Gå til innhold

hvor lett kan man få en Volvo 240?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

syre dypp karosseriet.. (hafsengen sitt karrsosseri lå på syre i 2 uker for å ta ned vekt) laker opp med kun et lag lakk.. å bare glem klarlakken. fjern tektyl. å lyddemping... tenk 2 ganger om det er nødvendig å ha ting i bilen.. ha et lett bur i stedet for tungt volvo stål. alle hele plate deler(som taket) kan du skifte til glassfiber... osv... kan få bilen din til å veie under 500kg. men det kan fort bli veldig dyrt.

 

hvis du får en 240 ned i samme vekt som super seven bilene har du fjerna så mye bærende strukturer at den kommer til å vrenge seg i svingene... En caterham super seven blackbird veier 420 kg. Det er en ekstremt liten bil med motorsykkelmotor....

 

Et bur som stiver opp nok veier også litt...

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene veier en del når det samles opp... 240 er nok ikke den bilen man kan få lettest, blir heller ikke no bra å få den for lett eller. Tror rundt 1000kg er passe for den bilen.

det var ca 1000 kg jeg var ute etter...

 

har fjernet alle asfaltmatte og unødvendige deler slikt som innerskjermer og div dashbord deler.. samt byttet seter og fangere..

 

skal nok etterhvert bytte til glasfiber panser, bakluke, dører og evt bakskjerm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syre dypp karosseriet.. (hafsengen sitt karrsosseri lå på syre i 2 uker for å ta ned vekt) laker opp med kun et lag lakk.. å bare glem klarlakken. fjern tektyl. å lyddemping... tenk 2 ganger om det er nødvendig å ha ting i bilen.. ha et lett bur i stedet for tungt volvo stål. alle hele plate deler(som taket) kan du skifte til glassfiber... osv... kan få bilen din til å veie under 500kg. men det kan fort bli veldig dyrt.

det blir nok neppe noe syredypping.. skal bare ha en lett bil til å hærje med på sommeren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på og kjøpe glassfiberpanser da det andere har rustet bort. Men er det lov med glassfiberdeler for gatebruk? Og hva er i så fall lov? Glassfiber bakluke på stasjonsvogna hadde jo vært gull :volvsmile Min har kreft over hele seg! :mad:

det har jeg også lurt litt på.... :hello: er vell BT som kan svare oss på det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lette en bil (240) så gå på de delene som du får noen kilo av!

Som nevnt tidligere har 240 vært nede i 860-70 kg i rallycross, men da er dette på grensa av hva som henger sammen. Din bil skal jo være godkjent så 1000 kg er et bra mål! Skal du klare det må du utenom de tingene du har gjort jobbe med de tingene som gir kilo! Ikke begynn å kapp bort og borr hull i "plåten", det er ikke annet en gram du sparer! Og som Texsacom sier, det ødelegger bare stivheten i karosseriet. Ta kilo der det gir deg noe!

F.eks:

 

Jeg bygger en Rallycross bil nå, og byttet kalippere fra Volvo ca 10kg (framme)

mot Alu kalippere 3,8kg, det er 6kg spart på et hjul!

Du skal borre/kappe mye "plåt" for å få bort 6kg! damndamn

 

Tenk på slike ting først, det er her du henter mengden!

 

Mvh

LSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lette en bil (240) så gå på de delene som du får noen kilo av!

Som nevnt tidligere har 240 vært nede i 860-70 kg i rallycross, men da er dette på grensa av hva som henger sammen. Din bil skal jo være godkjent så 1000 kg er et bra mål! Skal du klare det må du utenom de tingene du har gjort jobbe med de tingene som gir kilo! Ikke begynn å kapp bort og borr hull i "plåten", det er ikke annet en gram du sparer! Og som Texsacom sier, det ødelegger bare stivheten i karosseriet. Ta kilo der det gir deg noe!

F.eks:

 

Jeg bygger en Rallycross bil nå, og byttet kalippere fra Volvo ca 10kg (framme)

mot Alu kalippere 3,8kg, det er 6kg spart på et hjul!

Du skal borre/kappe mye "plåt" for å få bort 6kg! damndamn

 

Tenk på slike ting først, det er her du henter mengden!

 

Mvh

LSR

jeg skal ikke ha bilen godkjent i første omgang iallefall... den er avskiltet og skal ha prøveskilt på den når den skal kjøres..

tenkte å høre med BT om hva de sier til noe sånt på veien.. *tenkter på om de sier noe på glasfiberdeler*

 

det jeg tenkte å gjøre i første omgang er å demontere de unødvendige.. og evt bytte til lettere deler.. ikke noe kutting i karrosseriet med det første..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skrapte ut asfaltmattene og fjernet noe overflødig plast samt byttet forsetene, og vips var bilen 50Kg lettere (fra 1310 til 1260kg).

Så tror nok 1000Kg ikke er en umulighet. Ang. rallycrossbilene, så vet jeg av en 242 som er nede i lave 870Kg!

Jeg sendte mail til RP glasfiber for 14 dager siden (var nysgjerrig på passform osv.), det eneste jeg fikk til svar var at jeg måtte ringe til han.

 

Mvh

 

Ja, ser ut som det er ett autosvar det.. Fikk det jeg også.

Er også nysgjerrig på delene der, vet av dører til 242 i veldig bra passform.. dog 6000; SKR for to stk.

 

Ryktes at Canada 240'ene har lyktglass i plast, men ikke E-merket da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke ha bilen godkjent i første omgang iallefall... den er avskiltet og skal ha prøveskilt på den når den skal kjøres..

tenkte å høre med BT om hva de sier til noe sånt på veien.. *tenkter på om de sier noe på glasfiberdeler*

 

det jeg tenkte å gjøre i første omgang er å demontere de unødvendige.. og evt bytte til lettere deler.. ikke noe kutting i karrosseriet med det første..

 

bt. godkjenner å montere glassfiber på en gatebil.. men det skal ikke endres på oppbygning av fanger eller noe som svekker kolisjons sikkerheten...

dvs. skjermer å panser, bagasjelokk. men ikke dører.

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bt. godkjenner å montere glassfiber på en gatebil.. men det skal ikke endres på oppbygning av fanger eller noe som svekker kolisjons sikkerheten...

dvs. skjermer å panser, bagasjelokk. men ikke dører.

 

men de vil vell ikke merke om man gjør slik: tar av plasten på fangeren og borrer endel hull i den så den blir litt lettere for så å montere plasten utenpå på ijenn...

er slikt jeg har jort det;)

 

 

kan bytte dører men da må de være testet og være tilnærmet like sterke som org dører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.....hvis du "borrer" noen hull foran så legg det støvet på en vekt å se hvor mye du klarer å borre ut av en bil i KG!:hammer

Hvis du skal ha 240 din ned i 1000 kg kan du ikke snakke om hvor du skal borre, da kommer du ikke under 1200kg en gang!!!!

Det er ikke verdt slitasjen på borret en gang!

 

Men stå på, det blir sikkert bra til slutt!! :hello: !

 

LSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår