Gå til innhold

B230FT kutter ved "hard" kjøring!!

Ranger emnet


Naila

Anbefalte innlegg

:hvaskjera Har lagt merke til et merkelig problem, på min volvo 240 med b230ft motor, så kutter motoren visst man kjører "hardt" over lengre tid, med korte "pauser".

Plutselig kutter motoren og alle instrument varsle lysene lyser. (slik som det lyser når man skrur på tenninga.

Hva kan dette bety?

Av det jeg vet, så er ikke hastighetsgiveren til speedoen kobla til ECU'en, dette medfører at tomgangen stiger til 1100rpm ved kjøring på over 2600rpm i mere enn 10 sek.

Dette løser seg ved å slå av tenninga og starte på nytt, da synker tomgangen til 850rpm.

I tilleg til dette så er fordeleren fra en b230a motor, den fordeleren har vekter i, mens en F-fordeler er uten vekter.

Løser dette "problemet" seg når jeg skifter til f-fordeler??

(og om nødvendig kobler hastighets-giver ledninga fram til ECU'en) ?

 

Er ikke et stort problem, men irriterende, da alt annet på bilen funker 110% og jeg må ha alt i skjønneste orden.

 

 

Håper på kloke svar!! Mambo, Maxis, Locked, Suggen osv, har dere noen formeninger??

 

 

Mvh Neil K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxis: Ska se om høggern har en f-fordeler, så bytter jeg bare likesågreit, går jo fort, ser lett ut ifølge Heynes boka.

Uanz, motoren er helt orginal bortsett fra 3"JT superflow fra turbo og ut, og åpent konfilter.

 

Men tro om dette forbedrer seg når jeg bytter fordeleren??

om ikke ,hva kan være galt da, får motoren FOR mye bensin? litt rart iogmed at motoren aldri har blitt justert på. (med det mener jeg at den er orginal).

 

Takker for svar!:=)

 

Mvh Neil K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera Har lagt merke til et merkelig problem, på min volvo 240 med b230ft motor, så kutter motoren visst man kjører "hardt" over lengre tid, med korte "pauser".

Plutselig kutter motoren og alle instrument varsle lysene lyser. (slik som det lyser når man skrur på tenninga.

Hva kan dette bety?

Av det jeg vet, så er ikke hastighetsgiveren til speedoen kobla til ECU'en, dette medfører at tomgangen stiger til 1100rpm ved kjøring på over 2600rpm i mere enn 10 sek.

Dette løser seg ved å slå av tenninga og starte på nytt, da synker tomgangen til 850rpm.

I tilleg til dette så er fordeleren fra en b230a motor, den fordeleren har vekter i, mens en F-fordeler er uten vekter.

Løser dette "problemet" seg når jeg skifter til f-fordeler??

(og om nødvendig kobler hastighets-giver ledninga fram til ECU'en) ?

 

Er ikke et stort problem, men irriterende, da alt annet på bilen funker 110% og jeg må ha alt i skjønneste orden.

 

 

Håper på kloke svar!! Mambo, Maxis, Locked, Suggen osv, har dere noen formeninger??

 

 

Mvh Neil K.

 

 

Får den nok bensin da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smeller i potta når man pumper mye på gassen, dvs eksosdam som antennes i eksosen, overskudd bensin med andre ord.

Så det er jo et godt tegn på at motoren får nokk bensin.

Locked, har du no formening om dette??

 

 

Er meget takknemlig for de som gidder å bidra med noe klokt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smeller i potta når man pumper mye på gassen, dvs eksosdam som antennes i eksosen, overskudd bensin med andre ord.

Så det er jo et godt tegn på at motoren får nokk bensin.

Locked, har du no formening om dette??

 

 

Er meget takknemlig for de som gidder å bidra med noe klokt!

 

Det har vel mye med fordelern din å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at bensinpumpa på 940 er dårlig, så ska få sjekka at pumpa ikke lekker eller leverer for lite suppe.

Men som sagt, baksmell i potta er jo et godt tegn på at motoren vertfall får nokk bensin.

tror mere det er fordeleren som ikke henger helt med på leken, det blir kansje for mye på en gang til at vektene klarer å henge på til riktig tidspunkt.

Men når du sier det så lukter det avogtill svakt bensin i bilen når man kjører litt hardt, samt brudern nevnte at det luktet svakt bensin da jeg akkset ut fra en P-.plass som han stod på.

Dette er vell kansje vanlig?

Motoren ble overhalt før den ble sottet i i vinter, samt at det ser ut som det er nye bensin slanger, så tviler for at det lekker noen plass.

ska prøve å bytte fordeler!!

 

Er det btw noen som har/vet om som skal selge F-fordeler??

 

 

Takker for enda flere kloke svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår