Gå til innhold

Mer effekt i 16v KR motor?

Ranger emnet


Helios

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen tips til hvordan få mer effekt. skal gjøre en del med motoren nå så kanskej det kunne vært mulig å trimma litt samtidig..

jeg skal Bytte Toppdeksel, Topp og Bunnpakninger.

bytte bunnpanne og ventilløftere og reg rem og strammehjulet.

noen forslag/gode råd for å få mer effekt når motoren først er plukket såpass fra hverandre?

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal du skifte løftere så må du jo ut med kammene da kan du jo sette i spisse kammer ...?

skal du skifte topppakning er det jo ikke så veldig stress sette på grenrør.. evt sette i K&N filter og borre hull i luftfilterboksen og montere powerrør? mine forslag :D

det koster jo litt men det koster å vær kar :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rallye

sette i K&N filter og borre hull i luftfilterboksen og montere powerrør? mine forslag :D

 

Hvor mye mere effekt trur du dette gir? :) Kun lyd!

 

Skal du skifte løftere så må du jo ut med kammene da kan du jo sette i spisse kammer

 

Å sett i kvasskam på KR motor er ikke noe revolusjon i effektøkning. Kammene er såpass kvass fra før at det ikke har så veldig mye å si.

 

 

Grenrør har vel litt mere å si.. I følge det jeg har hørt folk si..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det med k&N filter vill en kun få lyd.. men med kvasse kammer er det mer å hente å da er det litt viktig å ha både rør og kn filter det handler om mest mulig fylling og det dreier seg om luft luft å luft.... ergo hull i boksen for at den skal suge bedre kn filter for mindre motstand og powerrør for mindre motstand..

motoren sviver i bunn og grunn på luft .. å så gjelder det å kvitte seg fortest mulig med avgassen der kommer grenrør inn i bildet .. det handler om å velge riktige kammer

effekt trenger ikke nødvendigvis å være målbar. det er litt greit å ha en som reagerer litt bedre på gassen og eller har drag litt lenger oppover turtallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...

Trur du at røret mellom filterboks og innsug er største hindringen?

Det ser porr ut og kan gi feit metallisk klang ved pådrag, men det er alt.

 

Kvassere kammer, planning, porting av topp og innsug,større ventiler, greinrør+sjikkeli anlegg, lette svinghjul

Skal du enda lenger er det balansering, vektjustering og evt lettere innmat i motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint om jeg kunne fått noe håndfast.. hehe.. f eks sted som skaffer de tinga som ville gitt greit med effekt.. pris og div.. planing blir det gjort uansett.. skal jo bytte noen pakninger så.. grenrør blir det nok også.. muligens komplett supersprint anlegg.. er litt usikker på hva slags eksos jeg vil/bør ha

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HeliosGTI16v

Hadde vært fint om jeg kunne fått noe håndfast.. hehe.. f eks sted som skaffer de tinga som ville gitt greit med effekt.. pris og div.. planing blir det gjort uansett.. skal jo bytte noen pakninger så.. grenrør blir det nok også.. muligens komplett supersprint anlegg.. er litt usikker på hva slags eksos jeg vil/bør ha

 

Tja.

 

Glem powerrøhr. Du får ikke mere hk av det. Bare fancyere lyd og fancy look. Ellers kan du jo selvsagt mekke deg et kn filter til å ha å luftfilter boksen. Ikke det at det gir deg noe hester det heller.

 

Ellers har du jo det Ottar sier, om du vil gå så hardt til verks.. :)

 

Ellers er vel grenrør en okei ting, men effektanlegg i seg selv er det ikke så mye å hente på uansett, så hvorfor ikke bare skaffe seg et simons anlegg, billig, gir deg lyd, og sikkert 2-3hk..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. hvor mange ganger må jeg si det.. er IKKE lyd jeg er ute etter.. kan høres ut som en ford fiesta 1.1 for min del.. bare det går bra.. om jeg skal trimme bilen burde det vel være bedre med supersprint inkl. grenrør enn f eks simons 3" fra midt under bilen?

 

har foresten jamex sportsfilter.. hehe.. gir bwaaap lyd.. men tvilsomt med effekt..

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. kommer ann på hvor mye penger man bruker.. men vet om slike motorer i tyskland med 240 hester i f eks.. men det koster vel en hel haug med penger

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er i ferd med å bygge en motor til en GTI16V. En ting som er sikkert er at jeg kan ikke anbefale det, og det er på grunn av prisen. Skal du ha en råtass blir det fra 100000 og oppover.

 

Det som gir god effekt er porting av toppen. Dette kan gjøres uten andre tiltak enn en endring av bensininnsprøytningen og et KN-filter. Dette gir merkbar forbedring. Du kan for eksempel sette på innsprøytningsanlegg fra en 2-liter 16V fra -94 og framover. (Har et liggende hvis det skulle være interessant.)

Porting av toppen inkludert full runde ventilfresing og alt det der betalte jeg 8000 for hos VS motor i Trøgstad.

Spissere kammer på en KR-motor er ikke å anbefale, de er spisse nok som det er. Jeg vil anbefale de tiltakene som gir dreiemoment. Det er det KR-motoren mangler.

 

Et billig og bra prosjekt vil være et motorbytte. En 2-liter 16V-motor fra en Golf 3 eller Seat Ibiza er et bra og rimelig alternativ. En slik får du brukt for rundt 12000 i Sverige.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen bør planes minimalt. Det skal lite til før kompresjonen blir for høy. Den er 10,8:1 standard, og overstiger du dette vil banking lett kunne komme.

 

Porte selv er ikke å anbefale. Uten en flow-benk er det umulig å få lik flow på alle sylindre. Overlat dette til fagfolk så får du et skikkelig resultat. Selv blant fagfolk blir det også utført mye dårlig arbeide. Skal du porte toppen anbefaler jeg VS Motor i Trøgstad eller Sarpsborg Motorverksted. Da får du valuta for pengene.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vegard

Toppen bør planes minimalt. Det skal lite til før kompresjonen blir for høy. Den er 10,8:1 standard, og overstiger du dette vil banking lett kunne komme.

 

Porte selv er ikke å anbefale. Uten en flow-benk er det umulig å få lik flow på alle sylindre. Overlat dette til fagfolk så får du et skikkelig resultat. Selv blant fagfolk blir det også utført mye dårlig arbeide. Skal du porte toppen anbefaler jeg VS Motor i Trøgstad eller Sarpsborg Motorverksted. Da får du valuta for pengene.

 

Hehe en kompis av meg porta toppen i escorten sin med baufil og dremmel:D

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

 

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ThugstaRacing

 

Hehe en kompis av meg porta toppen i escorten sin med baufil og dremmel:D

Gikk den fort etterpå eller? :D

 

 

Skal denne KR motoren sprettes? neppe vel? Men hvis den skal det, så gjør du vel ikke mye feil med å slipe av grader, og veie opp delene på en presis vekt selv heller da..!? Det gjør vel ikke effekten så særlig høy, men holdbarheten burde iallefall nyte godt av dette..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår