Gå til innhold

Hva mener dere om Cosworth?


sov

Anbefalte innlegg

lite moment i forhold til effekt? jeg har målt 230hk og 367nm på hjulene. er dette lite dreiemoment i forhold til effekt??

 

utover det så er det stort sett "trimmeren" som bestemmer hvordan kurvene blir, og mange vil bare se maks hester og dermed får dritt dårlige kurver. På en volvo så er det større kubikk på motoren som også utgjør en del mer effekt. stort sett så er det jo 2.1 og 2.3litere som brukes hos volvo.

 

Ok,det er brae tall det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://videos.streetfire.net/search/cosworth/1/87d6cda3-3df4-4425-b481-7cfb2bed28e0.htm

 

:D Jordebil!

 

Gjør nesten litt vondt å se på men...

 

However.... når en ser biler som denne i aksjon... hvordan kan man unngå å nyte synet (og lyden)???

http://videos.streetfire.net/search/cosworth/2/9ba2ba06-2fb6-4060-a54f-eb8efba7ca07.htm

Yum yum....

 

Og Opel? tjo... er ikke mindre morro dette sikkert:

http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/7b7b8909-880b-488f-a5f4-6d28e61c78aa.htm

 

Her er en norsk en :

http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/acf7031b-c2aa-4d1d-8088-d427812b9c46.htm

nr 2:

http://videos.streetfire.net/search/Calibra/1/b0162fa8-893a-4afd-bb98-51031a20bd7f.htm

 

:) sistnevnte hadde vel ca 320hk på hjula og dårlige tennplugger:P

 

Sikkert bytta rådebolter og :boxers

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://videos.streetfire.net/search/cosworth/1/87d6cda3-3df4-4425-b481-7cfb2bed28e0.htm

 

:D Jordebil!

 

Gjør nesten litt vondt å se på men...

 

However.... når en ser biler som denne i aksjon... hvordan kan man unngå å nyte synet (og lyden)???

http://videos.streetfire.net/search/cosworth/2/9ba2ba06-2fb6-4060-a54f-eb8efba7ca07.htm

Yum yum....

 

Og Opel? tjo... er ikke mindre morro dette sikkert:

http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/7b7b8909-880b-488f-a5f4-6d28e61c78aa.htm

 

Her er en norsk en :

http://videos.streetfire.net/search/Calibra/0/acf7031b-c2aa-4d1d-8088-d427812b9c46.htm

nr 2:

http://videos.streetfire.net/search/Calibra/1/b0162fa8-893a-4afd-bb98-51031a20bd7f.htm

 

:) sistnevnte hadde vel ca 320hk på hjula og dårlige tennplugger:P

 

Sikkert bytta rådebolter og :boxers

 

lurer på hvordan girkasse som satt i den første opel filmen.. Den så ut til å tåle litt juling..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel helt opp til motorbygger om hvordan han vil ha moment kurven og effekt kurven.

 

Du vil vel bestandig ha mest mulig moment, men noen ganger må man vel gi slipp på noe for å oppnå hk antallet man skal ha.

 

Lett måte å si det på. hk er farten du treffer autoværne med og nm er hvor mange meter du klarer å dra med deg av det..

 

men for å være litt seriøs så finnes jo formler for alt da..

 

Effekt = Kraft x Vej

hk = Nm x rps x 2pi x 1360.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, fin formel.

 

hk i bilen min ved 3000rpm=

 

222Nm*50rps*2pi*1360=94850965,4 watt da eller?

 

Formelen jeg har lært å bruke:

 

hk*(746W/1hp)= antall W

w(vinkelhastighet)= (x rpm/1min)*(2pi/1rev)*(1min/60sek) = antall rad/s

 

Sammenhengen er: dreiemoment=effekt/vinkelhastighet

 

Altså: Effekt=dreiemoment * vinkelhastighet

 

for min bil:

w(3000rpm)=314,16 rad/s

effekt= 222Nm * 314,16 rad/s

 

=93,5hk @ 3000 rpm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes denne formelen er lettere: moment (ft/lb) x turtall / krysningspunkt (5252) = effekt.

 

163,78ft/lb x 3000 / 5252 = 93,555246763137852246763137852247 :)

 

kan også brukes med NM: moment (NM) x turtall / krysningspunkt (7000-ett eller annet) = effekt

 

kan også snu denne formellen for å finne momentet ved kjent effekt. :D

 

Mark1: stort sett reduseres momentet pga driveret. vanlig regel er at en skal ha like masse ft/lb som hester, dvs 300hk = 300ft/lb, 400hk = 400ft/lb. Men det finnes aldri regler uten unntak, men følger du denne regelen så vil du se at du gjerne ikke trenger mer enn like over 500hk for å kjøre fra jesusbiler som Hafseng sin. Du må jo selvsagt følge opp med girkasse som er like kjapp å gire med. hehe Denne regelen brukes mye av Bayjoo i england og du kan jo se hvor jæ*** mye bedre hans biler går enn de som har 100hk mer som bygger mye effekt med forholdsvis lite moment. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada er veldig enig med deg at hk jaget vi har i norge om dagen faktisk fører til at man får svakere motorer.

Men man kan ikke få det ene uten å gi slipp på det andre, skal man ha masse moment må man gi slipp på toppfart og mye turtall, men skal man ha en bil man skal suse forbi 250kmt med så må man ha hester.

Så derfor jeg sier at det er helt opp til motorbygger om hvordan han vil ha motoren, enten det er 350hk/800nm eller 800hk/600nm f.eks.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada er veldig enig med deg at hk jaget vi har i norge om dagen faktisk fører til at man får svakere motorer.

Men man kan ikke få det ene uten å gi slipp på det andre, skal man ha masse moment må man gi slipp på toppfart og mye turtall, men skal man ha en bil man skal suse forbi 250kmt med så må man ha hester.

Så derfor jeg sier at det er helt opp til motorbygger om hvordan han vil ha motoren, enten det er 350hk/800nm eller 800hk/600nm f.eks.

 

 

Du prater jo ihvertfall bare tull..

HK er jo et resultat av moment og turtall..

 

Skal man ha 350hk/800nm så har man en helt idiotisk ladetrykkskurve, eller en restriktor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår