Gå til innhold

Priser og regler ang. effektøkning

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Du kan prøve å finne noen som har gjort det samme (og fått det godkjent).

Prøv i diverse bmw forum (innland/utland).

Hvis du kan litt tysk, så er det sikkert folk i Tyskland som har gjort mye med bilene (og har de godkjent).

 

Hvis du finner en, så kan du jo få en kopi av godkjennings papirene.

 

Hvis du mener spesialgodkjenninger som en bil har, da er ikke kopi nok desverre.. Siden en spesialgodkjenning er til den bilen, dvs til understellsnr som den bilen har, og ikke kun til den typen..

 

Men hvis du snakker om senkesett, bremser etc, så er det ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis noen har gjort det samme med motoren, så kan dette brukes i godkjenning av en annen.

 

Jajo... Men f.eks i mitt tilfelle, så hjelper det ikke om andre 242'er har godkjent 500hk i utlandet.. Selvom jeg gjør det samme.. BT i norge har fortsatt nektet helt og holdent på å godkjenne alt, selvom jeg kun hadde hatt 250hk.. Bremser og understell ellers er sterkere enn det som er originalt, og med stag etc, men de er fortsatt helt mot å godkjenne over 220 som ventilerte skiver er godkjent til..

 

 

Så.. I prinsippet, kanskje, men om man faktisk får bruk for papira og at de kan hjelpe, sjeldent.. Kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tar meg friheten til å svare på et par spørsmål her jeg da :)

 

Cossieboy89: du kan trimme bilen avgiftsfritt, men tilsynet krever dokumentasjon på at effektøkningen er godkjent. Produsenten har som regel disse.

 

Seat Cordoba: Nei, det er ikke bare å glemme. Men for sikkerhets skyld så sender du en søknad til BT om motorbytte. I noen tilfeller så trenger de ikke søknad, da denne endringen er gjort mange ganger og BT kjenner godt til endringen som er gjort. feks ved å sette inn 940 turbomotor i 240.

 

Trollet: Luftfilter og eksos er så små oppgraderinger at du ikke behøver å bekymre deg for å vise bilen engang :)

Regler om lyd varierer litt etter årsmodell til bilen. Forhør deg med ditt lokale biltilsyn.

Angående senkefjærer må du ha med TÜV papirer på disse sammen med papirer fra hjulstillingskontroll. Du må huske at hjulgeometrien kan bli endret ved senking av bil.

 

 

Hansiii: Du MÅ vel ikke. Men for all del, gjør det. Du vil ikke komme opp i en situasjon der forsikringsselskapet kjører regress på deg, og du står i gjeld resten av livet fordi du ville spare noen usle hundrelapper i året. Til eksempel kan jeg si at mitt forsikringsselskap ikke hevet premien ved økning fra 116 og til 165hk. Dette er en økning på 42% av effekten. Og økning opp til 220hk krevde de 1500kr pr år for. Og da er det snakk om 90% økning.

Ha ditt på det tørre og si ifra til forsikringsselskapet.

 

Som det står skrevet over så skulle forsikringsselskapet til "240-Prosjekt" ha 1500kr i oppgradering 165hk til 220hk. Men er det forskjeld i prisen om man har kasko eller ikke når det gjelder å øke hk?

Har en liten diskusjon med en kamerat.=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
hvis den er registrert i 1994, så må du ikke betale en kvist.

skal du ha det i vognkortet må du vel på kontroll og få det godkjent, og det koster vel noen hundrelapper.

 

koster nesten nøyaltig 500,-

husker ikke helt, men var veldig nærme 500,- time på biltilsynet og utsendelse av nytt vognkort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster nesten nøyaltig 500,-

husker ikke helt, men var veldig nærme 500,- time på biltilsynet og utsendelse av nytt vognkort

Du bumper en gammel tråd, for å svare på en post som ble lagt inn for 2 år og 3 måneder siden, og i tillegg er det omtrent bare svadatenking?

 

Det koster forøvrig 430kr om du har en vanlig personbil inntil 3,5tonn.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bumper en gammel tråd, for å svare på en post som ble lagt inn for 2 år og 3 måneder siden, og i tillegg er det omtrent bare svadatenking?

 

Det koster forøvrig 430kr om du har en vanlig personbil inntil 3,5tonn.

 

haha.. detta la jeg merke til også. glemte helt bort å se på dato og glemte å sjekke antall sider i tråd også. haha

 

Dreit meg ut, ganske magasjæu driti ut.

 

Må bare beklage!!

 

430 kr ja. men da var jeg ganske nærme egentlig. Er det ferdig utsendt og? (det nye vognkortet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

jeg drev bare og "lekte" litt med den der (statusendring av kjøretøy) http://www.toll.no/templates_TAD/ChangeVehicleStatus.aspx?id=77&epslanguage=NO#anchorResult

 

og jeg satt opp et regnestykke som følger.

 

Gammel.

type kjøretøy: Personbil

Vekt i kg: 1200

Motoreffekt(hp): 116

slagvolum: 1800

 

Ny.

Dato førstegangsregisrert i norge: 01.01.08

Type kjøretøy: personbil

vekt i kg: 1400

Motoreffekt: 316

slagvolum: 1800

 

da fikk jeg opp dette som resultat.

 

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:

Avgift for egenvekt: 42 830,50

Avgift for motoreffekt: 18 353,05

Avgift for slagvolum: 36 606,00

Engangsavgift: 97 789,55

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 99 090,00

 

Engangsavgift for nytt kjøretøy:

Avgift for egenvekt: 57 660,50

Avgift for motoreffekt: 333 341,80

Avgift for slagvolum: 36 606,00

Engangsavgift: 427 608,30

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 428 908,00

 

Differanse: 329 818,00

Bruksfradrag (100%) 329 818,75

Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00

 

no kommer spørsmålet, hva er det jeg har glømt her, siden jeg vet såpass at det koster noen flere kroenr enn 0 og øke motoreffekten på en bil. hva har jeg gjort feil / glømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Alle tüv godkjenninger MÅ BT følge.

Tror du har noen veldig vanskelige BT folk der du bor.

 

Svarer på ett litt gammelt innlegg her.

 

BT må IKKE godkjenne et TUV produkt da TUV er Tysk godkjenning ikke norsk.

 

som f.eks en kammerat hadde en BMW 325 cab som vi senket med senkeset fra KW hadde papirer på alt og tatt Firhjulskontroll så alt var i sjønneste orden helt til vi kom på biltilsynet.

 

det ble ikke godkjent da det var et punkt som var for nærme bakken (husker ikke nøyaktig hvor høyt) bilen var senknet med 80/60 eller 60/80 om jeg ikke husker helt feil.

 

spurte så hvorfor det ikke ble godkjent når vi hadde alt i orden men som de sa at TUV er tysk godkjenning men en rettnigslinje for BT og gå utifra da Tyskland også er strenge på diverse kontroller men alt er ikke gyldig i norge.

 

hørte med KNA og NAF da vi tenkte de kunne gi oss en begrunnelse og det stemmer TUV er ikke et norsk godkjennigspapir så derfor kan BT nekte og godkjenne diverse modifikasjoner selv om man har TUV papire og alt annet som trengs som hjul kontroll seddel fra andre verksteder..

 

så hør med BT når du skal gjøre mod så slipper du og få mangellapp og drive med av og på montering av diverse ting når du må vise den til BT.

BMW E46 2003

VW Golf MK 3 Cab. Solg

Volvo S40 - Solgt

Prosjekt VW Golf Mk1 1,5 C Prosjekt tråd fra VW Golf Mk1 Owners Club.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår