Gå til innhold

Hva holder Bead-lock på med for prosjekter og hva holder venner å kjente på med?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Så...

da skjer det jo ingenting da egentlig....

 

Men , er det bestemt noe annet race noen plass?

Valle?

Trondheim?

Frøya?

 

Eller er mesteparten av disse blitt SL løp??

 

Det med å blande Reint drag og street, kan jo være vanskelig...

Men hvorfor ikke lage en egen klasse, Med ET regelverk (sikkerhet) og åpent for alle, gatebiler og eventuelt de som "bare vil teste litt"

Altså ingen forhåndspåmelding og kom med det man har...

Er fullboket den klassen på Kjula...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 13.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skal jeg være helt ærlig så trur jeg eneste måten det kan bli mye folk og biler på gardemoen er hvis det blir aransjert drag der hvor ALLE kan kjøre ( inkl prøveskilt\banebiler )

Det blir bare flere og flere banebiler i norge, og mindre som vil stille opp med gatebilen sin med skilter!

 

Så hvis noen får til en helg eller 2 i året hvor ALLE kan komme og kjøre så trur jeg faktisk det kan bli bra med folk der! ( bare se i andre land! er ikke noe mindre interesse for herjing med bil i norge!)

Men så lenge det blir lagt på en dag hvor det blir kjørt vanlig drag og ikke er mulig med vanlige prøveskilt biler så trur jeg det blir lite med folk...

 

Så hvis gardemoen vil tjene penger, så MÅ de faktisk satse! hvis ikke så kommer det bare til og dø mer og mer ut...

2 helger i året og fritt for ALLE biler så trur jeg det kan bli penger i kassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe reint Gatebilstevne?

Skeptisk til hvor mange de lurer ut da, iallefall av alle de med Ikke USA bil...

 

MEN, klarer folket på G.moen å samarbeide med Bilsoprt og EDPS, eller får En rettfram helg med Gatebil???

DET ville kanskje få liv i den gjengen også...

 

Men det surre med å skulle kjøre litt gatebiler "engang utpå ettermiddagen", det funker ikke...

NOEN må jo se at de er like "profisjonelle" de med 1/2 million biler som de som stiller i Bracket med Corvetta si...

 

Derfor, "Test & Tune..." :thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleeper... det som er greia med det jeg skreiv over...

Det må finnes en "test og tune" klasse som kjøres på lik linje med de andre, etter tur...

Men 500 lapp i startavgift,ingen forhåndspåmelding, og Engangslisens...

 

Fikser dere det Lowrider???

 

Går ikke ann å fikse dette slik som regla er, dessverre!!!!!

 

Engangslisens må ha skilt og alle andre må ha vognlisens, slik er det, og jeg tror slik blir det.....

 

Er slik i Sverige også, ihvertfall på løp som er 100%legalt!

Eneste forskjellen er (kanskje?????) at det er litt billigere????, eller lettere????? å få besiktning og papirer på vogna, men det veit jeg egentlig ikke noe om!

 

Om allt mellom sverige og norge er relativt likt så undres jeg jo veldig hvorfor det virker som om norske gatebiler har "vegring" mot vognlisens?????

 

 

 

 

Vi kan sikkert diskutere i evigheter om forbundet, lover og regler.... men tror jeg kan gi dere ett eksempel som er ganske overbevisende!!

 

-At teknisk kontrollant på ett stevne finner mye rare og farlige løsninger, tror jeg vi kan være enige om!

 

-På biler med skilt så blir "teknisk kontroll" kun en ekstra sikkerhetsfaktor der FORSIKRING og ARRANGØRENS ANSVAR "hviler" på Biltilsynet`s godkjenning!

 

-På biler med vognlisens så "hviler" jo det samme opp mot lisensen!

 

-På biler uten skilt eller med røde dekaler da??????

-Skal allt det ansvaret her hvile på EN stakkars teknisk kontrollant da eller?

 

-Jeg ville ihvertfall IKKE være teknisk kontrollant da....

 

-Og Norge som nasjon har nok på godt og vondt kommet lenger enn at man kan skrive under på et papir att man tar allt ansvar selv...

 

SÅ HVA GJØR VI DA?????

 

(Håper dere ikke stempler meg som oppgulpa pessimist, men det er faktisk lov å være realist!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett ønske om at ALLE kommer seg til urnene og stemmer i valget som er om to dager...:deng

 

Å stem blått....Helst FRP da DE som faktisk har sagt HVA de skal fikse...

 

Nå inatt kom den vi alle har ventet på...

 

Så stem for svarte ikke på dissa MORDERENE som ikke VILL bygge skikkelige veier...:deng

 

Stjernesmellen...2 døde, 7 skadd, 1 hund død, 1 hund skadd...

 

1090909011lite.jpg

 

1090909015lite.jpg

 

1090909019lite.jpg

 

1090909018lite.jpg

 

 

 

 

For å være litt drittsekk nå..

 

 

Hvor ser du problemet med veien egentlig?!

Det passerer sikkert 3.000biler der daglig uten noen som helst problemer.. og når da 2stk går på en smell er både veien og månen og dårlig karma problemet!

 

 

Kan ikke folk bare slutte å klage på veia og heller lære seg å kjøre som resten av befolkningen?!

JA! Veien her inorge er RÆVA! men det er i form av ugjevnheter og irritasjoner over fartsdumper og hull i veien!

 

Veien er IKKE årsaken til ulykker! Det er idiotene som kjører bila!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ann å fikse dette slik som regla er, dessverre!!!!!

 

Engangslisens må ha skilt og alle andre må ha vognlisens, slik er det, og jeg tror slik blir det.....

 

Er slik i Sverige også, ihvertfall på løp som er 100%legalt!

Eneste forskjellen er (kanskje?????) at det er litt billigere????, eller lettere????? å få besiktning og papirer på vogna, men det veit jeg egentlig ikke noe om!

 

Om allt mellom sverige og norge er relativt likt så undres jeg jo veldig hvorfor det virker som om norske gatebiler har "vegring" mot vognlisens?????

 

 

 

 

Vi kan sikkert diskutere i evigheter om forbundet, lover og regler.... men tror jeg kan gi dere ett eksempel som er ganske overbevisende!!

 

-At teknisk kontrollant på ett stevne finner mye rare og farlige løsninger, tror jeg vi kan være enige om!

 

-På biler med skilt så blir "teknisk kontroll" kun en ekstra sikkerhetsfaktor der FORSIKRING og ARRANGØRENS ANSVAR "hviler" på Biltilsynet`s godkjenning!

 

-På biler med vognlisens så "hviler" jo det samme opp mot lisensen!

 

-På biler uten skilt eller med røde dekaler da??????

-Skal allt det ansvaret her hvile på EN stakkars teknisk kontrollant da eller?

 

-Jeg ville ihvertfall IKKE være teknisk kontrollant da....

 

-Og Norge som nasjon har nok på godt og vondt kommet lenger enn at man kan skrive under på et papir att man tar allt ansvar selv...

 

SÅ HVA GJØR VI DA?????

 

(Håper dere ikke stempler meg som oppgulpa pessimist, men det er faktisk lov å være realist!)

 

 

 

Trur mye av grunnen til at de fleste ikke gidder og skaffe seg vognlisens er fordi det egentlig ikke er noe behov for det..

Det er ikke noe krav til det for og kjøre rundt på rudskogen, våler eller på prøveskilt på veien med disse bilene..

Så hvorfor skal de gidde og skaffe seg lisens for og kansje få kjøre et drag på gardemoen i året hvis de er heldige.. folk er kun ute etter og ha det morro!

 

De tar jo tekninsk på vanlige trackdays også uten noe som helst problemer!? Det er IKKE så forbanna vanskelig og se om en bil er i ca ok stand og at alt sitter fast på en bil. så dette BURDE ikke være noe problem. se bare til f.eks danmark. der kan alle komme og kjøre som de vil.. aldri noe problem!

Så jeg mener faktisk at disse bortforklaringene til hvorfor prøveskiltbiler ikke skal få kjøre for det meste er surr..

Og jeg står fortsatt på mitt om at det ALDRI kommer til og bli noe drag race miljø her i norge med mindre det blir gjort en innsats for at flere skal få kjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur mye av grunnen til at de fleste ikke gidder og skaffe seg vognlisens er fordi det egentlig ikke er noe behov for det..

Det er ikke noe krav til det for og kjøre rundt på rudskogen, våler eller på prøveskilt på veien med disse bilene..

Så hvorfor skal de gidde og skaffe seg lisens for og kansje få kjøre et drag på gardemoen i året hvis de er heldige.. folk er kun ute etter og ha det morro!

 

De tar jo tekninsk på vanlige trackdays også uten noe som helst problemer!? Det er IKKE så forbanna vanskelig og se om en bil er i ca ok stand og at alt sitter fast på en bil. så dette BURDE ikke være noe problem. se bare til f.eks danmark. der kan alle komme og kjøre som de vil.. aldri noe problem!

Så jeg mener faktisk at disse bortforklaringene til hvorfor prøveskiltbiler ikke skal få kjøre for det meste er surr..

Og jeg står fortsatt på mitt om at det ALDRI kommer til og bli noe drag race miljø her i norge med mindre det blir gjort en innsats for at flere skal få kjøre..

 

De fleste Gatebil Extreme har vel vognlisens i en annen gren, som er dekkende!

Driftera har jo sine vognlisenser.

Og om det er igjen noen "uregga" GatebilExtreme biler, så er det nok bare ett tidsspørsmål før forbundet setter en stopper på dette!

Om ikke forbundet setter stopper, så gjør kanskje baneeier eller arrangøren selv!!!

Det er faktisk klare lover som tilsier att alt som ikke har lisens skal forholde seg til vegtrafikkloven.

 

På "trackdays" så leier klubbene bane med avtale på at vegtrafikkloven er gjeldene, så å blande inn dette er bare surr.

Der er allt ansvar sjåførens egen, men tror de fleste har oppfattet hvor mye faenskap det skaper om man skader andre enn seg selv, eller sin egen bil!

 

Dere bør kanskje heller sette lyset på å få det lettere å få flere grener dekkende i vognlisensen på samma kjerra!

 

Men slike forslag bør jo rettes av de aktive selv, eller via førerforeninger mot forbundet!

Vi som bare arrangerer drag har ikke mulighet eller ressurser til å sette oss inn i hvordan regla funker for andre grener!

Endret av lowrider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr stadig forundret meg over dette med problemet med vognlisens

FOlk har som regel spandert 100-200 tusen på bilen, men krangler på et par tusenlapper i vognlisens som skal til for å få kjøre.

Man kan jo slvsagt ri dette som et prinsipp som det så vel for mange også er , men skal man være realististk så tror jeg dragracingen må etablere seg sterkere innen bilsportforbundet for å kunne ha større gjennomslags kraft.

 

HAr inntrykk av at forbundet mye heller ser at vi alle driver å sveiver rundt på grusveier uti skogen, men som med alt annet her i landet så finnes det svært liten sjanse for å drive med no form for "outlaw" bilsport. Og det kommer ikke til å bli bedre i fremtiden.

Vi bor i et gjennomregulert samfunn og kan på ingen måte sammenligne oss med det som skjer i Sverige der motorsport har en helt annen aksept og et helt annet rotfeste.

men dette er bare min tanke!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr stadig forundret meg over dette med problemet med vognlisens

FOlk har som regel spandert 100-200 tusen på bilen, men krangler på et par tusenlapper i vognlisens som skal til for å få kjøre.

Man kan jo slvsagt ri dette som et prinsipp som det så vel for mange også er , men skal man være realististk så tror jeg dragracingen må etablere seg sterkere innen bilsportforbundet for å kunne ha større gjennomslags kraft.

 

HAr inntrykk av at forbundet mye heller ser at vi alle driver å sveiver rundt på grusveier uti skogen, men som med alt annet her i landet så finnes det svært liten sjanse for å drive med no form for "outlaw" bilsport. Og det kommer ikke til å bli bedre i fremtiden.

Vi bor i et gjennomregulert samfunn og kan på ingen måte sammenligne oss med det som skjer i Sverige der motorsport har en helt annen aksept og et helt annet rotfeste.

men dette er bare min tanke!

 

vil nå ikke si at største problemer er par tusenlapper i vognlisens.. heller hva det koster kontra våre naboland! en startkontingent i rally i sverige koster 700kr. kontra i norge 4600kr..

 

det er vanvittig idiotiske avgifter i norge selv når du ikke kjører på vei! skulle bare mangle at løps biler snart må betale miljøkvoter.. da brenner stortinget for min del!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med lisens, men for dei som skal teste bilen gjerne bare en dag i året, må bilen besiktes, papir sendes til forbundet, faktura skal betales, personlig lisens skal betales(er ikke den betalt på 2 år må vel den tas på ny?)Dette krever planlegging.Hvorfor skal det være så jæv.... vanskelig og bruke mer engangs lisens på fks klasser seinere en 10 sek. Da kan folk ta valget litt på sparket.

 

Dette med engangs lisenser har vi brukt i valle(over 10sek biler)på flere stevner, vi hadde mer gatebiler en drag race bilen med lisens på stevne. hadde det ikke vert for gate biler hadde Valle stevne vert tynt.Ps vi mikset gate biler med sportman klassen som funket kjempe godt.

 

Og hvorfor skal det være så store problem og få engans lisens på biler med prøve skilt??? teknisk sjekker bremser, hjul bolter og seler+++ og resten må jo bileiger ta ansvar for??

 

Skal vi klare og rekrutere nye personer inn i miljøet må inngangen bli mye lettere for dei som sitter på gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Gatebil Extreme har vel vognlisens i en annen gren, som er dekkende!

Driftera har jo sine vognlisenser.

Og om det er igjen noen "uregga" GatebilExtreme biler, så er det nok bare ett tidsspørsmål før forbundet setter en stopper på dette!

Om ikke forbundet setter stopper, så gjør kanskje baneeier eller arrangøren selv!!!

Det er faktisk klare lover som tilsier att alt som ikke har lisens skal forholde seg til vegtrafikkloven.

 

På "trackdays" så leier klubbene bane med avtale på at vegtrafikkloven er gjeldene, så å blande inn dette er bare surr.

Der er allt ansvar sjåførens egen, men tror de fleste har oppfattet hvor mye faenskap det skaper om man skader andre enn seg selv, eller sin egen bil!

 

Dere bør kanskje heller sette lyset på å få det lettere å få flere grener dekkende i vognlisensen på samma kjerra!

 

Men slike forslag bør jo rettes av de aktive selv, eller via førerforeninger mot forbundet!

Vi som bare arrangerer drag har ikke mulighet eller ressurser til å sette oss inn i hvordan regla funker for andre grener!

 

 

hm.. du overser jo 95% av alle som har lekebiler!

Du har nok rett i at de fleste gatebilextreme biler har lisens.. men så er dette da kun 5% av bilene som er på treff og kjører!

Jeg kjenner mange personer som har japsebiler uten skilt som kjører masse på bane hvert år! dette er biler som ikke har lisens! verken på fører eller bil!

På spørsmålet om hvorfor de ikke har lisens, så er svaret at det ikke er noe behov for det! ved 95% av alle treff på rudskogen og våler, kan du komme med vanlige prøveskilt..

Hvis du tenker deg litt om du og så trur jeg du kjenner en god del personer som har biler uten skilt og lisens som kjører på bane en god del..

 

Trackdays trekker folk fordi det er ENKELT og kunne få kjøre!

Det er bare og møte opp, ta teknisk og så kjøre!

Kan ikke skjønne at det skal være så forbanna mye strengere og kjøre 400m rett frem, en og kjøre rundt og rundt i 20 min på en bane..

 

Jeg er rimelig sikker på at hvis dere hadde villet, så kunne dere ganske enkelt fått i mellom at prøveskilt biler kan kjøre etter og ha vært igjenom en f.eks litt utvidet teknisk?

de som leier disse skiltene skriver vel også under på at bilen er i forskriftmessig stand når de leier disse skiltene!

Regner med at dere har en del personer som har god peil på bil.. og se om en bil er i ok stand er ikke så alt for vanskelig..

 

Jeg spår egentlig en sakte men sikker død på gardemoen hvis det ikke er noen som tar litt tak nå..

Skal det bli et større miljø for drag kjøring, så må det legges til rette for folk...

( ta en titt hvordan det blir gjort i danmark ( dhb og racewars) der er det en del drag i året hvor folk kan komme og kjøre, uten for mye styr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår