Gå til innhold

Hvordan er Syclone / Typhoon bilene?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er egentlig litt fasinert av Syclone. Dette er egentlig en bil jeg kunne tenkt meg en gang.... virkes ut som en artig bil, i tilegg til at den er praktisk (hvertfall for min bruk). Så jeg lurer på; Hvordan er disse bilene? Kvaliteten? Er dette noe å bruke framtidlige sparepenger på? Ofte feil osv?

 

Klart... dette er vel en bil som er vannvittig dyr og kjøre med.. og sikkert ikke minst og forsikre....

 

Takk for svar. :)

 

Stephan

- '00 Toyota HiLux 2,4TD SR5

x '97 VW Caddy 1,9D

x '93 Subaru Legacy Turbo

x '95 Subaru Impreza GT

x '89 Nissan Laurel 2,8DLX

x '87 Nissan Bluebird Turbo SR (Vrak) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gakken

 

Jeg har ikke noe lang erfaring med Typhoon og ingen erfaring med Sycloon. Er heller ikke noe ekspert på biler så det jeg trur jeg vet kommer fra det man hører og leser fra andre.

 

Jeg tur ikke Amerikansk bil fra denne tids epoken scoorer så bra på statistikker når det gjelder feil. Der er det jo en del "hiroshima" mopeder som gjør det bra på slike tester. På en annen side så trur jeg ikke GMC'en er en skrotdonge som ryr i biter hele tiden. Det som kanskje har en stor invirkning på Typhoon/Syclone er at firmaet PAS som bygde disse bilene for GM har presse bra mye ut av de delene som er brukt. Med den hungeren alle har for mere hester så er det ikke alle delene som henger med i blodtrimminga og det svakeste leddet ryker. Rivaks fra stillestående med 4x4, rundt 3.9 i utveksling i akslingene, ikke et knyst fra dekkan + en aks som sender gebisset bak i halsen; så kan ting ryke over tid med slitasjen. :scared

 

F.eks så står det i håndboka til Typhoon at den aldri skal taue noe. Dvs ikke henger + at vekta man kan laste inni bilen er begrensa. Samme gjelder Syclone. Vekta på lasset du stabler i kassa er begrensa. Dette kommer av at drivverket er pressa slik bilen er i utgangspunktet.

 

Det er sikkert dem som har bygd bilen skikkelig opp under trimminga som får ting til å holde sammen, men bare å ha høyere ladetrykk for å få mere hester vil ikke holde over tid. Da må det flere ting til som bytting av intercooler, dyser, chip etc.

 

Forsikringa var ikke dyr for meg sammenligna med andre biler. Hvis du bare bruker bilen som hobbybil, er over en viss alder osv, så kan du få Amcar klasikker forsikring som er veldig gunstig. Jeg har vanlig kasko. Typhoonen er faktisk rimeligere å forsikre som 4 seter enn som 2 seter!

 

Har sett en del på disse Syclonene som er, og de som tidligere var til salgs på autodb.no. Synes mange av de ser veldig velstelt ut (bare sett på bilder og lest beskrivelse fra eier). Siden det er skjeldne biler så er det en veldig stor sjangse for at det er entusiaster som har eid bilen og at den er tatt godt vare på.

 

Når det gjelder deler til disse bilene så er det ikke noe kjempe problem. Automat kassa + motor er jo Amerikansk og det er et stort marked med mange firmaer som kan hjelpe med deler og arbeid. Motoren kommer i utgangspunktet fra en Chevy 350 motor. 2 sylindre er droppa og du får V6'ern til Syclone/Typhoon (litt enkelt sakt).

Når det kommer til spesielle deler som plastikken rundt bilen så lages det nye uorginale deler som sies å ha meget bra passform.

 

Bensinforbruk er oppgitt til ca 1.6 l/mil fra tidligere eier fra en lang Sverige tur. Har ikke målt forbruket, men det er såklart mere på småkjøring. 4x4 trekker suppe + 285 HK trenger sitt. Mange hester = trenger bensin.

 

Håper du får tak i en Syclone en dag. Typhoonen er veldig gøy å kjøre. Jeg synes den har den rette lyden ved loding, riktig aks ved forbikjøring og en fin gange ved crusing (lock up converter). Behagelige seter og veldig fin på vinterføre (snø har vi masse av hvor jeg bor). Den er ikke stiv som en ny HiLux f.eks. Veldig behagelig, mere som en personbil og ikke som en stor truck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og fint svar!

 

Jeg er ikke ute etter noen bil som er trimmet eller noe, hvis jeg først skal ha. En orginal bil er nok alltid best, for da får man bet kjøreglede ut av det og det blir billigst.

Det jeg kanskje ble mest overraska over var et du skreiv at det nesten ikke er lov til å dra noe med bilen... Jeg trodde kanskje man kunne dra noen kilo med den og ha litt på planet også.

 

1,6l/mil på langkjøring ja. Hehe. Det er jo litt det, og sikkert en del til på småkjøring som det blir mest av. Men noe må man regne med når man kjører amcar. Er jo heller ikke så dumt med 4-hjulstrekker for min del heller... Kommer jo en del snø i Trysil på en vinter også. Men på en annen side er det litt tøfft med bakhjulstrekk også.

 

Men takk for svaret. Hvis andre har noe mer å si så kom med det :)

- '00 Toyota HiLux 2,4TD SR5

x '97 VW Caddy 1,9D

x '93 Subaru Legacy Turbo

x '95 Subaru Impreza GT

x '89 Nissan Laurel 2,8DLX

x '87 Nissan Bluebird Turbo SR (Vrak) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Dette drar i skinnfillane!!

Går utrolig bra og lyden er rå!

Eneste med bilene er at dem er veldig lette bak. Har det med å hive litt så 4x4 må man ha. Ellers er det på livet gjennom rundkjøringene og det er ikke bløff :D

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Eide en Syclone i 3 år (fra 1993-1996) og hadde for å si det pent en del problemer..... Bilen var som ny når jeg kjøpte den, hadde bare gått ca 3000km (1600 miles). Motoren skar seg 2 ganger på 5000km....... pga tenningsbank (smeltede stempler og skjeve råder...) Ny motor og div overhalinger ble dyrt.... likevel var var det ingen her i Norge (prøvde det som var av ekspertise og oppdrive, bilen stod 2 år på div verksteder) som klarte og reparere bilen slik at den gikk som den skulle, så jeg turte rett og slett ikke å ha den lengre, og bilen fikk pga av dette etterhvert ny eier....

 

I 1993-1994-1995 var det ikke noe som het internett hvor man kunne få hjelp og svar på alt mulig, så det ble veldig tungt å finne en løsning på problemet.

I ettertid har jeg brukt 100 vis av timer på div nettsider for å lære mere om Syclone og har funnet ut at problemet med bilen min var at den første eieren i USA hadde fjærnet katalysatoren på bilen , noe som er livsfarlig å gjøre på en standard Syclone uten at man modifiserer andre ting på bilen.

 

Fjerning av kat'n på en original Syclone eller Typhoon medfører 2 alvorlige problemer:

1. På disse bilene så er turboen og Wastegate'n støpt i et stykke, og den wastegate'n som sitter der, er i utgangspunktet for liten, så når man fjerner Kat'n så vil turboen bygge opp trykket raskere, og wastegate'n vil ikke slippe ut nok luft (er for liten til det økte trykket) til at overtrykk unngåes, Dette problemet i kombinasjon med:

2. Kun en 2 bars mapsensor ( fra - 1 bar til + 1 bar). Når trykket blir for høyt etter at kat'n er fjernet, vil ikke mapsensoren gi beskjed til hjærnen om at trykket er for høyt (når det stiger til over 1 bar), og hjærnen får dermed ikke regulert tenning og bensinmengde for å unngå skader....

 

Disse 2 tingene fører til tenningsbank med katastrofale konsekvenser på disse motorene.....

Ut i fra alt jeg har lest og hørt om disse bilene opp i gjennom årene, så er vel motorene på 2/3 del av bilene enten overhalt eller skiftet ut....

 

Skal du kjøpe deg en slik bil anbefaler jeg deg å bruke et par måneder på div forumsider, slik at du vet hvilken bil du har med å gjøre, og tar nødvendige tiltak for å unngå problemer. Du finner det meste om disse bilene på: http://www.syty.net

 

Forøvrig så vil jeg si at disse bilene har bøttevis av sjarm og personlighet, og jeg har de siste årene gått med planer om å importe meg en strøken lavmiler Syclone fra statene (er fortsatt ikke kurert etter alle disse problemene, så det sier vel sitt.........).

Skal du kjøpe en slik bil vil jeg komme med sterke anbefalinger på å importere en bil fra USA, da de som går her hjemme for det meste holder på og bli "oppbrukt" (finnes kanskje unntak...) Du kan importere deg en 99,9% strøken bil fra USA med lav Miles (under 30000) og null rust for under kr 150.000,- inkl frakt, mva, avgifter. (har du firma, så kan du jo dra av mva, og da blir det enda billigere)

 

Prisene på strøkne Sycloner har vært sterkt stigende i USA den siste tiden (for biler med under 10000 miles på teller'n) så det kan jo i tillegg bli en god investering (er jo bare produsert ca 2998 stk...). Men det spørst jo hvor prisene går nå som boligmarkedet I USA er i ferd med å krakke...

 

Det er få biler som kan gi så mye kjøreglede (og problemer) som en GMC Syclone..... :m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen er vurders solgt....

 

En eier, ekstremt godt holdt og bare noe over 2000mil kjørt...

 

Pris... i 300 området.!

 

Første regga Syclone i Norge!

 

Tore Turbo som har bilen....:thumb

 

Er dette bilen som var i AMCAR ?

 

Har den bare gått 2000 miles ??? i så fall så er den jo et samlerobjekt !!

Om så er tilfelle, så håper jeg både for nåværende og evt senere eiere at bilen kan tilbakestilles til 100% original uten at det blir synlige spor etter modifikasjoner (verdien synker sterkt når slike sjeldne biler blir tukkla med !!)

Ser at Claddingen (skjørt og spoilere) er lakket(ikke originalt) og at det er montert det plastikk greiene på planet, montert uoriginale felger, samt uoriginalt eksosanlegg)

 

En 100% (ja 100%, ikke 99.9%) original Syclone med 2000 miles er verdt +/- 30.000,- U$ dollar.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter noen bil som er trimmet eller noe, hvis jeg først skal ha. En orginal bil er nok alltid best

 

En 100% original Syclone gir ca 330 HK og 550 NM (det er gjort tester i USA som viser dette). Grunnen til at den bare ble oppgitt til 280 HK var:

1. Intern politikk i GM, Syclone kunne ikke være sterkere en en vanlig Corvette, da dette ville føre til problemer med Corvette salget.

2. Girkassen var "offisielt" bare gradert til å tåle 280hk, derfor kunne ikke motoren være sterkere.....

3. Forsikringspremier..........

 

I forbindelse med en langtur jeg hadde en gang, målte jeg forbruket etter å ha kjørt en lengre strekning i ca 120-130 km/t med cruisecontrollen for det meste innkoblet, og oppnådde et forbruk på 1,1 liter på mila (kjørte samme strekning frem og tilbake). Når jeg derimot ga full gass ved for eksempel en forbikjøring kunne jeg nærmest se at bensinmåleren beveget seg nedover....... da gikk det sikkert 5 liter på mila..........!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Før likte jeg også syclone..

 

Når jeg fant ut litt ang kvaliteten på div drivverk, bensin forbruk, og kjøreegenskaper i sving, så ble de helt uintresante..

 

Å klare å bruke/sløse 1.6 på langkjøring på en V6 turbo, er jo nesten utrolig!

285hk er ikke så mye hk, og 4x4 er det på mange biler som bruker lite fuel..

Min 400hk 4x4 audi bruker jo under 1.4 på små/grisekjøring uten en langkjøringsmil!

Tipper en hadde fått disse pickupene nedimot litern på langkjøring, med riktig programmert innsprøytning..

 

I tilegg er de kjente for å være svært raske.. en kjenning kjørte 9.01sek på 201m med en orginal syclone.. (flere forsøk, bl.a. med bremsa på og fullt trykk før launch) Mulig det er veldig bra for noen, men jeg er ikke imponert.. Dette er tall en chippa S2 kan klare å.. Men det er vel brukbart til å være pickup, det forstår jeg..

 

Måtte bare ta dette litt ut i perspektiv her.. Beklager om det oppleves som dissing..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann,

 

morroe biler ja, har hatt 2 sy og 1 ty (den ble bare stående uten motor dog..så teller igrunn ikke)

 

det er jo en 15 år gammel bil så vil ikke anbefale hvis du ikke kan å skru sjøl, skjer det noe kan det fort bli jevelskt dyrt, en eier fortalte at han trykte sundt et stempel, satte bilen på verksted og overhala, hele greia kom på nermere 50 tusn.

 

selv vil jeg ikke anbefale orginalbil, det som er svakt / dårlig bør jo utbredes på alle biler skal det GASSES. orginalt er kassa for svak, wastegate som nevnt, råder og stempel svake, intercooler pumpa miniatyrisk, aksling til framdrift, bensinpumpa... osv men sant er det en bil med få miles, pent kjørt og skal kun brukes pent til søndagsbil holder de nok.

 

min selv er modda i alle retninger, får nok bensin til 600 gamp men ligger vel trolig irundt 400+. senka 2" men allikavel høy nok til å bruke henger. bare å følge med kassetempratur og selvfølgelig ha ekstra kjøler på den.

selv blåste jeg ut en toppakning tidlig iår og har enda ikke kommet på veien... dette på grunn av nytt motorbygge, bowtieblokk,dreid veiv etc..

bensinforbruk ligger irundt 1,2 mila ved småblandet kjøring og massiv bruk av cruisekontroll... den forrige jeg hadde var orginal, den målte jeg til 7 liter mila men det var ei kappkjøringshelg :eddie

 

ellers er det som annet amrikansk fra den epoken, småfeil elektrisk som har oppstått etc. kan du ikke å mekke sjøl anbefaler jeg at du kjører jævli pent og ikke disser porscher :)

 

skifter du til harde koni dempere og stabstag bak er mye ved veigrepet gjort, ligger godt på veien og er en alle tiders topp vinterbil. AWD er sjeft.

 

forsikring er latterligt billigt for å være så rask, er jo registert varebil :) husker ikke i farta men tror jeg casher 3500 i året, uten kasko..

 

r0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår