Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Ja, gjerne det. Henter den på verkstedet mitt i morra jeg, så kommer jeg bortom med den ved anledning. Da er det snakk om en måling av potensial og begrensninger samt en fysisk måling av slark i ventilstyringene. Andre ting?
Det kommer an på hvor langt du vil gå... kan forsåvidt vekte og måle ut toppen nå (innbefattet flow om det ønskes),så hele motoren og finne ut hvor alle proppene er hen og/eller fortelle deg hvilke deler du bør bruke for et gitt mål,både hk-messig og kjøre-glede-messig. :)

 

Å vekte komponentene i toppen og måle reelt spenn i fjærene + en kamutmåling kan gi deg et godt hint om hvor mye de duger til,hvordan geometrien fungerer og hvor du vil få (om du vil,that is) ventilflyt... og også hvor du bør time den for å passe din kjørestil. Eller redde girkassa. Vi kan finne ut alt... ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg selvsagt ikke at du kommer fram til at ingen av delene jeg allerede har kjøpt er brukanes... Uansett blir dette spennende :)
I de fleste tilfellene er det fint mulig å modifisere orginaldeler til å orke endel mer...så du slipper nok bytte stort. Hvem vet,kanskje du har et killer-oppsett uten å vite det..? :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet,kanskje du har et killer-oppsett uten å vite det..? :D

 

I såfall vil jeg selvsagt med overbevisning i stemmen hevde at det er planlagt til minste detalj :tannløs:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall vil jeg selvsagt med overbevisning i stemmen hevde at det er planlagt til minste detalj :tannløs:
12 millioner kalkulasjoner tatt i hodet på en lørdagskveld :tannløs:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

 

Da stikker jeg ut på verkstedet og henter delene. Blir borte resten av kvelden. Tar med meg topp, kamaksler, interne kamdrev med kjede og justerbart kamreimdrev. Trenger jeg å ta med toppakning og innsug?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten og småkjedelig oppdatering i romjula:

 

ARP pinneskruer og underspylingsdyser montert i blokka. Det gjenstår kun å montere rammelagerskålene før veiva kan legges pent på plass:

tdiblokk_21.jpg

 

For å være sikker på at urent verktøy ikke forurenser motoren innvendig har jeg kjøpt meg et nytt 1/2"-verktøysett på Biltema. I tillegg kjøpte jeg et sett med 12-kantpiper til "alle" ARP-skruene jeg har i motoren. Momentnøklene er av merket Stahlwille og dekker tiltrekningsmomenter fra 20 til 200 Nm:

tools01.jpg

 

Før veiva kan monteres må rammelagerbukkene rengjøres:

tdiveiv02.jpg

 

Her er rammelagerbukkene ferdig rengjort og klar for montering av lagerskåler:

tdiveiv03.jpg

 

Veiva monteres og muttrene strammes til med et moment på 65 Nm:

tdiveiv04.jpg

 

Oljepluggen i bakkant av blokka må festes med pakningssement for å holde tett og ikke løsne under bruk:

oljeplugg01.jpg

 

Etter litt ekstra sliping av oljepluggen for å være sikker på at den ikke tetter for oljekanalen til veiva ble den montert. Det lille hullet nede til venstre i oljekanalen går ned til veiva:

oljeplugg02.jpg

 

Peilepinne med føringsrør og nytt strammehjul til kamreima er innkjøpt fra Bilia:

divdeler01.jpg

 

Låseringene i stemplene monteres ved hjelp av et par skrutrekkere med flatt skjær. For å være sikker på at ringene sitter festet ordentlig gis krysspinnene et middels rapp fra hver side med en skrutrekker og en hammer:

stempel03.jpg

 

Her er alle stemplene montert på rådene og klare til å settes på plass i motoren. Stempelringene må vris i riktig posisjon før montering for å unngå lekkasje ned til veivhuset:

stempel04.jpg

 

Før monteringen av motoren må de forskjellige delene smøres. En liten pumpekanne fra Clas Ohlson fylt med olje av samme kvalitet som skal brukes på motoren senere er til stor hjelp:

tools02.jpg

 

Diverse festebraketter i støpejern får seg en omgang med sort motorlakk:

brakett02.jpg

 

Ny vannpumpe, termostat, fordelerlokk og rotor er kjøpt inn fra Møller:

divdeler02.jpg

 

Den gamle vannpumpa fra TDI-epoken fik jeg byttet inn og unngikk dermed et unødvendig gebyr:

vannpumpe01.jpg

 

Nedre kamreimdrev, et sett nye muttere (24 stk) til kamaksellagrene og en frostplugg uten returrør fra vannkjølt turbo er innkjøpt fra Møller:

divdeler03.jpg

 

ARP-skruene til rådene før innsetting med monteringspasta:

arprade01.jpg

 

Stempler og råder monteres forsiktig ved hjelp av stempelringkompressor og et hammerskaft og strammes til med et moment på 62 Nm:

tdiblokk_22.jpg

 

Endelig er underdelen ferdig montert:

tdiblokk_23.jpg

 

Skruene til olje-pickup'en ble satt inn med loctite før montering. I tillegg fikk røret ny o-ring:

oljepickup01.jpg

 

Her er det meste av bevegelige deler nytt eller overhalt:

tdiblokk_24.jpg

 

Da venter jeg på at toppen skal komme tilbake fra Turboed1 før jeg kan gjøre noe mer med motoren. I mellomtiden kan jeg jobbe litt med resten av drivverket og karosseriet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jævlig bra ut !

Forresten, så du Reodor på TV her om dagen ? :P

 

Det kan du banne på at jeg gjorde... Dessuten burde du ta deg en tur på opplysningsforumet og sjekke tråden "Dokumentaren om mitt liv" :happyhappy:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår