Gå til innhold

Priser og regler ang. effektøkning

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Om du kjøper en bil inn til Norge må du uansett betale moms for den. DVS 25% av kjøpesummen og frakten til Norge.

 

Om du ikke skal registrere den på hvite skilter, så slipper du engangsavgiften. Det er ganske vanlig i f.eks driftemiljøet og kjøpe f.eks en 200sx fra England til 15-25000 kroner, og bare bruke den på bane. Da sparer man veldig mange tusen.

 

Det samme gjelder om du bare skal bruke delene på den i en annen bil.

Du betaler momsen i det du tar den over grensa, får på noen prøvekjennemerker (sik at du kan kjøre hjem med forsikring på bilen) og napper ut alt du vil ha av deler.

 

Du vil allikevel måtte betale effektavgift for den effekten du øker i bilen du putter de nye delene i.

 

 

Oki - så på min 94 golf trenger jeg kunne beatel moms på bil jeg tar inn,

men slipper unna avgift fordi bilen min er over 10 år gammel...

 

Nydelig...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Okei, blir litt forfirret av og lese denne tråden, men det twinflower har skrevet i starten er kjempeflott:) Men så hvis jeg har en honda accord Ex som var førstegangsregistrert i norge i 1987 vil det da altså ikke koste meg noen ting og f.eks sette på et effektanlegg og et k&n filter? Hvor får man Godkjennt slike ting? skal også sette på senkefjærer, må man ha godkjenning på dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da må du ha godkjente senkefjærer. Det vet de du kjøper de oss. Må få med et TUV dokument eller lign. Det står et nr på fjærene og på TUV papiret.Da får du det skrevet i vognkortet. Men du må ha en liten time oss biltilsynet. Må bestilles time til dit formål. Det med effektanlegg, tror jeg ikke du for skrevet i vognkortet?? Men bare det ikke bråker mer en 100 db tror jeg det er, så skal det gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Tar meg friheten til å svare på et par spørsmål her jeg da :)

 

Cossieboy89: du kan trimme bilen avgiftsfritt, men tilsynet krever dokumentasjon på at effektøkningen er godkjent. Produsenten har som regel disse.

 

Seat Cordoba: Nei, det er ikke bare å glemme. Men for sikkerhets skyld så sender du en søknad til BT om motorbytte. I noen tilfeller så trenger de ikke søknad, da denne endringen er gjort mange ganger og BT kjenner godt til endringen som er gjort. feks ved å sette inn 940 turbomotor i 240.

 

Trollet: Luftfilter og eksos er så små oppgraderinger at du ikke behøver å bekymre deg for å vise bilen engang :)

Regler om lyd varierer litt etter årsmodell til bilen. Forhør deg med ditt lokale biltilsyn.

Angående senkefjærer må du ha med TÜV papirer på disse sammen med papirer fra hjulstillingskontroll. Du må huske at hjulgeometrien kan bli endret ved senking av bil.

 

 

Hansiii: Du MÅ vel ikke. Men for all del, gjør det. Du vil ikke komme opp i en situasjon der forsikringsselskapet kjører regress på deg, og du står i gjeld resten av livet fordi du ville spare noen usle hundrelapper i året. Til eksempel kan jeg si at mitt forsikringsselskap ikke hevet premien ved økning fra 116 og til 165hk. Dette er en økning på 42% av effekten. Og økning opp til 220hk krevde de 1500kr pr år for. Og da er det snakk om 90% økning.

Ha ditt på det tørre og si ifra til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne komme med en kommentar til "15% regelen"

 

Siterer Espen Andersson, Statens vegvesen - Oslo

Jeg føler behov for å komme med noen kommentarer her. "Ryktet" om at der er lov å trimme bil inntil 15% uten godkjenning, kommer nok fra et internt notat i Statens vegvesen, som sier at det ikke kan påvises trimming dersom det måles inntil 12-15% effektøkning. Dette på grunn av usikkerhet i måling samt de toleranser som tillates innenfor en motorserie. Enhver endring i effekt skal meldes inn til Statens vegvesen for ny godkjenning. Man må også dokumentere at bilen fortsatt klarer avgasskravene.

 

Killde: http://www2.nrk.no/meldingsadmin/webmelding.aspx?prosjektid=700&type

 

Urk, den linke fungerte før men ikke nå lenger ser jeg, jeg plukket det vertfall ned fra nrk sine sider for noen uker siden men jeg husket ikke hva jeg søkte på for og komme til akkurat denne siden. Det var vertfall en side hvor folk sendte inn spørmål og en fra KNA svarte. Sitatet er vertfall korrekt sånn det stod der.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,eg vurderer og kjøpe en 1978 opel asconab orginal motoren var ein 1,9sr ca 110hk, men no står der ein omega 2,4i med ca 170hk ka vil de koste meg og få den lovelig med den nye motoren?

92 BMW M5, 88 Chevy Suburban, 93 Omega 3000 24v,84 Opel Rekord 3 liter,87 Honda Accord 2,0 EX

Gamlebiler 2x Omega, Pajero, Bmw 525 24v, 3x Opel Senator 3x Nissan Sunny Gti 3x Opel Rekord,Bmw e30 ++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hei,eg vurderer og kjøpe en 1978 opel asconab orginal motoren var ein 1,9sr ca 110hk, men no står der ein omega 2,4i med ca 170hk ka vil de koste meg og få den lovelig med den nye motoren?

 

Du må kontakte BT, sånn at de får sett på den, hvis de godkjenner, så er det greit.. Må vel også kontakte forsikringsselskapet..

 

Men er IKKE avgifter som må betales

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår