Gå til innhold

"Testen viser at 17 år gammelt piggdekk.. bedre på is enn det dårligeste piggfrie"

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Huff..

Ingen er enige om dette. Å det blir man ikke heller.

 

Jeg kjører på 235/45 -17 på vinteren. Audi rs2. Har ikke hatt problemer en eneste gang. Continental...

 

Hva om alle med like biler møtes noen ganger i vinter å tester hva som er best til den enkelte bilen da? Da får vi svarene vi alle vil ha.

 

Jeg har prøvd dette, å må si at jeg ble overasket da en rs2 med 215/45-17 pigg slet med å komme seg frem når jeg ikke merket noe til værken snø eller is. Begge bilene hadde nye dekk.

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..

Ingen er enige om dette. Å det blir man ikke heller.

 

Jeg kjører på 235/45 -17 på vinteren. Audi rs2. Har ikke hatt problemer en eneste gang. Continental...

 

Hva om alle med like biler møtes noen ganger i vinter å tester hva som er best til den enkelte bilen da? Da får vi svarene vi alle vil ha.

 

Jeg har prøvd dette, å må si at jeg ble overasket da en rs2 med 215/45-17 pigg slet med å komme seg frem når jeg ikke merket noe til værken snø eller is. Begge bilene hadde nye dekk.

 

har også mye varmt å si om piggfri. min erfaring er Nokian RSI. Det viktige som også er nevnt er stedet du skal kjøre de med. I byer spesiellt på østlandet så er det like greit med piggfritt. ha heller kjettinger med. Har en litt artig erfaring fra sist vinter. Da var det en mercedes av litt større klasse, med noen piggdekk, riktig nok noe slitte. For dere som er kjente så var det her på vei opp til Norefjell skianlegg. Der hadde mercedesen kranglet seg oppover et godt stykke helt til den kom igjenom en 180graders sving som gjorde at han måtte bremse mye opp og dermed stoppet opp. Bilen skled til siden og ble stående med det ene bakhjulet i grøfta. Og med det tragiske vinterredskapet av en mercedes (les automatgir) kom han ikke videre. Da var det vesle yota'n som måtte trå til. Liten corolla med 1,6 liter på forhjula og piggfrie RSI. Det hele endte med en fornøyd mercedes sjafør som sto på toppen med han selv og bilen :)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.

 

I Oslo er ikke piggdekk aktuellt. Selv ikke for meg som drar endel på fjellet om vinteren. Å komme seg frem på vinteren går stort sett på kjøreferdigheter supplert av gode vintersko på kjerra. Jeg har enda ikke opplevd å ikke komme frem noe sted bare fordi jeg har piggfrie vinterdekk. Piggdekkavgiften fungerte bra en stund, men nå virker det som den har mistet sin effekt. Resultatet er et økende antall bilister i kø på motorveien hver morgen, som skraper asfalt med sine piggdekk, og gjør luftkvaliteten enda værre enn den allerede er.

 

Derimot, for folk som er utrygge bak rattet, som kjører normalt,og som kanskje ikke klarer å lese situasjoner og veiforhold, ville jeg nok anbefalt piggdekk. Ikke i Oslo og andre steder hvor vinteren er mild, men andre steder.

 

Men dekk er dyrt, og folk flest bytter ikke før dekkene har vært modne for utskifting en stund. Forrige Saab`en min hadde fortsatt originale piggdekk, og den var 10 år gammel. Ikke en eneste pigg igjen i dekkene.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor vel midt i troms og vil si at piggfritt funker vel så bra som piggdekk. aldri hatt noen problemer med piggfritt.

 

Så må du huske å nevne at det ikke er noen bakker i midt-troms ;)

 

 

På snø å vanlig vinterføre er piggfritt helt greit... så jeg ville valgt det hadde jeg bodd sør for Trøndelag..

 

Men nå er realiteten at her er det ofte speilis, og da hjelper piggene en del

 

problemet er bare at når jeg drar sidelengs på is forsvinner piggene angry

 

jeg sitter da igjen med piggdekk uten pigger, klarer meg fint... MEN man må være litt street smart :p

er ikke alle bakker jeg kan klatre uten pigger, så jeg må legge om kjøreruten min for å kommer meg frem

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt piggfritt siden 96' og de få gangene jeg har hatt behov for piggdekk har det vært min egen skyld. Har prøvd meg på 'snarveier' og fått problemer. Har aldri stått fast eller kjørt av veien. Tror piggfrie dekk gjør at man er litt mer varsom på vinertføret

 

Har kjørt Continental og Bridgestone og disse har fungert utmerket, både i Oslo og i 'høyden'. Men på stålis så er det Bambi on ice. :drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

piggfritt holder i massevis, det er bare å kjøre med innsiden av huet!

jeg kjører pigg pga det fulgte med slean, og gidder ikke bytte pga mye mønster igjen og militær tjeneste i januar.

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår