Gå til innhold

"How to" sparkle plast og stål, fjerne utapå-rust, sprøyte grunning og lakk

Ranger emnet


rallyeraider

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er ikke jeg noe proff på lakk eller rustfjerning, men det kan være en idè å pusse grovt før du sandblåser, så du ser bedre hvor rusten har angrepet skikkelig, å dermed kan du sandblåse grundigere på de plassene for å være sikker på at alt er tatt.

- 86 Nissan Bluebird Turbo SR

x 90 Mazda 626

x 86 Nissan Laurel 2.4 (Med coilovers)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan svare meg på om det er noen vits i å pusse ned rust før det sandblåses?

 

 

Nei du trenger ikke å slipe noe før du sandblåser, sandblåsinga spiser lakken opp uansett. Det du må gjøre er å slipe ut etter sandblåsing slik du fjerner kanter og får en jevn utslipning slik det ikke blir noe overgang fra bart metall til gammel lakk

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har en hvit Caddy 05-mod. og vurderer å gjøre no med lakken på'n. Uansett hva jeg gjør for å holde bilen ren blir det overflaterust og det er jeg møkklei av å gnikke på. Har finni en nydelig blåfarge jeg kunne tenkt meg. Har ingen skader eller rust, er det bare å matte ned klarlakken og og ha på ny lakk? Eller må man ha på et lag med grunning uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har en hvit Caddy 05-mod. og vurderer å gjøre no med lakken på'n. Uansett hva jeg gjør for å holde bilen ren blir det overflaterust og det er jeg møkklei av å gnikke på. Har finni en nydelig blåfarge jeg kunne tenkt meg. Har ingen skader eller rust, er det bare å matte ned klarlakken og og ha på ny lakk? Eller må man ha på et lag med grunning uansett?

 

Om du ikker har bulker&rust&hakk&sår så er det bare å matte ned og legge base&klarlakk.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ble litt forvirra av guiden jeg...

 

500 hørest jo ganske grovt ut som siste puss før lakken blir sprøytet på, en sølvfarga bil vil ikke se pen ut med grove 500 riper visende under lakken...

 

Men, så var det hvordan da... er det 500 våt eller tørr? for hånd eller maskin? er store forskjeller der...

 

Selv har jeg somregel brukt p1500 tørr for hånd, for å matte ned en bil, men en kan bruke grovere på maskin, kanskje 800 helt ned til 500, alt ettersom hvilken kvalitet og pris det er...

 

Men... som jeg sakte finner ut av, lakkerere ser ikke ut til å ha en fasit :p de har sin måte å gjøre ting på, og det ser ut til å somregel fungere.

 

Somregel... noen ganger lurer jeg på om lakkererene er dritings når jeg ser resultater på venners biler...

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at 800 fungerer fint til sliping av primer før lakk, og at den store forskjellen kommer av om du har "gått gradene" skikkelig på underlaget før du la primeren. 80-120-180-240-320. 80 og 320 kommer jo litt an på hva du har gjort og hvilke produkter du bruker. Med Plastic Padding kan du nesten like gjerne starte med flapdisc og vinkelsliper, for den er grusom å pusse.

 

Jeg har pleid å slipe primeren vått, men det krever at du er forsiktig så du ikke går gjennom primerstrøket og at du sørger for at det 110% tørt før du fortsetter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en eldre bil,som eg gjerne vil lakke matt sort...er en 86mod,vil gjerne ha best mulig resultat...

Kommer nok ikke til å bli strøken,men vil jo gjerne gjør et godt forarbeid.

Som ikke tar all verdens tid,har du noen tips til fremgangsmåte?Eventuelt kode for lakk?

Og hvor lang tid en må belage seg på å pusse bilen?Heeeeelt blank når det gjelder det meste ang bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

eg skal bredde bilen. og siden bredderane er av glasfiber og skjermene stål, e der jo forskjellige spenningar osv...

lure på koss eg skal få finast resultat på overgangen?

nokre av allternativa er jo:

-skru/poppa dei på med ein type foring i mellom, men her vil samla seg rusk og rask. som igjen vil ver med å laga rustbomba.

-skru/poppa dei på og sparkla overgangen, men har sitt at det oftas sprekke opp etter kort tid.

-skru/poppa dei på med silikon(sikaflex/tec7 e.l.) mellom. men lure jo koss det bler å lakka oppå.

 

er der nokre som har erfaringar og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Tidligere i denne tråden har det blitt nevnt sandblåsing. Det har dessverre blitt aktuelt for meg nå. Det har dukket opp en del rustflekker (overflaterust og rustbobler) på bilen som det bør gjøres noe med. For å få bort rusten ser jeg for meg at sandblåsing blir den rette måten å få bort dette på.

 

Spørsmålet mitt blir da:

 

Hvor mange liter luft bør tanken romme?

Hvor mange liter luft bør den kunne lever pr min?

Hvor mange bar bør jeg bruke for å sandblåse?

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En meget bra tråd. Jeg har fulgt oppskriften i topptråden til punkt og prikke. Dette har hjulpet en nybegynner som meg veldig mye. Holder på med overflaterust behandling på kjøretøyet. Hadde ikke topptråden og alle innleggene i tråden vært så detaljert, hadde jeg ikke turt å begynne med en slik jobb. Tusen takk trådstarter og bidragsytere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår