Gå til innhold

Eksos bandasje wrap tape teip etc tråden...

Ranger emnet


Peet

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er det noen måte å hindre grenrør i å ruste på? jeg bygger en motor til en 142 og skal ha doble webergassere og på de er det bare to "trakter" rett ut fra forgasserne i stedet for luftfilter, gasserne sitter på samme side som grenrøret så der hadde det kanskje vært lurt med eksosteip men jeg er ikke interessert i at grenrøret skal ruste heller...

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendenserer jo til OT,men jeg ville prøvd å lage varmeskjold mellom gasserne og grenrøret, hvis du er redd for rust.. Det kan jo også hjelpe å lage en bensinkjøler av noe slag.:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksos bandasje er mye brukt i Chopper verden. Mest hos "old-school" byggere.

Orker ikke helt og skrive alt for og imot, så jeg har klippet fra en nettside:

 

THE FACTS:

 

Header wraps are designed to keep the heat in the header to improve scavenging of the cylinders. Keeping the heat in the header allows the exhaust speed to remain high. (the right idea)

There are no header manufacturers that I know of that will warranty their headers if any header wraps are installed on their products.

In most cases the header wrap damages the headers beyond repair. (I will explain below)

If you run a lean mixture, you "may" see a slim performance gain using header wraps. A rich mixture may show slim to absolutely NO gain in performance.

If you do not mind replacing your headers and header gaskets regularly, and you like that ugly look of a wrapped header, go ahead and use the heat wrap.

 

BACKGROUND INFORMATION:

 

In the past, almost all NASCAR and other racing engine builders used the header wraps for the added power gains. But, after having to replace the headers after each race due to the wrap being about the only thing holding the header together, they do not promote the practice any longer! They now utilize the thermal coatings that are chemically and electrically applied to the headers. Those include Airborn, Jet Hot, HPC, and others.

 

Imagine having to replace a $1200.00 plus set of headers after each race weekend! Few but the most financially well-off race teams can afford to do this. But, it is also in the downtime for remaking a custom set of headers. Most custom header makers do not have copies readily available.

 

I believe that the wraps are good to protect various items from heat, but not to hold the heat in the header. For example: you can use the wrapping for the protection of fuel and oil lines, wiring, etc.

 

Cool air needs to be around the header, and insulating it with a wrap to hold exhaust heat in makes the header material temperatures near molten. When you wrap the header you trap the heat in the header, but also in the material that needs to breathe to dissipate heat for it's own survival.

 

Engineers, Metallurgists, and other experts out there will state that there is no way that the material can fail because it can withstand, and it was designed to withstand, the internal temperatures of exhaust gases. TRUE! But, when the header is not allowed to cool so as to dissipate those extreme temperatures that the wrap is controlling, you have now developed a heat absorption that compares to thermal friction which will will continue to gain in temperature beyond the normal exhaust gas temperatures (EGT's). This is the same as with most any insulation.

 

03-ERSD-FRI08-00336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Ikke teip vanlige stålrør. Ruster som faen under.

 

vanlig stål ruster som faen uansett ser på mitt har ikke kjört med dem engang ruster med förste regn (vann på dem):wonder:

volvo no turboshit real power only

http://www.bilforumet.no/200-serien/205733-244-volvo-v8-makeover-p-bilen-motor.html

sveier rust og ordner småting send pm hvis du trenger det östfold:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nevne at man begrenser rust en god del om man monterer slik wrap på riktig måte.

 

Først fukter man wrapen lett (ikke mett den med vann).

 

Så strammer man den rundt røret med 1/2 - 2/3 overlapp. stram til det strømmer væske ut av hendene så litt til.

 

Når den er HUNDRE PROSENT tørr sprayer du over med varmebestandig lakk av GOD kvalitet.

 

 

Grunnen til at man strammer voldsomt og lakker med varmbestandig lakk er nettopp for at den skal være mere motstandsdyktig mot vann.

 

Advarsel: Første oppstart er lurt å gjøre ute da det ryker og dunster godt det første kvarteret bilen står og går på tomgang mens lakken herder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår