Gå til innhold

TMB: Opel Ascona B - 2,4 prosjekt

Ranger emnet


TMB

Anbefalte innlegg

Jeg får vel legge ut om mitt lille store prosjekt jeg også. Det har vel gått omlag 2 år uten at noe stort er blitt gjort med bilen. Men nå begynner det virkelige store jobben.

indexbilde1yw.jpg

 

DETTE SKAL GJØRES:

(over ubestemt tid.. hehe)

- Bygge opp en C24NE, (ble vist å bygge en 2,0l også.. )

- Motorbytte, (ble til 2,0l nå først) seinere til C24NE.

- Montere dobble gassere, benk teste motor. og justere.

- Rustsveising av: innerskjermer, batteriplate, jekkfeste høyre side, venstre hjulbue bak.

- Forsterke opp fortstilling, bytte foringer når jeg får råd. Montere senkefjører.

- Stive opp bilen, stab stag ol.

- innkjøp av ny bruksbil etter nyttår. (har en Omega A i planene) Da skal Ascona'n total demonteres. Gjør alt som kan gjøres mens bilen er på veien ennå. + sanker deler ol...

- Støpe opp glassfiber skjørt, reparere en litt ødelagt frontspoiler.

- Bygge om bremsene, blir nok Omega kalippere med ventilerte skiver framme, skiver bak.

- Sette sammen en 4 trinnsford girkasse. bytte til getrag 265 etterhvert.

- Pusse ned hele bilen, sveise det jeg finner av rust..(mye antageligvis)

- Sparkle og lakkere sjølv... hehe. blir et prosjekt i seg selv.

- Lakkere et sett med felger hvite. nye dekk, og avbalansering.

- Bytte bakaksen til sperraksen, om nødvendig bruke volvo aksel og 4link. men det blir evt lenge til...

 

BILDE AV BILEN:

S5301483.jpg

 

Motorbygging.

Utgangspunktet mitt er en C24NE fra Omega. Jeg kjøpte den i den tro at den var i god stand. Satt letta 2,0l svinghjul ol på den. Men det viste seg at han forbanna tullingen jeg kjøpte den av hadde skrudd inn svinghjulet med feil bolter. 2,0l svinghjulbolter. Noe som viste til manko på Opel kunskaper.. Men men. Hadde det ikke vært for at han bor laaangt unna så hadde den motoren kommet i retur inn gjennom stue vindu hans en lørdagskveld...

s53012249vv.th.jpg

Så ut som ei velbrukt hore da jeg fikk ut alle boltene. To av dem var knekt, og det skapte litt hodeverk en stund.

 

Men hva har en venner til. Fra Vegard fikk jeg seks nye svinghjulsbolter, fikk tak i to stk gjenetapper for 300kr, og så vare det bare å gjenge... Et halvt år seinere... men men.

s53018829fq.th.jpg

 

godmotoren8yr.jpg

Slik ser'n ut. Toppdekselet er fra en Ascona A 1,6. Og jeg har ikke sett dem hvor det står Opel på.

 

I mellomtiden hadde tiden gått til skole ol. Drev å småpuslet i verkstedet, lagde f.eks nye rør ned fra en 2,4 manifold, ble nokså fornøyd, hadde bestemt meg for å bruke 2,4 manifolden da den er mye grøvre enn 2,2 manifolden. Lagde den slik at den munnet ut i 2 1/2" rør.

24manifold6fd.jpg

Her ser du 2,4 manifold mot en 2,0 manifold som jeg hadde i lageret.

men så skulle Vegard kvitte seg med grenrøret som han fikk fra Sverige, så jeg kjøpte det av han.

s53018978vz.th.jpg

Röret som det så velkjent blir kalt hos Enem. men det var litt rusten og hadde noen skarpe sveisekanter på innsiden, så jeg freste litt for å øke flowen ut. Samt lakkerte den.

s53019112kq.th.jpg

 

 

Sånn vidre vurderer jeg å bruke en 2,2 topp for å få opp kompresjonen til et akseptabelt nivå, uten å måtte høvle så innmarri mye av toppen. Blir ofte problemer med kjede til kammen. Skal være like store ventiler på 2,2 og 2,4 toppene. Men så er det dette med eksoskanalene. 2,4 toppen har STORE eksoskanaler. Men vi får se hva det blir. Kjører vel med orginal kompresjon i starten. Da motoren har stått tørr en god stund.

 

Når det kommer til kam så står valget mellom to milde trimkammer fra Enem. Har fått erfare at de er gode, og kvaliteten er nokså høy. Og så skal jeg bruke orginale løftere, hydrauliske for å slippe å måtte justere det hele tiden.

Skal ha Y12 eller en Y12/P13 kam. Men vi får se.

 

Som jeg nevnte over, så var svinghjulet mitt letta. Det veier 6kg på brevvekta... (PS: har STOR brevvekt se...) badevekta viste 5kg.. men men.

lettaavinghjul7ko.jpg

 

Får å få motoren i Ascona B måtte bunnpanna byttes ut. Måtte også borre et nytt hull til peile pinnen da det ikke finnes to hull til peilepinne. På 2,0 og 2,2 og de andre CIH motorene er det to peilepinne hul for at motoren skal kunne sitte i alt av Opeler, (da er det ene plugga igjen).

s53000838hi.jpg

Omega har oljebrønnen framme, mens Ascona har den bak.

 

Hva blir bensintilførselen?

Har lenge hatt innsprut, men i det siste har det streika såpass ofte at jeg bytta ut med en liten 36/32 weber, som fikk smake bensintrykk. hehe.. 2kg tror jeg målte sist.. men pakningene har holdt tett såpass lenge.. Har ikke noe mekanisk bensinpumpe som har fungerer.

s53014456nr.jpg

Har mye mere av innsput deler, men alt ligger ikke så samme sted se.

 

Er desperat på jakt etter et par dobble webere på 40mm ell en dobbel 45weber. Forgassere er så dyrt i Norge, så har lett litt i sverige, der får en disse til rundt 2000kr. Men så var det frakta i tillegg.

 

Når jeg er ferdig med motoren har den nok kostet mere en en C20XE hehe.. Og like mye gamp.. hehe. men men..

 

Følg med så skal jeg sørge for oppdateringer. Skal begynne å bytte front på bilen når jeg ikke skrur på motoren... Men det får komme i neste omgang...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er da tatt i går. Da jeg startet med å demontere bilen.

asconab11bx.jpg

 

Den ser vel nokså ok ut utvendig. Karosseriet er 77modell, og bærer preg av mye herjing. Den har fått seg en trøkk i ræve lenge før min tid, men det er pent retta ut igjen, og synes kun fra innsiden. Bortsett fra det er hele bakre delen av karosseriet bra. Fronten er derimot en annen sak. og Det er hovedgrunnen til at det blir noen uker med sveising fremover. Så der blir det jobbing...

 

asconab27xy.jpg

Demonteringen har begynt... Mye rust, og her blir det nok litt klipp og lim. Skal ta å forsøke å sveise på ny innerskjerm i en helt bit. Kapper vel den 7-10cm fra fjærtårnet, slik at jeg har noe som kan bære mens jeg jobber.

 

Her ser du noe av grunnen til at jeg skal sveise litt. Under A stolpen.. uff. Bærende dette. Og dette skal nok ikke bilsakskyndige se... hehe..

s53014199um.jpg

Under A stolpen skaljeg kappe litt rundt rusthullene, for så å sveie det tett. Kappa ut denne biten fra delebilen, og det var et reint helvete (sorry ordbruken) å få løs den ytre plata. Det er av min oppfatning at det som bærer en den plata som ligger på innersiden, den hvor hengselene til døra er festa i. Denne plata som er rusta her ligger over den igen, men er punktsveisa. Umulig å få av. uten å kappe seg til døde... Så det blir å reparere.

 

Man ser at det har vært sveisaa her før. tidligre eier, men jobben er jeg ikke fornøyd med, så derfor skal skjermfestene byttes. Selve plata som ligger der er ok, selv om det ikke er noe profil på den. OK. og blir.

 

Tenk deg at noen bydde meg 12 000kr for bilen, selv om de hadde titta i motorrommet, sukk. men hadde ikke hjerte til å selge den. Ikke slik den er nå.

Skal jo bli bil av den en dag. Og den dagen kommer fort. EU kontroll i August.. hehe. Men det har vist seg at det går lett å få noen måneders utsettelse.. hehe

 

s53012048ha.jpg

Men så er det jo en Ascona B, Og en bil jeg er glad i. Koste hva det koste vil. Jeg jobber bare litt mere svart enn jeg pleier, så går det nok bra.. hehe

 

Har jo forsket mye, og lært mye om motor og bil med denne. Så å kvitte seg med den, sorry, men det går ei. Hehe.

s53011974dj.jpg

På bilde drev jeg å testet 2,4 innsugshuset, viste seg å gi mye moment til en 2,2i. Men hestene uteble. Var liksom litt tungkjørt, dro greit til 3000rpm, men så fikk den liksom ikke målt seg til riktig blanding mere. Men spant seg løs på trea, noe den også gjorde med gasser. Men da smalt det til og 6000rpm var der med en gang... hehe...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor stort er sjeldhuset på 2.4 spruten? likt som 2.2?

Har vel ikke en 3.0 sprut liggende?

 

Kunne hat 3,0 sprut om jeg hadde hatt penger da jeg ble tilbudt det. Spjeldhuset på 2,4 huset er omtrent som det til 2,2i.

 

Tror jeg vet hvor et befinner seg, men tror han som har det skal ha litt mye for det.

 

s53012065ne.jpg

 

Men ser en på kanalene i det så forstår en hvor lite 2,2 innsugshuset er...

Vurderer fortsatt å bruke sprut, da jeg ikke har råd til gassere på dette tidspunkt. Men har fått litt dårlig erfaring med justeringsmulighetene på LE-jetronic ledningsnettet. Vurderer Motronic 1.5 Da det har jeg liggende. Men vi får se.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 2.4 spjeldhus en ekstra vannslange oxo? Må bruke ekspansjonstank på denne. Hadde i en 2.4 ei lita stund, men viste seg at det var rådebank i den så heiv den ut igjen. Kjøre me 2.2. nå man har fått tak i xe som skal i til vinteren. Har oxo et par av de a modell toppdekselene. De eneste dexlene som går ann å få tette er vel 2.2. og 2.4... Du vet ikke om noen som har manta 1.8 motordeler vel??? Mener jeg har en enem y12 kam med justerbart drev liggende hvis intressert? Vet ikke hva dette koster men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 2.4 spjeldhus en ekstra vannslange oxo? Må bruke ekspansjonstank på denne. Hadde i en 2.4 ei lita stund, men viste seg at det var rådebank i den så heiv den ut igjen. Kjøre me 2.2. nå man har fått tak i xe som skal i til vinteren. Har oxo et par av de a modell toppdekselene. De eneste dexlene som går ann å få tette er vel 2.2. og 2.4... Du vet ikke om noen som har manta 1.8 motordeler vel??? Mener jeg har en enem y12 kam med justerbart drev liggende hvis intressert? Vet ikke hva dette koster men...

 

Y12 kammen koster 1850 skr. pluss moms.

Ja, 2,4 huset har en vannkrets i spjeldhuset. Bare å bruke annet termostathus.. Går fin fint å få de "gamle" toppdekslene tette, men det krever at en gjør det riktig med pakningen. 2,4 toppdekselet har gummipakning, og fungerte bra en stund, svetta litt etterhvert. 2,2 toppdekselet tetter godt, det er sant det ja. hehe.

 

Hvor gammel er den kammen da? hvor slitt er den?

Har du fortsatt den 2,4 med rådebank? kunne trenge noen ekstra deler om veiva mi tar kvelden... Er avhengig av å ha et delelager se... Kan jo få to stk 2,2 motorer i bytte. Den ene manglet oljetrykk på tomgang, så ble byttet ut. Den andre sitter i Ascona'n min nå, og har gjort mange år i tjenesten, men den fungerer ok. Og sladding på Asfalt er ikke noe sak. hehe... Sukk, bare dekka og drivverket som ikke liker slik herjing. Så jeg holder meg til grus vei jeg.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel den kammen er, står i toppen enda. Kan sjekke tilstand hvis du er interessert. Har en 2.4 ja, men veiva r desverre knust. Hva er forskjell på 2.2. og 2.4 veiva??? Har ikke bruk for fler 2.2....

 

Forskjellen er slaglengden. Borringa er lik på 2,0 2,2 og 2,4. borring 95mm og slaglengden på 2,4 er 85mm mins jeg å huske...

Hvor mye hadde du tenkt deg for det da? kunne jo være interisert hvis prislappen ikke blir for stor. Har litt stramt budsjett se. he he...

Har planer om et turbo prosjekt, og da kan en jo få bruk for mye motor deler, for jeg vet det ikke vil holde i lengde. Må jo finne ut hvor mye en kan hente ut av en 2,0 eller en 2,2 motor. Da med andre råder, for råden i 2,0 og 2,2 er bare dritt..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin bil ;)

 

2.2/2.4 topp gir samma komp.

 

Stemmer det?

Men da må 2,2 har lavere kompresjon enn 2,4 har. Trodde 2,4 hadde rundt 9,2 eller noe sånt. Noen som vet kompresjoen på 2,2 og 2,4?

 

hmm. Da blir det å beholde 2,4 toppen på, og høvle den litt istede for å bruke 2,2 topp.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobble 40mm webere er innkjøpt. Litt synd med såpass små gassere, burde vært 45mm, for 40mm gasserene har sine begrensninger, spesielt på en 2,4liters motor. Men det skal la jeg ordne med at halsringene inne i gasseren får max dim, 36mm.

halsrdcoe.jpg

Da får en max effekt ved omlag 5400rpm, men jeg måtte holde meg unna de vasseste kammene, så en 288graders enem Y12 kam skulle passe bra. ( 2500-6500rpm)

Her er en tabell som viset halsringenes størsle i forhold til turtall og motorvolum.

halsringvart.gif

Det gjenstår fortsatt noen beregninger (dyser ol), men jeg skal vente med å kjøpe nye deler til jeg får gasserene, vet ennå ikke hva slags dyser ol. som sitter i dem.

Skal bytte til meg lange innsugsrør, siden det ikke blir turtallsmotor...

52840012bild.jpg

Går for 140hk ++ og godt med moment.

 

Sånn vidre skal tenningsanlegget endres. Siden det satt 2,2 ledningsnett ble tenninga styrt av en av boksene til innsprøytninga. Skal montere elektronisk tenninga fra 2,0 som ikke har innsprut. Da slipper jeg mye ledninger.. Bytter fordeler og tenningsmodul boks. Dessuten slipper jeg å hele tiden måtte justere og tukle med tenninga. Derfor hydrauliske ventilløftere også. for å slippe klakk klakk og justering i hytt og pine...

 

______________________________________________________

Blir god gammeldags trimming, ikke mere ledninger enn nødvendig.

2.4l. 2x dobble 40mm weber, 6kg svighjul, Y12 kam, grenrør, 2 1/2" eksos. 1,6l utveksling og forhåpentligvis 5trinns girkasse. :driving

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå årnær du veldig her, hehe. blir bra stå på cheers

 

hehe. har ikke fått gasserene ennå, sukk. Svensker... Motoren er sånn delvis klar, noen som vet hvor en kan få tak i en sinter clutch til en ok penge? evt en clutch som tåler litt over 200Nm?

 

_____________________________________

Trenger sårt en 5trinns girkasse + mellomaksel

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår