Gå til innhold

Noen som har erfaringer med Lotus Omega?


Eklund

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
Det eneste som er Opel igjen er vel interiøret og exteriøret, alt mekaniskt og elektroniskt er Lotus. Samt understell, fjører etc.

 

hmmm..tror jeg leste en plass att motoren er opel da... det var egentlig en senator motor eller omega.. irmscher tror jeg... som lotus tok inn,båra og skifta allt i motorn,...men selve blokka e vel opel... rett meg visst feil:)

Opel Astra 1.4.....

x - Volvo 245 90 mod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akk kjøpt mæ lotus æ :) kjæmpe førnøyd..

motorn er bygd på en 3 liter 24v som står i omega 24v..

alt av innmat er lotus, og motorstyring er samme som på esprit v8

 

 

grattis med feet bil da;) minst jeg leste det en plass, att motorn er en 3,0 omega motor som er båra og bytta d meste av innmat i;) men syyyykt gromm bil du har fått deg da:O:respect

Opel Astra 1.4.....

x - Volvo 245 90 mod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har noe erfaring med LO etterhvert, med en i familien og nå en selv. Lappen ryker fort ja, de tok den på tur hjem fra England når jeg var 20mil hjemmefra.

 

Kjøleproblem har ikke vi opplevd på noen av de vi har vært borti, men når vi åpner motorene så hender det at man kan se at det har vært varmt med småsprekker i toppene, men ingen topper har vært så ille enda at vi har måtte bytta de ut. Originalt har Lotus en sirkulasjonspumpe som skal sirkuleere vannet etter du har stoppa bilen så den ikke skal bli overoppheta hvis folk har kjørt hardt og plutselig bare stopper den.

 

Noen motorer har vært bytta på garanti, men dette skjedde tidlig på 90-tallet når de var nye og jeg tror ikke så mange har hatt havari etter det. Mange av motorene som ble bytta gikk fortsatt uten problem da de ble tatt ut. Lotusen som en 3-menning har fikk ny motor på garanti, men kjørte bilen til Lotusverksted for egen maskin, men bilen var av de tidligste modellene og skulle ha ny motor uansett. Noe av grunnen for at det finnes andre biler med Lotusmotor er at fabrikken ikke hadde råd til å betale frakt på motorene tilbake til England og derfor ble de solgt "under bordet" siden de bare ble stående på noen verksteder.

 

Girkassen er bånnsterk og hvordan man klarer å ødelegge den med normal bruk skjønner jeg ikke. Dessuten er det girkasser fra LO å få tak i brukt om man trenger. Mange Lotusdeler får du tak i brukt dersom du tar tiden til hjelp.

 

Motoren er basert på 3.0 24v (C30SE). Forskjellen i blokka er at alt er smidd tom. veiva. Slaglengden er økt til 85mm. I tillegg er det montert underspyling. Toppen er helt lik vanlig 24v bortsett fra at eksosventilene tåler mer varme enn vanlig 24v. Kammene har også en litt annen profil.

 

Sprutet er dårlig og det har vært noen som har opplevd en del krøll med det elektriske. Skjer dette så hiv ut originalsprutet og sett på et skikkelig datasprut.

 

Bremsedeler er ganske dyre i forhold til mye, men er å skaffe. Fjærer og dempere er litt verre, men dempere kan hvertfall brukes fra vanlig Omega 3000 24v uten problem. F.eks. gule Koni e.l.

 

Absolutt en bil å anbefale, men du må ha en bil ved siden av.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
Er det noen av dere 'Riders' der ute som har erfaring med Lotus Omega'n. Hva er det som er typiske feilkilder på disse?

 

Toppakning, cluch hus, diffbrems, mine feil på en sesong.. kjørte 12000tkm med min i fjor. ble kankje litt brukt da men. burde tåle litt også. ikke noe chip el noe. motor er hos protrim nå.

Lotus Omega nr 484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler har svakheter. Men som oftest tenker ikke folk på å bruke bilen med måte, og dermed ryker kassa eller annet. Skulle lett klart å ødelegge hvilken som helst bil ut fra fabrikk på bane. Med andre ord, den går godt men holder ikke evig med konstant tullkjøring. Folk som ødelegger slike biler skulle ikke hatt lov å hatt lappen:deng

 

Alle biler har svakheter ja, er egentlig bare å få tak i repdeler, som er problemet på disse. Dessuten er sikkert at de blir brukt lite å dermed litt skjørt etter 15 - 16 år.. skulle teste min en gang på bane, bare for å teste hva den var god for.

Men er jo gullet dette uansett.

Lotus Omega nr 484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår