Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Ålreit folkens, jeg forsøker meg med en prosjekttråd:

 

Hjemme i uthuset står en 1995 Volvo 855 som er i ferd med å få seg en ørliten oppstramming under panseret. For ikke å være som alle andre bytter jeg like godt ut den originale femsylindrede motoren med en solid støpejernsklump fra Volvos tidligere hoffleverandør av dieselmotorer. Målet er 550 hk på svinghjulet og kjøreegenskaper nok til å kunne tørke av en og annen motorsyklist på svingete veier...

En liten oversikt over hva som skal gjøres med bilen før den kommer på veien igjen:

 

Motorblokk og veiv fra V70tdi

Topp fra Audi 20V (7A)

Turbonetics T04 turbo fra KRB

Smidde stempler fra JE

Smidde H-profil råder fra PO

Ekstern wastegate fra ITS

56 mm Avlastningsventil fra G.E.T Motorsport

SM4 motorstyring fra Autronic

Doble 044 bensinpumper fra Bosch

75 mm tykk intercooler fra KRB

Svinghjul og trykkplate fra Audi RS2

Gearkasse fra Volvo V70

3" eksosanlegg i rustfritt stål fra Ferrita

Krengningsstagsats fra SCT

Justerbare støtdempere fra Koni (gule)

Senkefjærer fra SAM

325 mm bremseskiver med 4 stemplede kallipere fra AP Racing

Glassfiberstoler fra OMP

6-punktsseler fra TRS

Alle komfortdetaljer fjernes fra innredningen

+++

 

Har aldri lagt ut bilder på forum før, men jeg gjør et forsøk:

 

stotfanger_04.jpg

 

 

Mer informasjon om prosjektet på hjemmesiden min; www.leopardmotor.com


 

mvh

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja vi er ganske like bruttern og jeg... Volvoen hans er ikke ferdig, men han har fått sveiset sammen clutchhusdelene fra Porschen og Opelgirkassa (Getrag) slik at drivverket kan monteres sammen. Tror jammen jeg skal få bruttern til å registrere seg her selv jeg og starte sin egen tråd. Vil jo ikke at skal kuppe min tråd uten at han er klar over det selv engang...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tdi-blokka til Volvo er egentlig ei Audiblokk, så Auditoppen passer derfor med mindre modifikasjoner. Den er i alle vesentlige detaljer identisk med Audis 2,2 og 2,3 liters femsylindrede smykke av en motor. Det er ganske vanlig i Audi-kretser å bygge verstingmotorer med 2,5 tdi blokk, så dette har jo blitt gjort før, om enn ikke i en Volvo 850...

 

Et lite bilde av blokka:

 

tdiblokk_4_thumb.jpg

 

 

mvh

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større bilder skal bli:

 

Turboen:

turbo_1.jpg

 

En råde:

Rade_1.jpg

 

En wastegate. For liten for Vidar Strand, men passe for meg

wastegate_2.jpg

 

Har flere bilder, men får ikke lagt de ut på nettet enda. Får feilmeldingen FTP-økten ble avbrudt når jeg prøver å oppdatere hjemmesiden min. Men fortvil ikke, det er håp i hengende snøre...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skal oppgradere kjøreegenskapene noe.

Har allerede anskaffet et sett gule koni og krengningsstagsats fra SCT, og venter på et sett fjærer fra SAM Bilmode. I samme kartong ligger bremsesatsen fra AP Racing...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva girkassa tåler vil jo vise seg... Den er vel ikke noe underverk av soliditet, men jeg bygger bevisst motoren med litt dårlig respons på lave turtall nettopp for å skåne drivverket. Skal bli spennende å se hvor fort den første tanna spyttes ut av girkassehuset :deng

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å løfte tråden med noen bilder....

 

Avlastningsventilen fra G.E.T Motorsport:

avlastningsventil_01.jpg

 

Motorstyringen fra Autronic:

Autronic01.jpg

 

V-båndsklemma forenkler sammenkoblingen av turbo og downpipe:

Vbandsklemme01.jpg

 

Skal bli artig å sette sammen dette puslespillet snart cheers

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår