Gå til innhold

Drivstofftilsetning noe vits?

Ranger emnet


xGrape

Anbefalte innlegg

Mange steder selger jo ulike typer tilsetning for drivstoff som skal rense, olje, forbedre forbrenning, øke effekt, minske drivstofforbruk osv osv...

 

Er dette bare tøv og fanteri?

 

Er det "bra" for bilen med slike ting når den har gått langt (218 tusen i mitt tillfelle)? Eller er det bare noe folk finner på for å tjene penger? Er jo logisk at bilprodusentene vil at bilen din skal vare så lenge som mulig (selv om de nok også ser at du kjøper en ny med ikke så altfor store mellomrom), men står jo ingenting slikt i servicehefte. Og har heller ikke følelsen av at "seriøse" aktører selger slikt. Synspunkt? Jeg tenker at det koster jo ikke allverdens, og skader sikkert ikke hvertfall, men men...

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på er merkeverksted å spør om de har slikt.

Har vært borti et merke som hete "tunap" tror jeg.

Mener det skulle være "bedre" enn de andre.

Men bare hør litt hva de har å si på verksted om slikt..

- Ford Sierra xr4x4i 2.9i (vinterbil)

- Nissan 200sx s13(Prosjekt)

* Audi s2 (borte)

* Coupe quattro 10vt (bortevekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig gode erfaringer med Fortè. Fortè gas treatment rensker utrolig bra opp inni motoren på bensinmotorer. Har hatt biler som kompresjonen har vært fryktelig dårlige og ujevne på, og har vært helt 100% etter behandling. Bruker ofte Fortè diesel fuel conditioner på biler som ikke kommer gjennom røykgasstesten på eu-kontrollen.Di kommer som regel alltid gjennom etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var utplasert på volvo verksted i sandefjord når jeg var ung og gikk i 10.klasse , der fylte de en flaske med sån"vidunder rense alt" i bensintanken på alle biler de hadde service på , vet ikke om det er for å tjene penger men det burte jo ha noe hensikt

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fins nok ein del "lurium" å få kjøpt rundt om, men fleire av dei nevnte produktena har faktisk overraskande god virkning på både godt og vondt. positive ting som nevnt bedre kompresjon, mindre drivstofforbruk, mindre oljeforbruk, mindre ventiltikking(om hydrauliske ventilløftarar), lågare utslepp og mange forskjellige andre ting alt etter ka stoff det er snakk om. negative ting som for eksempel nedvasking av ein dreten motor, kan føra til tiltetting av oljekanalar i for eksempel toppen som igjen kan føra til for eksempel skoren kamaksel.(har nemlig opplevd dette) meiner det står i instruksjonsboka til volvo 240 at "lurium" ikkje er å ambefala då det kan laga vondt verre å det kan vel vera sånne ting dei meinar. viss du ikkje har nokon spesielle feil eller liknande med motoren din ville eg ikkje hatt på noko, men har du noko som eit middel skal hjelpa mot skadar det skjelden å prøva, men men. if it ain`t broke don`t try to fix it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår