Gå til innhold

How 2 lakkere tips og triks

Ranger emnet


Nsr160

Anbefalte innlegg

jeg har en rød golf og lakken på taket har begynt å falme på grunn av solen (bilen er fra 93). holder det å slipe med et fint papir på den delen av taket som er falmet, skal jeg pusse hele taket, eller skal jeg pussse med grovt papir så jeg kommer helt ned for så å lakkere helt på nytt?

 

setter pris på hjelp:)

 

Du tar jo gjerne hele taket. Det er hvertfall enklere enn å flekklakkere falmede flekker. Du må uansett slipe alt du skal lakkere. Jeg ville brukt 800-korning for å matte lakken dersom den er hel og fin. Hvis taket har rustflekker eller lakken ikke lenger er hel av en eller annen grunn, ville jeg slipt ned alt til metall med 80-150-220, grunna, våtslipt med 600 og lakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du tar jo gjerne hele taket. Det er hvertfall enklere enn å flekklakkere falmede flekker. Du må uansett slipe alt du skal lakkere. Jeg ville brukt 800-korning for å matte lakken dersom den er hel og fin. Hvis taket har rustflekker eller lakken ikke lenger er hel av en eller annen grunn, ville jeg slipt ned alt til metall med 80-150-220, grunna, våtslipt med 600 og lakkert.

 

ok. bruker foreløpig pussepapir for hånd, blir resultatet mye det samme (eller dårligere/bedre) av å bruke slipemaskin? (poleringsmaskin med pussepapir). regner med at maskin går litt raskere, men lurer litt på hvordan resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo myle lettere å få det jevnt med maskin, men hvis du bare skal matte ned overflaten med ScotchBrite/800-papir vått spiller det ingen rolle. Da synes jeg det er litt overkill å skulle gjøre det med maskin. Skal du slipe ned derimot, ville jeg definitivt brukt en maskin. Ellers tar det laaaang tid.

 

En ting jeg lærte da jeg hold på med å slipe body filler var viktigheten av å pusse i forskjellig retning hele tiden, og viktigheten av å "gå gradene" i korning. Hvis du begynner med det groveste papiret og tar litt med nesten alle gradene opp mot det fineste du skal bruke, og i tillegg pusser i sikksakk hele tiden går det mye fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ok, da har jeg lest alle sidene her og siter igjen med noen spørsmål og tanker.

 

Har en Volvo 740 stv som skal hellakkeres. Kommer til å pusse ned hele bilen fra 120 papir til våtslip med 800 papir.

 

Jeg har ikke mye penger så dyre lakksprøyter blir det ikke. Kompressoren jeg har kan kjøre 6bar kontinuerlig med 120liter i minuttet eller noe sånt. Er dette dugenes? Har egentlig ikke råd til ny kompressor :p

 

Har en lakksprøyte fra biltema, men er ikke særlig overbevist. Vurderer den fra clas ohlson med overkopp.

 

Er ute etter et godt og blankt resultat som ikke koster meg alle pengene jeg har.

Har lakket en del før, så har sånn delvis peiling på hva det går i.

 

Har hørt at emaljelakken fra obsen er helt grei å lakke med. Vad tycks?

 

Angående sparkling, hvilken type sparkel skal jeg bruke? Skal jeg grunne sparkelen flere ganger før jeg grunner resten av bilen, slik at den får "sugd" til seg på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg lest alle sidene her og siter igjen med noen spørsmål og tanker.

 

Har en Volvo 740 stv som skal hellakkeres. Kommer til å pusse ned hele bilen fra 120 papir til våtslip med 800 papir.

 

Jeg har ikke mye penger så dyre lakksprøyter blir det ikke. Kompressoren jeg har kan kjøre 6bar kontinuerlig med 120liter i minuttet eller noe sånt. Er dette dugenes? Har egentlig ikke råd til ny kompressor :p

 

Har en lakksprøyte fra biltema, men er ikke særlig overbevist. Vurderer den fra clas ohlson med overkopp.

 

Er ute etter et godt og blankt resultat som ikke koster meg alle pengene jeg har.

Har lakket en del før, så har sånn delvis peiling på hva det går i.

 

Har hørt at emaljelakken fra obsen er helt grei å lakke med. Vad tycks?

 

Angående sparkling, hvilken type sparkel skal jeg bruke? Skal jeg grunne sparkelen flere ganger før jeg grunner resten av bilen, slik at den får "sugd" til seg på en måte?

 

Slip ned med 120 til 240. Bruk gjerne ned til 80 der du skal sparkle, men ikke mer enn 240 før primer.

 

Bruk en metallsparkel som er grei å jobbe med, f.eks. Presto finsparkel. Slip denne til 240. Du kan begynne med 80 på store områder, men avslutt med minimum 180.

 

Trykket på kompressoren er irrelevant, alle klarer å levere 2 bar som er vanlig til en lakksprøyte. 120 minuttliter er litt lite og antakelig klarer du bare å såvidt drive Biltema-sprøyt du har. Denne er OK til primer, men hvis du bruker den til lakken, la meg understreke, MÅ DU belage deg på MYE våtslip og polering etterpå. Jeg tror Clas sin sprøyte kan være litt bedre, men det er basert på konstruksjonen og ikke praktisk erfaring. Vet ikke hva denne krever av luftmengde.

 

Hvis du skal lakkere på bil ville jeg ikke kjøpt noe annet enn eventuelt sandpapir på OBS. Emaljelakk har ingenting på bil å gjøre. Kjøp lastebillakk, det er ikke mye dyrere. F.eks. Monopol.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i billig lakk da?

 

Ringte til mekonomen/lakkspesialisten i Bergen, de skulle ha 499,- for literen med den billigste lakken de hade. Og 618,- for literen på grunneren.

I tillegg måtte jeg har herder og ynner til det som koster masse det også.

 

Jeg syns dete er dyrt jeg :lol: Bengalakk koster jo bare 150,- literen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i billig lakk da?

 

Ringte til mekonomen/lakkspesialisten i Bergen, de skulle ha 499,- for literen med den billigste lakken de hade. Og 618,- for literen på grunneren.

I tillegg måtte jeg har herder og ynner til det som koster masse det også.

 

Jeg syns dete er dyrt jeg :lol: Bengalakk koster jo bare 150,- literen :D

 

Jaja. Deg om det ;)

 

Legger du bengalakk med Biltema-sprøyte og kompressor som leverer 120 minuttliter kan du legge ost og agurk etterpå og bruke bilen din som knekkebrødreklame. Det er ikke meningen å være hoven her nå, heller å sørge for at du er advart.

 

Du kan jo vente med å kjøpe lakken til du har lagt ned mange timers arbeid med demontering, vasking, sliping, sparkling, sliping, maskering, priming, sliping og ny maskering og se da hvor aktuelt det er å spolere godt forarbeid fordi du skal spare hundrelapper på toppstrøket.

 

Det finnes ingen snarveier til et godt resultat når det gjelder lakkering, hverken når det gjelder tid eller pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Grei link å kikke på.

 

Hvordan lakkere

 

En anbefaling til alle som ønsker å lære seg og lakkere.

Er å kjøpe boken om lakk som dem bruker på skolen VK1

For lakke faget.

Der står alt, resten er erfaring.

 

lykke til.

cheers

 

Takker for gode tips.

Tror de tipsan på linken er fra fiks bilen selv bøkerene de var veldig populær på slutten av 80tallet begjynnelsen av 90

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

For og f� et bra resultat, burde du slipe ned alle bulker, bruk 120papir, rust osv, n�r du har pusset ned s� du ser bulker sparkler du igjen to drag sidelengs fire drag nedover og bort, dette er fir o jevne ut evebtuelle sm�bulker etter.

Hvis du kommer ned til metall, bruker du grunning f�rst, la dette t�rke, og sparkle over igjen.

N�r du er ferdig med sparkling rundt, og slipt med en rett kloss, s� har du p� fyller over bulker og der du har slipt rust, legg gjerne p� 3-4 lag med fyller, slik at den blir lettere og jobbe med n�r du skal slipe den ned igjen.

N�r tre topplag har t�rket, pusser du ned med 320 papir med kloss, 400 med rondell hvis du har, deretter 500, hvis du skal ha det perfekt, v�tslip med 800 tilslutt.

N�r dette har blitt gjort, kan du begynne og matte ned felt som ikke er d�rlige, bruk rondell hvis du har, mattslip i et krysslignende felt f�rst bortover, s� opp og ned, bare matt ned, ikke mye sliping som skal til.

N�r dette er blitt gjort, er det tid for maskering, ha en 50mm/30mm teip, 10mm teip, brunt tynnpapp ark, limp�lse for sprekker mellom d�r og bakskjerm f.eks. L�fteteip, slik at du kommer mellom gummilister osv.

N�r du har maskert ferdig, bruker du en klut som heter st�veklut, dette skal foreg� rett f�r lakkering, t�rk feltene som skal lakkeres, slik at du unng�r st�vkorn osv.

N�r du har f�tt blandet opp lakken med thinner og herder, s� er det tid for spr�yting.

F�rat skal du alltid sjekke bar, f�rste str�k med lakk skal foreg� med 2.0-2.5 bar trykk, juster de inn riktig, med justeringsskruen i b�nn av spr�yta, s� regulerer du spruten fra munnstykket, bredden, pg mengden, dette justeres helt bak p� spr�yta.

Lag deg e pr�ceark, hold spr�yta 30 cm unna pr�vearket, og trykk en gang med avtrekkeren, slik at du ser bredden, og hvor mye avstand du skal forholde deg til.

S� kan du begynne og legge farge,

Begynn �verst, jobb i et jevnt tempo helt ned til bunn, HUSK: IKKE STOPP!

S� g�r du fra bunnen og jobb de til topps igjen, n�r du har lagt f�rste felt, m� du overlappe s� du ikke for skille, begynn fra andre siden, jobb deg ca 20 cm over feltet du har lagt.

Spr�yt to omganger, 3 str�k er st�vestr�k, her dusjer du lakken med 1.5 bar bruk god avstand, og spr�yt det jevnt ut i brush.

S� er det klarlakk, veldi viktig og vaske spr�yta hvis du har brukt den til lakk f�rst, vask den i thinner.

Hold samme avstand 2.0-2.5 bar her ogs�, 2 str�k med klarlakk som du gjorde med lakk, s� at�vestr�k med 1.5 bar trykk, veldug viktig og huske t�rketiden mellom lakk og klarlakk, lakken skal t�rke f�rst, f�r du legger klarlakk.

Huak at alt jeg har nevnt m� foreg� under varme temperaturer, sparkel, lakk osv.

 

H�per noe kom til nytte :)

 

Mvh Sindre.

- Bmw E36 320i Coupe Vanos m-tech SOLGT

- Bmw E30 325i / m3/m5 prosjekt

- Audi A4 1.8

- VW Passat 1.8 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

skal sandblåse rustflekk på en sølvmetallic civic trenger råd fra grunning til lakkering.skal bruke sprayboks. hvordan få til overgangen til den gamle lakken. er epoxy grunning å annbefale,eller annen god grunning.det er de bakre hjulbuene rusten er på.

Endret av gitarmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår