Gå til innhold

Turbo Kit VAG 1.8T

Ranger emnet


ChrisDude

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Slenger meg med på denne diskusjonen igjen jeg.. selv om jeg har hatt mine bataljer med "Hr. Gringo" før også..

 

Som eneste bil i skandinavia med APR steg III kit på så synes jeg nesten at jeg kan ta meg den friheten å kommentere litt.

 

Har dog "videreutviklet" litt mht. kjøling og luftveier..

 

APR sitt steg III kit kan faktisk KUN fåes gjennom Powerzone, da det er de som faktisk har rettighetene til å selge dette i Norge, og det hjelper ikke hva andre forhandlere av dette kitet i USA sier hvis dere ikke kommer bort dit med bilen selv. Dette er styrt sentralt av APR og de gir ikke ut Steg III kit sånn uten ganske detaljerte opplysninger om bilen. Dette er et udiskutabelt faktum som jeg ikke engang bryr meg om å kommentere mer (har gjort det nok ved tidligere anledninger).

 

Jeg har en AGU motor som dette kit'et egentlig ikke er laget for, og kan nevne et par ting som måtte modifiseres. MAF-hus og dyser. Program finnes heller ikke til AGU. Dette er løst på følgende måte: Kjører på et helt vanlig superchip program!!! Maf-huset måtte jeg bore opp til 32mm og lage en brakett for riktig vinkling av maf-sensor (braketten må snues 90'). Midlertidig dyseløsning har vært å bygge en haug av o-ringer i gummi sammen slik at det tetter over sokkelene. Dette skal løses permanent ved å bytte til innsugsmanifold til A3/golf IV fra '01 -> koster ca. 2500,- på VAG. Har ikke fått gjort dette ennå grunnet "mangel" på kapital (andre ting er høyere prioritert så lenge denne løsningen fungerer). Ingenting av dette jeg måtte modifisere trengs å gjøres på biler med elektronisk gass-spjeld. Det kan også tenkes at APR har fått laget noen program for europeiske styreenheter til disse nyere bilene. AGU ble ikke prioritert grunnet ikke-eksistens i USA.

 

Utover dette så har jeg en passe stor frontmontert intercooler, et Blitz SUS powerfilter (til subaru impreza WRX), Apexi BOV, 3" rustfri eksos fra downpipe og en 16-raders oljekjøler.

 

Grunnen til at superchip'en fungerer er faktisk at maf-huset er såpass stort som det er (80mm). Jeg lader for øyeblikket 1,35bar. Ble dessverre nødt til å sette inn den originale bensintrykksregulatoren igjen (3bar) da motoren vil drukne i bensin på tomgang med 4-bars regulatoren. Skal mappe om når Revo endelig en gang kommer på besøk, og resultatet vil nok da bli enda bedre! Har pr. nå bremset bilen på rullende landevei. PM meg hvis du vil vite resultatet.

Jeg har etter ca. 10 runder på bane med hard kjøring (og Yokohama A032R dekk) ca. 95' i oljetemparatur. Innsugsmanifolden min er ikke mer enn lunken å ta på i pitlane rett etter kjøring. Jeg har til nå kjørt ca. 800 mil med dette kit'et montert og ikke hatt noen som helst problemer. Eksostemparatur har jeg ikke sett noe behov for å måle så lenge de andre temparaturene er lave og bilen går nesten på grensen til fett.

 

Vil dog anbefale et par andre bytter av deler ved kjøp av et slikt kit som dette her. i det minste en sinter-lamell, eller helst en karbonlamell fra sachs (koster ca. 7000,-), samt bytte av differensial til Quaife eller tilsvarende (hvis du har forhjulstrekk). Med dette kit'et spinner du løs ved 5000 o/min i 3. gir ved gasspådrag fra 2000.. VAG sine FWD differ er som kjent ikke av de beste, og ved spinning vil disse etter hvert gå istykker og knuse huset i girkassa. Med Quaife sin diff så spinner du så vidt litt i første gir. Den bare skyver!!! Original clutchlamell kan du bare si hadet til ved det moment som det gis i dette kit'et..

 

 

andre ting:

Foringene til motorfestet som følger med dette kit'et er veldig bra på bakre del av "hammeren" (dvs. hodet på motorfestet), men det som sitter festet i girkassa har en lei tendens til å ryke - og dermed så knekker du hele armen (har tømt lageret til NBS :D ). Dette driver jeg i disse dager å fikser på slik at jeg vil få et ganske så solid motorfeste med bl.a nylon i girkassefestet. Selve bakre del vil bli beholdt som den er med APR sine foringer. Jeg skal lage et parti av disse så send meg en PM hvis dere er interessert.

 

Hvis du har en ganske senket bil så er faren stor får at du vil spise drivknuter. Dette kan fikses ved f.eks å space ut en indre knuten med en spacer kuttet av en annen ødelagt indre krute.

 

De låsemutterene til feste mellom turbo og manifold som følger med kit'et er ikke av de beste, og jeg ser meg nå nødt til å bytte disse ut med noen litt bedre etter å ha etterstrammet turboen 3 ganger. Hvis det hadde vært andre problemer så tror jeg at jeg ville ha merket det etter såpass mange mil. Bilen fungerer helt utmerket utover det som jeg har skrevet ned her.

 

 

 

Jeg kommer nok antakeligvis ikke til å kommentere noe mer i denne tråden utover dette, men tar gjerne imot spørsmål og/eller kommentarer på PM.

________________

mvh.

 

Roy G. Hansen

Audi RS3 '97

http://members.cardomain.com/rozar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...
Originally posted by Gringo

ChrisDude; noen oppdateringer ? Har du vært og handlet enda ? Hadde jo vært artig å sett hva det endte opp med.

 

BTW; om du smetter innom TS Racing så har han en bil inne for 280-300Hk oppgradering - du kunne jo spurt om å få tatt en titt på oppsettet, han har sikkert en K04 liggende og slenge som du kan sammenligne med også.

 

Guddløkk :D

 

Bilen endelig ferdig:D

 

Etter litt testing av TS blei det en K04-15, FMIC, RamAir filter og Forge avlastningsventil

Testet bilen i 30 grader i skyggen med org ic, hadde da ca 60-65 grader på innsuget. byttet til større ic og dermed sank tempen til ca 30 grader.

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

MrLeone og Marius S er nok way off........

 

Legg merke til at de føler tenåringsbehovet for å kalle folk som er uenige med dem for idioter og tullinger med en gang.... Det gir tillit folkens... Særlig !

 

Jeg tror nok Gringo vet litt mer om hva han snakker om enn det MrLeone/MariusS gjør.

 

Dessuten, MrLeone, den spam-fylte signaturen din irriterer vettet av meg. For latterlig å måtte bruke bilforumet til å rekruttere folk til noen slags pyramidespill/MLM greie!

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel få si at jeg skjønner meg litt på dette her....

Er vel en av de som har brukt mest penger på å utvikle

en motor fra A-Å,Det å sitte å høre på mange av dere som "tror" dere vet er faktisk litt morro også ,Tror faktisk Gringo var litt så før også:D men han har jo lært litt oppigjennom årene

Mange har litt lett for å tro .....Ta en tur f.eks på rullendelandevei

så får man jo kjapt svar på hvor man ligger i løypa.

Det finnes ikke noen lett snarvei til "mye" hester!

Tempratur er faktisk en hoveddel i trimming,

Man klarer heller ikke å hente 100% ut av en turbo!!

Gjør man det heter det overrus,å da får man fort Turbo ras;)

Det er faktisk en grunn for at det er dyrt å trimme......

 

 

 

Mvh : http://www.be-4-you.com/Sitefiles/Movies/Oddbjorn%20Sperstad/Rudskogen/Ruud_Racing.mpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ChrisDude

 

Bilen endelig ferdig:D

 

Etter litt testing av TS blei det en K04-15, FMIC, RamAir filter og Forge avlastningsventil

Testet bilen i 30 grader i skyggen med org ic, hadde da ca 60-65 grader på innsuget. byttet til større ic og dermed sank tempen til ca 30 grader.

 

Gratulerer :D

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere 1,8t spesialister se her litt. Har fått kloa i en azk maskin. Den har kkk016 snurre større ic m lufteluke orginalt, racing katte å effanlegg. Noen som har peil på hvor store dyser som sitter her. Flissunde har dytta en annen chip i skallen på bilen å sier det er 250+hk i bilen. Hvor mye er det mulig å få ut av bilen. Den lader nå 1,1 på maks...

S2 coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 7 years later...

har en apu motor i en a4 b5 avant quattro.

 

vurderer å bytte til kkk04 turbo pga slakke inn og ut i den jeg har samt susing..

 

bilen er chippet med mtm programvare mest sansynlig, da chipper har kontakter i tyskland som han brukte under chipping. 195hk og lader 1.1 max ved testing. har ikke koplet til boostcontroller enda men den skal koples til etterhvert ilag med wideband lambda. dette er en original motor uten noe forsterkninger i motor. den går utrolig fint og høres nesten ikke..

 

bilen er meget godt stelt og de går igjenn på hele bilen.. men jeg har satt på justerbart og 18" så noen mener vel jeg har ødelagt den ;) men her er det kun senk og felg. ikke noe styling da jeg liker den original uten noen fæle fangere med riller og sideskjørt fra maars.

 

 

hva bør jeg velge?

 

dette opsettet?

-kkk04

-bensintrykksregulator

-større cooler

-åpent luftfilter/insats

 

trenger jeg å endre på nåværende programering om jeg velger dette?

 

noen bilder =)

[ATTACH=CONFIG]35882[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]35883[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]35884[/ATTACH]

 

mvh knut olav

Endret av opelastra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med dette?

 

http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/produkter-for-bil/komplett-intercooler-kit-a4--passat-b5.aspx

 

http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/produkter-for-bil/innsugsslange-a4--passat-18t.aspx

 

usikker på om jeg skal velge den største kkk03 eller en kkk04.

 

vil de skal være rimelig holdbart. og hva bør jeg gjøre i tilegg til en evt kkk04/største003?

 

de som er planen er:

 

turbo

3" testpipe med med mulighet for widebandlambda i (dette har jeg)

widebandlambda (dette har jeg)

større, skikkelig intercooler

skikkelig insugslange fra turbo til luftfilter.

 

bensintrykksregulator?

større dyser?

 

er bare usikker på om jeg skal gå for 200-220 eller 240hk....

 

bilen kjøres på 98 og er chipet til omlag 195 hk.

 

som sagt apu motor som går som ei klokke, høres nesten ikke, siver utrolig fint. gått 180.000. ikke en eneste ulyd fra motorrom. hele bilen virker so ny etter min mening. meget got holdt.

Endret av opelastra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår