Gå til innhold

Høyttalere i 2000 mod Audi A6

Ranger emnet


113deluxe

Anbefalte innlegg

vis du har 8 høytalere i bilen hadde jeg beholdt spilleren. Og brukt tipset Transmedia ga deg..

 

De 8 høyttalerne han snakker om er antakelig 4 diskanter og 4 mellomtoner. Disse sitter koblet sammen i noen små orginalfilter, hvis ikke jeg tar helt feil. Med andre ord er det bare fire høyttalere, som da hver består av en diskant og en mellomtone. Det jeg prøver å si er at det ikke vil være noe problem å kjøre alle "åtte" høyttalerne på en vanlig spiller. Da kan han kanskje til og med raske med seg ting som MP3/WMA avspilling, noe som kanskje ville hjulpet han med tanke på at han som regel kun hører på MP3-filer. Noen få brente MP3 CD'er i bilen skulle jo da kunne holde ca. 500 sanger, og er jo mer enn nok i forhold til å måtte montere inn en CD-skifter, som kanskje vil være over evne med tanke på montering.

 

Transmedias tips er som alltid godt, men løsningen krever et hull til å føre kabelen gjennom dashbordet. Om dette er noe post-starter kan leve med, er løsningen absolutt å anbefale, dersom ikke nye komponenter er ønskelig...

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, dette med at bilen var utstyrt med 2 komponentsett var jeg egentlig klar over. Men jeg funderer hvordan dette er på biler med bare 4-høytalere, altså 1 komponentsett. Disse har nemlig også samme radio med samme 4x20w!

 

Så høyt som man kan spille er det liksom noe som sier meg at det kan være muligheter for at det er aktive høytalere bak, men jeg håper selvfølgelig ikke det.

 

Jeg tror nok jeg går for en ny radio. Sett litt på Pioneer 6700MP som kan skifte farge - jeg vil det det minst mulig jalla og ønsker grønn belysning. Alternativt hadde Blaupunkt Woodstock 54 vært noe, men 4000kr er for dyrt - har dog sett den til 3500 lapper nå, men her må man også montere antenne.

 

Skulle jeg gjort noe med lyden skulle jeg ønsket meg litt mer bass - har sett på aktive-basskasser og fant en rimelig Pioneer TX WS 205A på Torshov (50w/100w max).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette med at bilen var utstyrt med 2 komponentsett var jeg egentlig klar over. Men jeg funderer hvordan dette er på biler med bare 4-høytalere, altså 1 komponentsett. Disse har nemlig også samme radio med samme 4x20w!

 

Her er det noe som skurrer... Du har FIRE komponentsett, og du lurer på hvordan noen med fire høyttalere altså TO komponentsett spiller???

 

Du har komposett i alle dører, mens de har i bare dørene foran?? Hvis det er dette du mener, er det ikke verre enn at de bakerste kanalene p åradioen ikke er benyttet. Dette er ganske vanlig p ågamle biler, som ikke har mer enn fire høyttalere (to kompo-sett) standard. Min Golf IV 98 hadde f.eks bare fire høyttalere (to kompo-sett). Nok om det..

 

Det betyr hvertfall at bare to av de 4 x 20 watt-kanalene er brukt. De har altså to ledig og kan da bygge ut om de ønsker..

 

Spillern er nok et godt valg, men mulig at suben skulle være noe mer sterkere hvis du har planer om å bytte ut komposettene dine også.. I såfall.. husk at godlys kommer forfra, så invester helle litt ekstra i komposett foran, for så å kjøre orginalt bak, inntil videre.. eller ingenting i det hele tatt bak..

 

Bra du er i gang hvertfall..

 

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Golf IV driver må tenke litt på om hva én høyttaler er. Et komponentsett består gjerne av et par (mellom)basshøyttalere og et par diskanter, altså fire høytalere. En koaksial høyttaler, altså en to-veis med elementene montert aksialt (etter hverandre), er faktisk ikke én høyttaler slik enkelte oppfatter det som, men TO! At diskanten og mellombassen er montert sammen til én enhet, betyr ikke at den transformerer seg til én høyttaler, det er fortsatt like mange elementer som i et to-veis komponentsett. Og ikke minst; betegnelsen komponentsett refererer alltid til parvise høytalere, ikke enkeltvis.

 

Passaten her har 2 komponentsett, altså 4 par høyttalere, totalt 8 separate høyttalere, fordelt på for- og bakdør. Om diskanten sitter for seg selv slik at det kan kalles et komponentsett, eller om diskanten sitter fastmontert i basshøyttaleren slik at det kan kalles en coax, spiller ingen rolle, åtte høyttalere er det uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har jo en merkelig bil, for i følge alle mine bøker skal du ikke ha en 10-pols i en 2000-modell. :)

Men uansett, du trenger denne:

000000970208ed205.jpg

Relativt grisedyr og vel så det, 1250,- koster den fra oss ihvertfall. Men du beholder ihvertfall bilen rimelig original og sparer deg for endel jobb med kabelstrekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Golf IV driver må tenke litt på om hva én høyttaler er. Et komponentsett består gjerne av et par (mellom)basshøyttalere og et par diskanter, altså fire høytalere. En koaksial høyttaler, altså en to-veis med elementene montert aksialt (etter hverandre), er faktisk ikke én høyttaler slik enkelte oppfatter det som, men TO! At diskanten og mellombassen er montert sammen til én enhet, betyr ikke at den transformerer seg til én høyttaler, det er fortsatt like mange elementer som i et to-veis komponentsett. Og ikke minst; betegnelsen komponentsett refererer alltid til parvise høytalere, ikke enkeltvis.

 

Passaten her har 2 komponentsett, altså 4 par høyttalere, totalt 8 separate høyttalere, fordelt på for- og bakdør. Om diskanten sitter for seg selv slik at det kan kalles et komponentsett, eller om diskanten sitter fastmontert i basshøyttaleren slik at det kan kalles en coax, spiller ingen rolle, åtte høyttalere er det uansett. :)

 

Er enig i alt du sier her... Beklager hvis jeg har forårsaket forvirring! Jeg har hele tiden ment at et ett komposett består av en diskant og en mellomtone/bass. Hvis ett komposett dreier seg om begge sidene av bilen (i min verden to komposett) beklager jeg forvirringen! Da skal jeg selvfølgelig oppdatere min kunnskap :hammer

 

Det du sier tilslutt der, med separate og sammensatte høyttalere er jeg også helt enig i! Jeg mener da at det kom frem av mine innlegg?

 

Hvis det bare fremkom forvirring av ting jeg har sagt beklager jeg dette..

 

Ingen grunn til å være kjekkas her, for min del.. :)

 

Mvh

ydmyk audiofil

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har jo en merkelig bil, for i følge alle mine bøker skal du ikke ha en 10-pols i en 2000-modell. :)

Men uansett, du trenger denne:

000000970208ed205.jpg

Relativt grisedyr og vel så det, 1250,- koster den fra oss ihvertfall. Men du beholder ihvertfall bilen rimelig original og sparer deg for endel jobb med kabelstrekking.

 

Når jeg ser på den 10pins isopluggen her så står ikke pinnene likt som de gjør på pluggen i bilen min. Må man flytte de selv?

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på den 10pins isopluggen her så står ikke pinnene likt som de gjør på pluggen i bilen min. Må man flytte de selv?

 

Det kan fort være den harde virkelighet ja. Måtte selv flytte pinner på den adapteren jeg kjøpte, som sagt! dette var veldig greit gjort på min, men aner ikke hvordan dette er å gjøre på den du ser på.

 

Var ikke dette uansett galskap da?? Eller mener du at det kanskje kan være feil adapter?

 

mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg var på bilextra og de hadde et adapter som var for alle vag biler opp til 98. den hadde akurat samme iso plugg som dette adapteret med pinnene på samme sted som dette. eneste forskjellen var at det adapteret jeg så på hadde ikke de 2 pluggene til strøm slik som dette på bildet har.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg var på bilextra og de hadde et adapter som var for alle vag biler opp til 98. den hadde akurat samme iso plugg som dette adapteret med pinnene på samme sted som dette. eneste forskjellen var at det adapteret jeg så på hadde ikke de 2 pluggene til strøm slik som dette på bildet har.

 

Altså de to klossene som gjør at adapteren, så vel som spillern får strøm? så du slipper å velge? :hammer

 

Neida.. men det virker jo veldig merkelig at det lages adaptere som bare ville gi den ene delen strøm i såfall!! En løsning kan jo være å lage ny strøm og jord osv til spillern, men DET er jo et HERK av en jobb da...

 

Du har ikke noe bilde av denne adapteren da?

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså de to klossene som gjør at adapteren, så vel som spillern får strøm? så du slipper å velge? :hammer

 

Neida.. men det virker jo veldig merkelig at det lages adaptere som bare ville gi den ene delen strøm i såfall!! En løsning kan jo være å lage ny strøm og jord osv til spillern, men DET er jo et HERK av en jobb da...

 

Du har ikke noe bilde av denne adapteren da?

 

Nei det hadde ikke noe plugg til strøm i det hele tatt..kun 2 brune plugger til høyttaler pluggen og en til den røde pluggen fra bilen. That`s it. Har ikke noe bilde desverre.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår