Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

otis: Alpina? Håper du mener noe helt annet, eller så har jeg en dobbeltgjenger jeg må få ryddet av veien :spider

 

Dabutcher: Jeg hadde opprinnelig ferdigstillingsdato i sommer og vi ser jo hvordan det gikk... Håper jeg får gjort mye innen utgangen av året, men det kan fort bli neste sommer.

 

Ealoken: Send meg ei melding når du er nedover, så kan vi ta oss en tur enten til motoren eller til bilen.

 

Eddietion: Har sett den vogna. Stått der lenge den. Et snevert bruksområde tør jeg påstå... Var vel den som var på Ruskævven i fjor høst det vel?

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga kr 9375 inkl mva for komplett clutch hos KRB. Dette inkluderte modifisering av splines til Volvo M56. Samtidig kjøpte jeg et tilpasset alusvinghjul fra Fidanza, og dette kostet kr 4375 inkl mva. Ikke spesielt billig, men det burde holde for en og annen newtonmeter... Alle prisene ligger tilgjengelig på hjemmesiden min, http://www.leopardmotor.com.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga kr 9375 inkl mva for komplett clutch hos KRB. Dette inkluderte modifisering av splines til Volvo M56. Samtidig kjøpte jeg et tilpasset alusvinghjul fra Fidanza, og dette kostet kr 4375 inkl mva. Ikke spesielt billig, men det burde holde for en og annen newtonmeter... Alle prisene ligger tilgjengelig på hjemmesiden min, http://www.leopardmotor.com.

 

Reodor F

 

Er ikke studentbudsjetter ute å går her iallefall....:hello:

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke nevneverdig dessverre. Har nettopp begynt på jobb etter sommerferien og da kan ettermiddagene bli lange. Venter på telefon fra Pedersens Racing om at buret mitt har kommet. Videre holder jeg på å konstruere bensintilførselsystemet med doble pumper, catch-tank og dobbel tilførsel til fuel-rail med retur både fra fuel-rail og catch-tank. Skal benytte den originale bensinpumpa som matepumpe til catch-tanken (eller dagtank som det heter i militær sammenheng...)

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga har jeg jobbet litt med girkasse- og utløserlagerproblematikken...

 

Har litt lyst til å bygge om den nye girkassa fra internt utløserlager til den mer konvensjonelle med utløsergaffel. TDI-kassa til venstre:

tdigirkasse_2.jpg

 

 

Nærbilde av TDI-kassa etter at utløserlageret er fjernet. Skruehullene til gammel type styrehylse er antydet, men ikke gjenget. Opphøyet festepunkt for kule til utløsergaffel til høyre for akselen, men det mangler hull:

clutch04.jpg

 

 

Nærbilde av den gamle GLT-kassa. Styrehylse for utløserlager og kule for utløsergaffel sitter på plass. Disse delene må flyttes over til den nye kassa:

clutch05.jpg

 

 

De forskjellige delene i utløsermekanismen til GLT-kassa. Utløserlageret øverst til venstre må bygges om til konisk kontaktflate mot trykkplata:

clutch06.jpg

 

 

Nederst ligger det gamle utløserlageret demontert. Det er kun festeplata til venstre jeg skal bruke videre. Øverst ligger det koniske utløserlageret som via en adapterring skal presses på festeplata:

clutch07.jpg

 

 

Til høyre ligger den "nygamle" utløsermekanismen løst sammensatt. Til venstre den gufne moderne mekanismen jeg prøver å modernisere meg vekk i fra:

clutch08.jpg

 

Til torsdag skal jeg levere delene til et firma for dreiing av adapterring. Slenger med fordeleren samtidig, slik at jeg får bygget om til impulsgiver med 5 impulsvinduer.

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens :)

 

Girkassa er en M56 fra Volvo V70 TDI. Den har riktig boltmønster for å passe på Audifemmer´n (selv om utvekslingen ikke er helt optimalt for bensinmotoren). I dette tilfellet kommer jo blokka fra en V70 TDI også, men jeg antar at en vanlig 2,2 hadde passet like godt. Jeg ville imidlertid forsikre meg om at motoren passet i de originale motorfestene. Dette er litt viktig siden motoren er tverrstilt og da er det ikke like stor handlefrihet som ved nord-sør orientering av drivverket. Jeg har også skaffet tilveie en sub frame fra en V70 TDI som motor, girkasse, tannstang og hjuloppheng skal monteres i. Gummiforingene skal byttes ut med hylser i nylon eller aluminium. Følg med...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Artig prosjekt, Reodor :)

Artig å banne i kirka ved å bygge Volvo med litt annerledes motor :D

 

Ja, og du har jo banna litt selv ser jeg :D

 

Jeg holder på å gappe stempelringer for tiden. Har kjøpt med en ganske crappy stempelringfilemaskin fra Summit Racing i US of A... I tillegg prøvemonterer jeg forskjellige motoreksteriøre detaljer for utprøving av layout i motorrommet. Har tatt endel bilder og vil oppdatere både hjemmeside og prosjekttråd i løpet av uka.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår