Gå til innhold

Mer effekt i 16v KR motor?

Ranger emnet


Helios

Anbefalte innlegg

Hvor langt har den aktuellemotoren gått? Liten vits iå legge penger i deler og arbeid i en motor med slitte lagre og stempelfjærer.

 

En moderat effektøking til en fornuftig pris begynner med en motor som ikke er slitt. Det koster lite å hone sylindrene og skifte stempelfjærene og lagrene i veiva når du først har motoren oppe.

 

Hvis du ønsker lite lyd og mye bunndrag vil jeg abefale porting og forbedret innsprøytning. I tillegg kan du sette på et grenrør, men ikke for stort. Eksosanlegg som har større diameter enn 2,25 tommer, eller ca 58 mm gir tap i bunndraget uten målbar økning i toppeffekten. Større diametre hjelper bare for motorer med høy effekt.

 

Disse tiltakene vil gi deg en effekt på rundt 155 hk, men med et skikkelig bunndrag. Det er det som teller når du har bilen i trafikken.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Motoren har gått aaaaltfor langt.. nemlig 300 000 og noe.. derfor hadde jeg tenkt til å bytte pakninger i alle rettninger og bytte ventiler og ventilløftere og slikt i første omgang.. planen og ønsket er jo å overhale/renovere hele motoren. tenkte først på å sette inn en 2.0 16v. men.. har egentlig veldig lyst til å beholde orginal motoren.. sånn i tilfelle jeg finner ut at jeg vil sette bilen i orginal stand en gang.

så jeg burde vel da bytte stempelfjører og slike ting også som du sier.. vurderer komplett supersprint eksos inkl. grenrør.

Jeg er fullstendig klar over at det er dyyyrt å fikse opp denne motoren til topp stand,.. men jeg har tenkt til å gjøre det over en periode på et år ca.. renger med å bruke 2 år eller noe på hele bilen før jeg er fornøyd.. er sikkert et idiot prosjekt egentlig.. fordi jeg kommer til å bruke flere ganger bilens verdi på å sette den i stand slik jeg vil ha den.. og bilen kommer helle rikke til å skille seg særlig ut . kommer til å se ut som en rimelig standard 90 mod når den er ferdig.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KR/Pl motorene er slik bygget at kammer og toppen har mer en god nok gjennomstrømming så lenge du holder deg til 1781cc. Porting og kammer kommer først til sin rett etter at du har gjort volumet større. Bilsport fikk ca 13 mer over hele registeret med å borre opp til 1,9L. Siden motoren din har gått såpass langt er det kanskje like greit å borre den opp med en gang?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammer blir nok ikke aktuelt for min del uansett. KR har ganske kvasse kammer uansett.. eller.. innsugs kammen er ganske kvass.. uansett.. om jeg borrer.. da må jeg jo ha nye stempler.. og da må vel dem ratt spesial lages.. og da er det vel like billig å bruke blokka fra en 2.0.. heh

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom motoren har gått 300000 vil du måtte bygge den opp helt på nytt. Dette medfører boring, nye stempler, lagre, topplokksoverhaling+++. Dette vil bli så dyrt at det ikke vil svare seg, og bygger du orginalt så får du jo ikke noen større økning av effekten heller. Etter min mening er dette å kaste bort pengene.

 

Du sier du har vurdert å sette inn en 2-liter. Dette er antagelig det beste utgangspunktet dersom du vil ha bra med krefter til en fornuftig pris. Her finnes to alternative løsninger, den motoren som kalles 9A og den som heter ABF. Førstnevnte er den som egentlig er lik KR-motoren, med 82,5 boring og 92,8 slaglengde. Denne sitter i Passater fra 88-93. ABF-motoren er 16 mm høyere i blokka, og er det beste utgangspunktet for de høyeste ytelsene. Boring og slaglengde er lik som 9A-motoren, men rådene er lengre, 159 mm kontra 144 på 9A og KR.

 

For å finne billige brukte motorer kan du søke i den svenske

http://www.bildelsbasen.se

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken motor du velger. Går du for en 9A får du minst trøbbel. Vil du over på en ABF, som du finner i Golf3 og Passat fra 94 til 96 og i Seat Ibiza 94-99, må du bygge inn hjernen for innsprøytning og tenning. Her kan du bruke systemer fra Autronic, Haltec og mange andre leverandører. På en 9A tar du over hele innsprøytningsanlegget fra donor-bilen. Skal du kjøpe motor så lønner det seg å finne en komplett pakke.

 

Med tanke på høyest mulig effekt kan jeg anbefale ABF-motoren kombinert med en styring fra Autronic. Her bør du kunne oppnå mellom 170 og 190 hk litt ettersom hva du legger i det. Det finnes en ABF-motor i bildelsbasen under "Passat". Sjekk prisen på den, du vil nok få en rå bil for en akseptabel pris med den.

 

Dersom girkassa di har gått like langt som motoren så kjøp med kassa fra ABF-motoren. Den er av 02A-typen, og mye sterkere enn den 020-kassa som du har i din bil. Drivaksler kan du ta fra en Golf G60. Du finner dem billig i bildelsbasen dem også.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det frister med mye effekt.. men det virker dyrt med abf motor.. med tanke på at jeg ikke har et komplett register over hvordan bytte fra en type elektronikk til en annen i hodet.. heh.. men om 9a motoren kan monteres inn uten store problemer så er jo den akutell.. men hvis det må bygges om noe særlig elektronikk blir det jo dyrt.. da jeg må få gjort det på et verksted i såfalll.. jeg kan nemlig ikke bruke flere uker på dette.. da det er den eneste bilen ejg har..hehe

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at endel har satt 16V-topp på 2-liter 8V (tallblock) fra Golf3.

 

Hvis du har Audimotor så har den blokk som kalles "bubble-block".

Går ut fra at det går an på Audi-blokka også.

 

Det finnes en Audi med 16V-motor orginalt. Modellen tror jeg heter "Limited". Ikke veldig vanlig i Norge, men en kar i Moss vet jeg har en. Han brukte en KR-topp på den da han skulle porte. Dersom 8V- og 16V-Audiene har samme blokka bør dette ikke by på noen problemer.

 

Det som kan bli problemet er nok heller på innsugssiden. Audien har et veldig lavt innsug for å få plass under panseret. Du må antagelig skaffe et slikt for å få det til, innsuget fra Golf16V vil neppe få plass.

 

Dette kan du antagelig få bedre svar på fra han i Moss. Kan formidle kontakt hvis du vil. Bare send meg en mail.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på turbo gutt? :)

 

 

En 16v motor er det tatt såpass mye effekt ut av fra før av at det blir fort dyrt å trimme den uten å overlade.

 

 

Et effektanlegg til denne bilen gir deg ikke så mye effekt, annet enn i lyd. Luftfilter hjelper heller ikke stort...

 

 

Skaff deg:

 

Innsprut fra G60 med chip.

S4 stempel

S4 manifold / Custom bygd

S4 turbo / t3 turbo

Billig IC

Spesialbygd Eksos

Dyser, Fuelrail osv osv..

 

 

Det blir fort dyrt det også, men da er du oppe i 220hk ca..

 

 

 

Så egentlig er ikke den motoren noe spesielt å trimme om du ikke har mye penger :(

 

 

Jeg lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre med min

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur dere har misforstått meg alle sammen.hehe.. jeg snakker ikke om 100 hester til liksom.. ikke 50 heller.. men gjerne 10-15 hester mer.. og gjerne et bedre dreiemoment.. hehe

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere enn du tror å bygge om til ABF. Dersom du velger å sette over hele kabelstammen fra ABF-motoren blir det mye arbeid, og så må du gjerne bytte chipen i tillegg. Da er et bedre alternativ å droppe orginalelektronikken. Selv havnet jeg på et Autronic-system. Dem får du fra KRB Trading på Kongsberg eller hos et trimmingsfirma. Du må kjøre motoren i benk, eller bilen på rullende landevei, for å justere inn systemet.

 

Totalt sett vil ikke dette koste noe mer enn med orginaldelene, monteringen er svært enkel i forhold. Dessuten er det her du kan hente ut de fleste hestekreftene.

 

Å modifisere den gamle typen innsprøytning er heller ikke billig, og gir mindre krefter og noe høyere bensinforbruk. K-star har et bra anlegg for disse, men det er nesten like dyrt som et datainnsprut fra Autronic. K-star selges bl.a. av

http://www.tsr-performance.com

På denne siden finner du for øvrig mye snacks.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tusen snakker vi vegard? 15? 20? 25? hvor får jeg alle dela? jeg KAN ike noe om å BYGGE motorer..hehe.. jeg greier fint å bytte fra en motor til en annen lik en.. eller fikse og trikse med forgasser motor.. men innsprut er ikke min sterke side.. jeg vet ikke engang hvor jeg får tinga fra..hehe

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker mye effekt uten trykklading skal du sjekke ut

http://www.badger5.co.uk

Her kan du ta ut mellom 200 og 225 hk, litt ettersom hva slags dreiemoment du ønsker. Dette er enkelt å montere, og konkurransedyktig når det gjelder pris. Det er et slikt anlegg jeg bruker selv.

 

Et bra forum på ABF-motoren, og særlig for trimming av denne motoren er

http://www.clubabf.fr.st/

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår