadde jeg feil på MAF og lamda. Dette ble skiftet. Kjørte en stund, men ettersom jeg hadde hørt dette kjørte jeg ny test m samme Bocsh-tester. Og den viser null feil. Så bilen har altså "nullet" seg selv. Så d er vel heller slik at skifter man ting datatest har bemerket vil hjernen etter litt kjøring selv skjønne dette og nullstille seg. Har også skiftet plugger, pluggledninger og begge coil'er. Har også tilbakestilt automaten som visstnok lagrer kjørestil. Trodde egentlig ikke d ville hjelpe, men bare for å prøve. Plugger og pluggledninger så greie ut. Eneste jeg så var at to av de gummi'ene som trer seg på pluggene var litt ødelagt nederst. D var de to som Coil'ene sitter på. Så tilbake til "system" i galskapen. Dette m dårlig gasspådrag er utvilsomt verst når d er skikkelig snøvær og snøen føyker rundt bilen. Eller når d er dårlig brøyta. Har siden jeg fikk bilen sett at dette "plastdekselet" som sitter rundt bensinfilter og bensinpumpe bak v høyre bakhjul sitter noe løst. Tror d kan mangle noen skruer / fester. Første gang jeg så d virka d som d ikke satt rett. Fronten på d pekte nedover og så lavere ut enn d skulle. Jeg bare vridde d slik at d ble rett. D skal jo også være en plastplate under bilen som dekker til automat og motor. Den var tatt av når jeg fikk bilen, men fikk den med. Har akkurat kikket på den nå da jeg plutselig tenkte på at den kanskje var kappet i bakkant. Slik at plasten under bensinpumpe ble hengende igjen. Ser på denne plata at d nok ikke er kappet i den. Ihvertfall er d slik at når jeg kjører i nevnte værtype blir bilen vanskelig. Men den stopper aldri helt. Bare drar dårlig. Hadde den inne på et potetlager sist d snødde her og kikket litt under den. D var så tettpakka m snø under dette dekselet at jeg faktisk ikke klarte å pirke meg frem til pumpa m et brekkjern. Ser ut til at når jeg kjører så vrir dette dekslet seg ned i forkant. Noe som altså blir som en plog mot snøen på veien. Så dette kan jo helt klart ikke være bra. Har nå tenkt å få gjort noe m dette. Hadde tenkt å skifte både pumpa og filteret, men mulig d hjelper mye bare å få gjort noe så d ikke pakker seg m snø under der ? Har allikevel en mistanke om at d er noe mere enn snø som skaper problemene mine. For dette kommer iblant også på normalt føre. Så kan hende d er som du skriver Løpegutten. At jeg burde gjøre rent bensinledninger. Som sagt har min aldri stoppet helt som din tydeligvis gjorde. Er egentlig veldig fornøyd m bilen bortsett fra dette. Syntes d er spesielt merkbart når jeg skal dra igang etter stopp i et kryss eller noe. Da er den iblant som død og må gi full gass for i d hele tatt å komme meg av flekken. Den kan også være slik at jeg kommer meg til tredje gear og holder jevn gass og jeg merker at den kommer og går litt. Er jo klar over at dette ikke skal være noen racer, men burde jo være stabil. Kan og nevne at den bruker utrolig mye bensin. Har ikke turt å måle den, men den bruker langt over liter'n på mila. Dette ble langt, men greit å få m alt. Kanskje andre også har lignende problem. Så neste ting nå blir å få gjort noe m bensinsystemet. Har også lest at eksossystemet kan gå tett på disse bilene. At d visstnok kan ha noe for seg å demontere i forkant og høytrykkspyle. Vet ikke riktigheten i dette, men er vel mulig d er katalysatoren som går tett ? Om den tåler høytrykk er en annen sak. Har også dette gass-spjeldet liggende her. Tenkte også skifte d for å prøve. Her skal intet være uprøvd. Tusen takk for tipset Løpegutten ! Flere tips mottas m stor takk !! Hilsen tdt58.
  9. Hei Josund ! Takk for tipset ! Det er det samme jeg selv har havnet på av mulige årsaker. Noe veldig enkelt. (håper da det. ) Hadde det vært et slags system i uregelmessighetene kunne det muligens ha vært noe alvorligere. Siden disse "anfallene" denne bilen får kommer hultert i bultert velger jeg å tro at det er noe enkelt. Men jeg har som tidligere nevnt svært lite greie på mekanikk og motorer. Trives heller bedre i ledningene. Tenkte nå jeg skulle prøve å få skifta disse pluggene. Skifter kabler og coil'er samtidig så får vi se. En god søndag ønskes fra Solør. tdt58
  10. Hei Opel Astra !! Takk for svar ! Jeg også tror nå mere og mere at dette er en "fillefeil" et eller anet sted. Som plugger eller coil'er. Jeg hadde egentlig tenkt til å komme med en del 2 på den bilen. Har nemlig kjørt den 8-10 mil m småkjøring rundt i bygda idag. Og bilen er jo spinn vill ! Den "tuller" ikke bare rundt 4000 omdreininger, men også på alt før. Fra full stopp og oppover er den iblant nesten umulig å få fart på. Drar ikke bare vil geare ned. Så jeg har også tenkt plugger, bensinpumpe eller lignende. Har ikke fått sletta lamdafeil, men får gjort det på mandag. Er ikke så sikker på om det gjør noe at feilen ligger der. Er det feilen tror jeg bilen vil gå fint selv om feilmelding blir liggende. Ellers har jeg hørt at regkjede er noe som ofte ryker eller blir slakt før 120 000 på disse bilene. Det sitter vel en føler som ville sagt fra om det tror jeg. Så jeg tror jeg begynner med plugger Astra. Takk for svar og godt tips ! Skal bytte dem imorra. Kommer med tilbakemelding ! Fortsatt mottagelig for tips og råd ! Takk ! Hilsen tdt58 i Solør.
  11. Hallo ! Har skaffet meg en MB C180 1997 st.vogn som oppfører seg merkelig. Bilen har gått 270 000 km. Har ikke hatt den så lenge ennå, men begynner å kjenne dens merkelige uvaner. Bilen starter lett og går fint på tomgang. Når jeg kjører svarer den ikke alltid på gasspådrag. Istedenfor å dra på gearet jeg kjører i må den iblant geare ned noe som skulle være helt unødvendig. Andre ganger oppfører den seg slik jeg tror disse bilene skal gjøre. Så dette virker altså som en periodisk greie. Har kjørt den på datatest og den viste ved første test feil på luftmengdemåler og lamdasonde. Skiftet luftmengdemåler og luftfilter. Innbiller meg at det hjalp noe. Kjørte den igjen på test og fikk feil: "023 lamdasonde avbrudd." Har nå skiftet den uten at det gjorde noen forandring. Ikke datatestet den etter det. Har sjøl ikke veldig greie på det mekaniske så henvender meg altså til dere veteraner. Har hatt noen Mercedeser, men de har alle vært diesel. "Godbilen" min som er en w124 300tdt står desverre ute her m hull eller sprekk i bunnpanna. Så trenger bunnpanne bare for å ta med det også. Ang. C180'n oppdaget jeg noe rart da jeg kom hjem igår. Jeg sto utafor garasjen på tomgang med bilen i park. Prøvde ruse den litt og den svarte greit. Så prøvde jeg å tråkke gassen i bånn. Det som da skjer er at den blir stående å variere mellom 3700 og 4000 omdreininger. Der blir den stående å pumpe opp og ned uten variasjon. Får den ikke høyere enn 4000. Har hatt den over det når jeg kjører. Så dette er merkelig. Har jo lest igjennom diverse forum og lest at denne C180'n har lignende problem for andre også. Så på noen videoer på Youtube om Throttle Body Cleaning, men d var mest 230 d handla om. Kan det også gjelde min C180 tro ? Noen av symtomene virka kjente. Er veldig mottagelig for tips og råd ang. dette problemet. Var en som sa jeg måtte bytte filter på automaten. Har kjøpt filter og har tenkt bytte det, men t.o.m jeg skjønner at det ikke er årsaken siden bilen står slik å pumper i park m bånn gass ? Eller ? Får opplyse at jeg kjenner tidligere eier som har hatt bilen noen år. Han er ingen grisekjører og har passet godt på bilen. Han har brukt bilen veldig lite de to siste årene. Noen som har en løsning eller noe forslag ang. dette problemet ? Takker på forhånd så mye for alle mulige svar ! Hilsen Morten fra Solør.
×