Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Litt treg til å svare gutter, sorry!

Peety: Det var nok bare motorramma jeg skulle vaske, og den ble da noe renere.

Haaken: 360en er avhendet til en fyr i nabolaget med sterkt behov for jordebil. Skal få oppdatert hjemmesia etterhvert...

Her kommer uansett noen bilder fra fremdriften i prosjektet:

 

Det nye utløserlageret ferdig modifisert og montert:

clutch09.jpg

 

Fordeleren modifisert med nytt giverhjul med fem vinduer:

Fordeler_2.jpg

 

Veiva må rengjøres grundig. Det var trolig dritt i oljekanalene som ødela rådelagrene mine under prøvemonteringen for en stund siden:

tdiveiv01.jpg

 

Blokka er ferdig malt. Noen helgedager ble det, så den får få en ny runde når diverse braketter skal males:

tdiblokk_19.jpg

 

Skal prøve å bruke den originale varmeveksleren sammen med en 19-raders oljekjøler:

Oljekjoeler01.jpg

 

Etter å ha lett naboland og -strand rundt ga jeg opp og kjøpte meg nye motorfestebraketter:

Motorfeste01.jpg

 

Stempelringene må "gappes" til 0,35-0,40 mm. For å få ringen rett ned i sylinderløpet skyver jeg ringen ned med et stempel som er vendt opp ned:

Gap02.jpg

 

En bladsøker benyttes for å måle gapet:

Gap03.jpg

 

Oljepumpa må få ny tetningsring. Samtidig skal den åpnes og inspiseres for innvendig slitasje før den rengjøres grundig og monteres sammen igjen:

tdioljepumpe01.jpg

 

Oljepumpa prøvemonteres på blokka:

tdioljepumpe02.jpg

 

Alle pakninger og tetningsringer kjøpes nye:

tditetting01.jpg

 

ARP-topplokksboltene prøvemonteres i blokka:

arptopp02.jpg

 

Alle gjengene rengjøres forsiktig med gjengetapper i passende størrelser:

tdiblokk_20.jpg

 

 

Nå står montering av veivpartiet for tur. Håper å bli ferdig med dette i løpet av november. Har kjøpt nye ARP-bolter til veiva også. Flere bilder kommer senere.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forresten å legge ut bilder av sikkerhetsburet fra Pedersens racing. Ikke spesielt sexy der det ligger på gulvet, men det blir trolig bedre etterhvert...:

Bur01.jpg

 

Kjøpte litt burgarnityr for å lette sammenkoblingen av buret der hvor det tillates:

Bur02.jpg

 

 

Buret vil ikke monteres før bilen står på hjula igjen, trolig først til våren.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en update på lur eller?

 

Ikke med bilder enda dessverre, men nå har jeg montert veiva med nye lagerskåler, ARP-bolter, moly-lube (på gjengene) og korrekt åtdragningsmoment. Bunnpanna er vasket i oppvaskmaskinen og nye tetningsringer er montert. Fikk tilogmed dunket på plass den helvetes tuten til veivhusventilasjonen i blokka etter mye plunder og heft...

 

Har laget meg en ørliten handle-/gjøremålliste til neste gang:

  • Ny vannpumpe med skruer fra Audi S4 (Møller) - Kjøpt

  • Nytt strammehjul til kamreima fra V70tdi (Bilia) - Kjøpt

  • Ny termostat (Møller) - Kjøpt

  • Ny festemutter (1 stk) til kamlageroverfall (Møller) - Kjøpt (24 stk)

  • Ny pakning til oljetappeplugg (Bilia) - Kjøpt

  • Ny frostplugg (Møller) - Kjøpt

  • Ny peilepinne med føringsrør (Bilia) - Kjøpt

  • Nytt nedre kamdrev for sikkerhets skyld (Møller) - Kjøpt

  • Pakningssement til gjenget plugg i hovedoljekanal (Biltema) - Kjøpt

  • Presse interne kamdrev på kamaksler (en eller annen med egnet presse)

 

Bilder kommer vel i løpet av uka vil jeg tro...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på en ting.. Var det automatkasse på 850en? Isåfall hvilken modell er det og skal du/er den solgt? :D en kjenning har ødelagt automatkassa på sin 850 95" og er på utkikk..

 

Nei, det var vanlig manuell. Ligger vel et bilde av den litt lenger opp i tråden. Tdi-motoren jeg bruker som utgangspunkt har derimot sittet i en automatgiret bil, men det hjelper deg og kjenningen din fint lite :)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvordan går det? Artig å bygge bil med feil motor i... :)

 

 

Har du planer om å syne bilen etter ombygging, eller blir dette en av de bilene som leveres til PKK med ei flaske vodka i baksetet?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sorry. Prøver å titte innom prosjektforumet daglig, men dette spørsmålet har gått meg hus forbi.

 

Jeg har montert sammen bunndelen nå. Og kjøpt inn en del annet småtteri. Bilder kommer før jul.

Det hadde vært artig å få hele greia godkjent av myndighetene, men i verste fall så må jeg ty til vodka-metoden. Uansett skal dette være ei seriøst bygd vogn, så visse muligheter for godkjenning foreligger vel...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet,så kan jeg ta toppen din når du måtte føle for det... fått unna litt. :)

 

Ja, gjerne det. Henter den på verkstedet mitt i morra jeg, så kommer jeg bortom med den ved anledning. Da er det snakk om en måling av potensial og begrensninger samt en fysisk måling av slark i ventilstyringene. Andre ting?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår