Gå til innhold

Få en S2 til å "kvitre"...?

Ranger emnet


Mr. Ellingsen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

I jakt etter råere lyd, lurer jeg fælt på hva som må gjøres for å få den karakteristiske "spool-up lyden" når man gir på og "kvitrelyden" når man slepper opp gassen på f.eks S2 (med 3B motoren). Har en bekjent som en litt vassere S2 (også 3B) enn meg, men har fortsatt ikke gjort noe annet enn å ha datasprut og høyere turbotrykk (0,9bar) sier han, og den "kvitrer" bare han såvidt pumper litt med gassen! På min, som er helt original, "hardware" messig (chip og justert turbotrykk til ca 0,9bar også) så hører jeg nesten ikke turbo'n i hele tatt, og det bare "whosj"er når jeg slipper opp gassen... HVA MÅ JEG GJØRE?! ;-)

Owner of:

-93 Audi S2 2.2

-85 Opel Rekord 2.0S LS (Står og støver nedl)

-83 Golf Rabbit 1.8 GTi. (Står og støver ned)

-83 Golf 1.8 GTi (står og støver ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med K&N Greenfilter, hjelper egentlig ikke noe særlig, bortsett fra den litt kjedelige "whoosj" lyden... Må bestille ny og grommere wastegatefjær før jeg kan skru opp mer trøkk, klarer ikke mer den jeg har nå, er blitt litt slapp med tiden siden -93! Hehe!

 

Hvor mye trykk kjører du rundt med da? Hører ikke turbo'n min lade noe særlig heller, er så stille nedi der! :-( Vil så gjerne høre turbo godt også!

 

Edit: Skal vel ikke trenge en dumper for å få en slik lyd? Da han jeg kjenner ikke har dumper (bare ny resirk), og jeg har original resirk...

Owner of:

-93 Audi S2 2.2

-85 Opel Rekord 2.0S LS (Står og støver nedl)

-83 Golf Rabbit 1.8 GTi. (Står og støver ned)

-83 Golf 1.8 GTi (står og støver ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å stramme dumpen da original audi dump av plast ikke har noen justeringer

Wosj lyden du beskriver er et tegn på at den faktisk fungerer, i motsetining til de fleste andre 20vt

 

Det du må gjøre er å ta den av og plugge igjen hullene. ingen stor opperasjon og da vil du få kvitre lyd i massevis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å stramme dumpen da original audi dump av plast ikke har noen justeringer

Wosj lyden du beskriver er et tegn på at den faktisk fungerer, i motsetining til de fleste andre 20vt

 

Det du må gjøre er å ta den av og plugge igjen hullene. ingen stor opperasjon og da vil du få kvitre lyd i massevis

 

tenkte han hadde ventil jeg. My bad.... uansett vil ikke jeg anbefalle det

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp ny resirk og stort åpent konfilter... da kvitrer nok dompapen din!

 

En resirk vil vell ha samme funsjon som dump bare att den er "lydløs" og att det orignalt går en slange fra denne ventilen inn i luftfilter boksen, men nå som han har kon-filter så er vell denne slangen fjernet. Fjern heller resirken og kjør all ladeluft-retur igjennom turbo...

 

Ikke godt for turbo nei, men godt for ørene birthday

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp ny resirk og stort åpent konfilter... da kvitrer nok dompapen din!

 

Feil! Dette er tydligvis et vanskelig tema

 

kvitrelyden kommer av at man ikke har en fungerende dumpventil, dvs en vei å sende lufta når man lukker gasspjeldet. Da slår luften fram og tilbake gjennomturboen som prøver å presse lufta mot gasspjeldet. Da vil man også få et trykkhopp mellom turbo og gasspjeld som kan ta livet av diverese slangekoblinger og intercooler.

 

Om man vil ha "kvitre" lyden så plukker man vekk dumpventilen og lar luften gå fram og tilbake gjennom turboen ved gasslipp

Om man vil ha "wosj" lyden så må man ha en dumpventil som luften kan sirkulere gjennom, derav "wosj"

 

Begge disse alternativene er tildels avhengig av å ha åpent luftfilter som slipper igjennom lydene som luften lager. Unntaket er åpen dumpventil hvor luften blir slippet i friluft, men det er ikke å anbefale såfremt man ikke har bygget om til datasprut og mapsensor grunnet at oppmålt luft blir slippet i friluft mens hjernen til bilen pøser på med bensin for denne luften ettersom den ikke veit at luften bare blir borte. Da vil bilen gå veldig fett og fuske litt i noen millisekunder etter gasslipp. Det vil antakeligvis komme en liten svart røykdott og om du er veldig heldig et lite smell i potta grunnet all bensinen som blir pøst inn i motoren

 

Puh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! Dette er tydligvis et vanskelig tema

 

kvitrelyden kommer av at man ikke har en fungerende dumpventil, dvs en vei å sende lufta når man lukker gasspjeldet. Da slår luften fram og tilbake gjennomturboen som prøver å presse lufta mot gasspjeldet. Da vil man også få et trykkhopp mellom turbo og gasspjeld som kan ta livet av diverese slangekoblinger og intercooler.

 

Den kommer vell ikke akkurat direkte av att man ikke har en fungerende dumpventil da, kommer jo for det meste om ikke dumpventilen slipper ut overladings luft eller om du ikke har dump ventil i det hele tatt.

 

Nå som min forige turbo bil hadde orginalt med turbo så var denne bilen også uten dumpventil eller avlastnings ventil/resirk osv, i tillegg hadde denne bilen påmontert orginalt luftfilter med box og den kvitret ganske så forsiktig på 0.5bar (colt turbo) Men med ett KD konfilter og ett trykk på 0.8 så var det ikke så veldig vanskelig og legge merke til lyden om jeg kjørte, Men noe kvitre lyd lik storgutta med skyline, supra osv var det desverre ikke :(

 

Hadde forresten ikke noe problem med diverese slangekoblinger og intercooler selv med ett lade trykk på 1bar :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår