Gå til innhold

Registrering av skader og feil


Tintman

Anbefalte innlegg

Hei, alle Smarteiere.

Jeg har i dag vært i kontakt med DaimlerChrysler-fabrikken i I Stuttgart. Jeg har bedt om å få opplysninger om tilbakekalling på eventuelle problemer ved Smart Roadster/Roadster coupe. Fabrikken sier som følger:

-Det er ingen tilbakekalling på Roadster'n(noe som er høyst merkelig!)

-Det norske serviceapparatet til Smart kan ta seg betalt hva de måtte ønske i forhold til utføring av reparasjoner på bilene i følge fabrikken, og fabrikken har ingen inflytelse i så måte.

 

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg ønsker å få en tilbakemelding på hvor mange andre som har opplevd samme problem på sine biler. Det jeg da ønsker tilbakemelding på er (for roadster og roadster coupe):

1) Vannlekkasje i roadster.

2) Defekte klimarør til aircondition.

Ta med i i samme slengen om du har softtop eller harddtop, roadster eller roadster coupe, og eventuellt km-stand når problemet oppstod.

 

Jeg vil gjerne ha en pm på dette om ingen ønsker dette lagt ut direkte på forumet.

Håper alle eiere kan være behjelpelig med dette, slik at ikke alle sammen blir offer for urettferdig behandling og uforhåndsmessige høye priser ved reparasjoner.

 

I all korthet spinner dette seg ut fra følgende hendelse:

Verkstedet (gjett hvem...) skal ha 13641,- kr for en reparasjon av klimarør, en jobb som er delt inn i 8000,- kr i arbeidspenger og 5641,- kr i deler og kjølevæske. Pr 10.11.05 sitter jeg med ett brev fra samme verksted, hvor de ber et annet verksted om å gjøre samme jobben for 1,6 timer (1154,- kr pr time) fabrikktid + deler. I gøteborg skulle de ha 4000,- SEK for samme jobben!

Så mitt ankepunkt opp i alt dette er selvfølgelig; Hvor mye skal man svelge som privatkunde, og er det akseptabelt at merkeverksted tar seg betalt 5000,- kr pr time hos meg som privatperson?

 

Håper på resons og hjelp fra dere!

violin

Toyota Hiace 2009 2,5 D4D 4x4, 117Hk, lang type, 250.000 km og snart innkjørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Fukt i baklykt som etterhvert ødela ledningsnettet til lykta.

- Kortslutning i startmotor, noe som kosta 16.000kr å få butta. 2 mnd etter garantien gikk ut.

 

-03 Roadster Coupe Hardtop.

-92 Mazda Rx-7 Twin Turbo

x-03 Smart Roadster Coupè 115hk/190nm 1,7bar

x-92 Ford Sierra Cosworth 4wd LTD EDT

x-00 Ford Mondeo ST200

x-96 Audi A4 TQ 330hk/450nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Rayho.

Utrolig kjedelig greie. Håper du benytter deg av firmaet som har diagnoseutstyr for Smart i Bodø neste gang. Og siden klimarørene på din bil ikke har røket enda, så sjekk aircondition din med jevne mellomrom. Når de ryker, for det gjør de jo etterhvert, så blokk igjen inn til kompressoren slik at du ikke får noe møkk inn inntil du får det fikset. Lykke til med ny bil.

cheers

Toyota Hiace 2009 2,5 D4D 4x4, 117Hk, lang type, 250.000 km og snart innkjørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Rayho.

Utrolig kjedelig greie. Håper du benytter deg av firmaet som har diagnoseutstyr for Smart i Bodø neste gang. Og siden klimarørene på din bil ikke har røket enda, så sjekk aircondition din med jevne mellomrom. Når de ryker, for det gjør de jo etterhvert, så blokk igjen inn til kompressoren slik at du ikke får noe møkk inn inntil du får det fikset. Lykke til med ny bil.

cheers

 

Takk takk. Er det virkelig ingenting på Roadstern som går på tilbakekalling/feil prod.??

Forresten ikke sikkert diagnose utstyret kunne funnet feilen. Mercedes verkstedet fakturerte for 4500kr i feilsøk og 7500kr i bytte av startmotor, pluss delene. De vet å ta seg sykt godt betalt.

Når det gjelder ac rørene kan vel dem sveises eller loddes av noen som er flink med metall.

-92 Mazda Rx-7 Twin Turbo

x-03 Smart Roadster Coupè 115hk/190nm 1,7bar

x-92 Ford Sierra Cosworth 4wd LTD EDT

x-00 Ford Mondeo ST200

x-96 Audi A4 TQ 330hk/450nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fått rett i at alt dette skal fikses gratis. NAF hjalp meg også.

En to til fem år gammel bil skla ikke lekke

En to tim fem år gammel bil skal klima virke

I en to til fem år gammel bil skal ikke hele ledningnettet gå

I en to til fem års gammel bil skal det meste fungere. Selvsagt bytte av slite deler må man betale for (Bremser ol)

Ring til NAF og spør, eller ett eller anet forbrukerombud.

Bertel begynte jo å kødde meg oss "Åh, ja bilen er importert ja.. nei da er det ikke mer en 2års garanti og reklamasjon. Dette sitter reklamasjon "sjefen" og sier?? Jeg som forbruker veit jo mer en han!! grr Men nå ordner det seg da. lettere lekk fra tak. Litt fuktighet i teppet bak.Skal inn neste torsdag

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fått rett i at alt dette skal fikses gratis. NAF hjalp meg også.

En to til fem år gammel bil skla ikke lekke

En to tim fem år gammel bil skal klima virke

I en to til fem år gammel bil skal ikke hele ledningnettet gå

I en to til fem års gammel bil skal det meste fungere. Selvsagt bytte av slite deler må man betale for (Bremser ol)

Ring til NAF og spør, eller ett eller anet forbrukerombud.

Bertel begynte jo å kødde meg oss "Åh, ja bilen er importert ja.. nei da er det ikke mer en 2års garanti og reklamasjon. Dette sitter reklamasjon "sjefen" og sier?? Jeg som forbruker veit jo mer en han!! grr Men nå ordner det seg da. lettere lekk fra tak. Litt fuktighet i teppet bak.Skal inn neste torsdag

 

Bra det ordner seg. Men spørs for oss som bare har Mercedes verksteder å forholde oss til. Bertel må vel først "offentliggjøre" at dette får man reklamert for.

-92 Mazda Rx-7 Twin Turbo

x-03 Smart Roadster Coupè 115hk/190nm 1,7bar

x-92 Ford Sierra Cosworth 4wd LTD EDT

x-00 Ford Mondeo ST200

x-96 Audi A4 TQ 330hk/450nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette stemmer, Phantom3D, så er det grunn til å rope ett lite hurra. Fabrikken ville hvertfall ikke innrømme noen form for tilbakekalling ovenfor meg. Jeg kommer til å ta kontakt med NAF lokalt og forhøre meg litt nærmere.

 

Når det gjelder diagnoseutstyr, så er vet jeg hvertfall at de klarte å logge at jeg den 27. juli hadde 14 grader på gearkassa og at bilen bomgearet da. Ellers så var det 3 feilmeldinger på ESP'n som ikke vistes i noen form før diagnose var tilkoblet.

 

Jeg kommerr til å legge ut det jeg får av tilbakemelding fra NAF.

 

Med det samme; Domenet smartforum.no blir gjort tilgjengelig så snart Zlinky er klar med sitt... Så nå HAR jeg fått ut finger'n uhhmmwhat?

Toyota Hiace 2009 2,5 D4D 4x4, 117Hk, lang type, 250.000 km og snart innkjørt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette stemmer, Phantom3D, så er det grunn til å rope ett lite hurra. Fabrikken ville hvertfall ikke innrømme noen form for tilbakekalling ovenfor meg. Jeg kommer til å ta kontakt med NAF lokalt og forhøre meg litt nærmere.

 

Når det gjelder diagnoseutstyr, så er vet jeg hvertfall at de klarte å logge at jeg den 27. juli hadde 14 grader på gearkassa og at bilen bomgearet da. Ellers så var det 3 feilmeldinger på ESP'n som ikke vistes i noen form før diagnose var tilkoblet.

 

Jeg kommerr til å legge ut det jeg får av tilbakemelding fra NAF.

 

Med det samme; Domenet smartforum.no blir gjort tilgjengelig så snart Zlinky er klar med sitt... Så nå HAR jeg fått ut finger'n uhhmmwhat?

 

 

Godt jobba :D gleder meg virkelig til vi har vårt eget forum... Detta blir Knall folkens...

Poztmanpat

BRABUS - Got to love it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

punkt 1: hvis bilen er importert, så er det den som gjør det, som står for garanti/reklamasjon. altså har ansvaret.

 

2: uansett så har man 5 år reklamasjon ifølge forbruker kjøps loven.

 

NAF er ikke godt likt blant merkeverksteder. men de skal ha for at de får ting gjort. samme med forbruker-råde/-ombudet.

 

bare å være hard å true med å gå ut i aviser og alt

-15 Skoda Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår