Gå til innhold

Storaksjon for å ta trimmede biler!

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men hvordan reagerer biltilsynet når du kommer kjørende med turbo og orginale bremser?

Går det greit eller?

 

Tenker på å godkjenne bilen med turbo...

 

kommer ann på anntall hk i forhold til hva som er type godkjent for din bil.

på volvo 240 feks. er det lov med 220hk, uten modifikasjon av bremser, så sant du har ventilerte skiver framme....

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møkka land!!

 

 

Om du leser hva Klippo skriver litt lenger frem i tråden.. så ser du at vi nok ikke er så ille i forhold til andre land på dette her.

 

men for all del.. du har all rett til å syns landet er et møkkalandet.. er jo bare å flytte det.. så slipper du unna :)

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel sist gang jeg ble stoppet med min Corrado G60 så så de ikke turboen som var montert og store rør til IC..

Om de måler effekten så ville jeg jo ha røke til, men noe tekninsk kan man vel bare glemme at de finner ut.

 

Det de gjør er å regne ut en ny avgift til deg som du garantert mottar i posten dagen etterpå og er på ganske mange tusen.

Så etter noen uker så begynner de å spørre om godkjennings papirer...

 

 

Skyt først, spør etterpå....

 

På tide å sjekke litt opp i hva man skal stemme på nå om noen dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og 240 har org.?

 

takker for svar :) hvor kan jeg finne ut hvordan det er med min bil? hvor mye jeg kan trimme?

 

Vet biltilsynet sånt? at jeg kan ringe til f.eks biltilsynet i haugesund og høre med de, så vet de hvordan det funker?

mellom ca 80 og 156 hk i 240 originalt, stort sett mellom 110 og 130

 

for å finne kor mye din bil kan trimmes kan du f.eks høre om produsenten har noe info.. kan jo selvsagt prøve biltilsynet, men når folk søker om økt effekt pleier de å få beskjed om å skaffe papirer fra produsent

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , jeg ser to sider av denne saken, den ene er med et edelt formål om å få vekk de bilene som er trimma opp og er farlige , for små bremser , stor motor i forhold til bil , osf osv.

 

 

Den andre er $$$:

Nå er jeg ikke videre bilteknisk av meg, så hvis en chipper en 1.8T og bremsene er takler økningen av effekt med en chip , og bilen slipper ut mindre avgasser, så ser jeg veldig veldig liten grunn til å ta inn avgiftskroner på dette. Det gjelder forsåvidt alle biler der biltilsynet si at bilen er "gjennomført" bra teknisk stand. Eieren har brukt tid å penger på å forbedre et produkt, og så skal han straffes med å betale "donald" penger (penger en betaler uten noen forklarbar grunn, ofte sett i bedriften "Norge AS")til staten for å skrive inn i vognkortet at han har mere hk enn originalt.

 

Hva blir det neste ? Skal et eller anna tilsyn springe rundt i de norske hjem å sjekke hvem som overklokker pc'en ? og kreve inn miljøgebyr på økingen med en enorm straffeavgift ? Det er tross alt større fare for brann i huset med en overklokka pc uten skikkelig kjøling...

 

Det er for mye gamle grinebitere i systemet i norge. Jeg kan forstå at vi trenger noen, men stort sett så burde flertallet hatt en kule i bakhodet. Skal jeg noen gang bli politiker , så skal jeg jobbe hardt for at en politiker må ha jobbet minst og levd som ola nordmann , med normale inntekter i minst 10 år før han gjør noe som helst på stortinget. sånn de får FØLE det norske avgiftssystemet, før de setter seg ned og øker dem. Tror de fleste på stortinget hadde fått seg en REAL bakoversveis hvor mye av deres surt opptjente penger som går tilbake til statskassa....

 

Just my 2cents...

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sikkert mange useriøse biler av veien da, bra det. få vekk sånn 350 - 450hk som kjører på original demper / fjører og bremser. Skal man bygge seg skikkelig gatebil, og man begynner med bremser å er litt seriøs, er det ikke vanskeligere å få godkjent biler her som i andre land :)

 

Får håpe de holder seg unna biler som er godkjente å velbygde da.

 

Prøv, prøv, prøv! Godkjenning i Norge er ikke så lett som man tror!

 

Prøv å få godkjent en turbo i BMW i NORGE, uten å ta turen til Tyskland. Ja, jeg gleder meg :D

92 BMW 325i

94 VW Golf 1,8S

[x] 01 Subaru impreza WRX

[x] 92 BMW 318is

[x] 87 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja... man kan jo alltids flytte dersom det er så galt her hellothere

 

I England kan politiet konfiskere bilen din dersom du har trimmet, eller har ulovlig(for høy) støy eller avgass.

 

I Sverige godtas ikke TÜV papirer på senkesett, trim osv. Der er det faktisk ikke tillatt å gjøre noen endringe på nyere EU-typegodkjente biler fordi de har det som svenskene kaller "helbilstypgodkännande".

Ryktene sier jo at enkelte firmaer som har ekstreme nye biler har to stk. med samme ust.nr. 1 original og 1 ombygd. Den originale vises til kontroll, mens den ombygde kjøres. Vet ikke om dette stemmer, men ryktene gikk på Zatzy(svensk forum) for ett par år siden...

 

I USA er det like strengt på avgass regelverk rundt nyere biler(egentlig helt fra 1974 for da kom katalysator der borte). Bare for å ha lov til å markedsføre og selge/montere ett såkalt "Cold Air Induction kit" må man ha en CARB Excecutive Order(CARB=California Air Resources Board).

Se for eksempel Cosworth's hjemmeside http://www.cosworth.com og denne linken her til deres kit til Focus Focus Cosworth sett

 

Sannheten er vel at de fleste land har regelverk for det meste. Selvsagt så er avgiftsnivået i Norge noe høyt for bil og det er jo dumt for oss bilentusiaster at den er knyttet til effekt og slagvolum(+vekt).

 

Men slike aksjoner mot bilmiljø og rånemiljø mot ulovligheter er nok ikke noe spesielt for norge.

Ikke alle stater i USA det da.... california er ekstreme

I f.eks Florida er det mye greiere....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sikkert mange useriøse biler av veien da, bra det. få vekk sånn 350 - 450hk som kjører på original demper / fjører og bremser. Skal man bygge seg skikkelig gatebil, og man begynner med bremser å er litt seriøs, er det ikke vanskeligere å få godkjent biler her som i andre land :)

 

Får håpe de holder seg unna biler som er godkjente å velbygde da.

 

 

Enig der, start med bremser og ta resten etterpå..

Er mongo å trimme bilen til 350HK og ikke ha bremser som kan bremse ned bilen :drive2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår