Gå til innhold

De forskjellige sveisemetodene

Ranger emnet


velo

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kun en ivrig amatør med lite erfaring.Men ser at flere sveisemetoder ikke er nevnt.

Det finnes tilbehør til pinne apparater som skal gjøre tynnplatesveising mulig.Eastwood produserer et punktsveis hode som man kobler til pinne apparatet.En diode reduserer amperen slik at man ikke brenner igjennom.Også sett tilbehør som gjør lodding og til og med skjæring mulig med pinne apparat.

Kjøpte et pinneapparat i sommer som viste seg å kunne stilles helt ned i 40 ampere.Med rett elektrode tror jeg at det er mulig å sveise direkte med denne.

Da snakker vi utstyr til ca 500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 7 months later...

Jobba en del som sveiser selv, og har funnet ut at Elektrode sveis funker best på plater fra 2MM og oppover..

MIG er definitift best på karroseri sveising da den brenner fort og lett igjenom det meste av plater (kommer jo ann på åssen apparat.)

 

TIG bruker jeg kun til rør sveis da det blir SYKT varmt i smeltebadet etter min mening...

 

så igjen, jeg bruker for det meste kun MIG sveis, da jeg har et apparat hos nabon som er 3-fas, sveiser grave maskin skuffer som holder uten problem og får god gjennombrenning på 12MM stål som 0.7MM stål.

 

har brukt dette apparatet til begge deler.. dermed, hobby sveiser = MIG apparat etter min mening... det funker til det meste, bare du har riktig tråd og strøm mengde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Eller så har dere slaglodding. Då varmer du opp der du skal lodde først. Så er det bare å fortsette å varme og føre loddestanga fram til der du skal lodde. Det flytande materialet skal krype inn under der du skal lodde, og legg litt av det på sida. Loddestengene består av sølv, bronse, kobber... Kan brukes på andre metaller enn stål, og hardare stållegeringar som er vanskelege å sveise på vanlege måter.

Utstyr, velg rett munnstykke på skjærebrennaren, og loddestenger.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår