Gå til innhold

Hva holder Bead-lock på med for prosjekter og hva holder venner å kjente på med?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 13.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Workin' on it! :deng

 

 

Er det nødvendigt med dører?

 

Kravet er vel bare at de skal være forsvarlig låst under kjøring?

 

§ 17-2. Inn- og utgang på bil

 

1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for biler som ikke omfattes av § 17-1

2. Dører som på lukket bil gir adgang til førerplassen må kunne låses på en sikker måte. I fører- eller passasjerrom med flere dører må minst to av dem alltid kunne åpnes fra innsiden selv om de er låst utenfra. Når dørene i tillegg er låst med ekstraordinær låseanordning som må aktiveres spesielt (tyverisikring), bortfaller kravet om innvendig åpning. I slike rom med bare en dør må det være minst en nødutgang som ikke er plassert på samme side som døren. Lukkede godsrom med dør(er) som er selvlåsende (smekklås), skal ha enten minst en dør som på en enkel måte kan åpnes fra innsiden eller ha minst en nødutgang av type og størrelse som angitt i § 17-4.

3. Dører på sidene - unntatt dobbeltdører - må ikke være hengslet i bakkant. Låsene og hengslene må være tilstrekkelig solide til å holde dørene sikkert lukket. Innvendige betjeningsinnretninger for låsene må ha slik betjeningsbevegelse og være slik plassert at utilsiktet åpning av dørene unngås.

4. Biler som tilfredsstiller kravene i direktiv 70/387/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 98/90/EF eller direktiv 2001/31/EF, eller ECE-reg.nr. 11.02, anses å oppfylle bestemmelsene i nr. 2 og 3.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendigt med dører?

 

Kravet er vel bare at de skal være forsvarlig låst under kjøring?

 

 

Jo det kan man spørre seg, i tillegg så er bilen flyttegods og da trer jo en ny paragraf inn... BT er jo ikke alltid like enkle å ha med å gjøre, så jeg ser ikke helt problemet her. Jag har fått et brev fra BT, hvor de retter kritikk mot en del ting som feks. ulik dekkdim. forran og bak osv... Så her er det bare å stå på!

 

§ 1-8. Unntak ved godkjenning av kjøretøy som er flyttegods

 

1. Kjøretøy som har vært registrert i utlandet og som importeres ved at den sist registrerte eier flytter til Norge, kan godkjennes uten at kravene i denne forskrift er oppfylt dersom det registreres på nevnte eier (flyttegods). Se dog nr. 2 og 3.

 

Forutsetningen for at kjøretøyet kan anses som flyttegods, er at tollvesenet har godtatt det som flyttegods (« kjøretøy som innføres ved eierens flytting ») ved å innvilge det avgiftsfradrag eller avgiftsfritak.

 

Som flyttegods aksepteres også kjøretøy som tas med fra utlandet i forbindelse med flytting til eller etablering i Norge og som registreres på kjennemerker med gule tegn på blå, reflekterende bunn (« diplomatskilter ») eller som registreres på internasjonale organisasjoner i Norge eller deres personale som nyter personlig tollfrihet, i den grad dette følger av folkeretten eller av særskilt overenskomst, forutsatt at kjøretøyet importeres til eget bruk, og det gis avgiftsfrihet, avgiftsnedsettelse eller avgiftstilskudd for engangsavgift. Slikt kjøretøy anses ved eventuelt senere salg i Norge som tidligere registrert her i landet hva angår tekniske krav.

 

2. Kjøretøy som godkjennes etter nr. 1 må tilfredsstille kravene i motorvognforskriftene av 3. juni 1942 samt bestemmelser gitt med hjemmel i disse.

 

3. Likeledes skal følgende krav i denne forskrift være tilfredsstilt:

a) Alle krav som er gjort tilbakevirkende, dvs. at de også gjelder for tidligere registrerte kjøretøy.

b) Krav om bilbelter i forsetet, jfr. kap. 16, dog slik at bilbelter som er montert ved importen skal godkjennes, såfremt de er utstyrt med godkjenningsmerke fra kjøretøyets tidligere registreringsland eller det på annen måte godtgjøres at beltene tilfredsstiller visse normer. Det forutsettes dog at bilbelte ved dør skal være trepunktsbelte med hoftebånd og diagonalbånd fast forbundet med hverandre (ikke delbart).

Beltesystemer hvor diagonaldelen av beltet festes automatisk, og hvor hoftebeltedelen festes manuelt (ett håndgrep), anses i denne forbindelse likeverdig med ordinært trepunktsbelte.

c) Krav om speil, jfr. kap. 30.

d) Krav til LPG-drivstoffanlegg på bil, jfr. § 22-2.

 

4. På registerkortet og i vognkortet gjøres merknad om at kjøretøyet er godkjent etter foranstående bestemmelser.

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de skal klage på dekkdimm er jo bare for å være vanskelig. knock Du har jo ombygd understell, så hvorfor skal da den vanlige dekkdimmensjonen være "riktig" ? Og når man tenker seg om... Lambo, 'Rari, Masserarti, Porsche.. Opel.. Alt har jo bredere bakdekk for tiden.. Devil

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt forsiktige med den Kimble karen. Er visst endel folk rundtom som ikke er så veldig fornøyde med hvordan han driver bissniss for å si det sånn.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hadde lagt ut noen biler av bilen min luzifer.

så fint... happyhappy

 

Det ble en grom tur til vesterås det her, mye bil, mye sluring!

 

Så må vi jo få med at "brakka" slukte bensin for over 6000 kr på turen,men

store gutter må ha mye mat :usa:

1987 Mercedes 300TE, 79 Chevy G30,

1968 Chevrolet Impala,

,1937 Willys overland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de skal klage på dekkdimm er jo bare for å være vanskelig. knock Du har jo ombygd understell, så hvorfor skal da den vanlige dekkdimmensjonen være "riktig" ? Og når man tenker seg om... Lambo, 'Rari, Masserarti, Porsche.. Opel.. Alt har jo bredere bakdekk for tiden.. Devil

 

Ja, det er kun for å henge seg på noe... men den knaggen er jo ganske spinkel syntes nå jeg... ;)

Har ringt litt rundt idag, sender vel et brev en av dagene. Hjelper ikke det så er det Veg Direktoratet neste.

 

Hihi... Snakket forresten med sentralbordet hos BT istad, og spurte etter vedkommende som satt under Kong Harald i deres hirarki... Hihi, da ble det stille noen sekunder i andre enden. ;) Må jo snakke med noen som har litt peil, orker ikke prate med de "gutta i hallen". De skjønner jo nada... I tønsberg vil de ikke prate med meg engang, så... Jeg må jo drive med noe som irriterer de stort. ;)

 

Har ved en annledning blitt grovt trakasert i "hallen" her i Tønsberg, av 5-6 av "gutta". De stod rundt meg og fortalte meg hvor dum jeg vari hue osv! Etter en sånn opplevelse har jeg litt problemer med å respektere BT i Tønsberg. Har vært ved mange andre BT her i landet og føler generellt at de ikke har tilstrekkelig kompetanse... Spes når det gjelder ombygging...

De har jo SFOOR, som er en spesialgruppe, sammensatt av utvalgte fra diverse stasjoner rundt. Selv ikke disse gutta kan komme med noe håndfast...

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hadde lagt ut noen biler av bilen min luzifer.

så fint... happyhappy

 

Det ble en grom tur til vesterås det her, mye bil, mye sluring!

 

Så må vi jo få med at "brakka" slukte bensin for over 6000 kr på turen,men

store gutter må ha mye mat :usa:

 

Jupp...

Jeg må vel se om ikke jeg oxo henger med til sommeren, har jo ikke vært der på noen år nå...

Bildene fra iår røper vel at det var velykket. :cocain:

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden er ikke noe problem, det er når rulleomkretsen ikke stemmer det kan bli styr.Treffer man biltilsynsfolk som tør å bruke hodet og bruke vurderingsevne går det meste greit.Hadde vært intresant å lest kjøretøyforskriften fra 42.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden er ikke noe problem, det er når rulleomkretsen ikke stemmer det kan bli styr.Treffer man biltilsynsfolk som tør å bruke hodet og bruke vurderingsevne går det meste greit.Hadde vært intresant å lest kjøretøyforskriften fra 42.

 

Er nok ikke så mange som tør sette navnet sitt på en slik godkjenning, det er det som er problemet.

 

Ja, jeg har reglementet her på papir...

Står ikke så vedig mye der, er vel i hovedsak litt om lys og litt om bremser...

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår