Gå til innhold

Reodor F: Volvo 850 - Volvo 850 S2+

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Je pistons regner jeg med har regnet riktig da de sjelden bruker briller:

http://www.jepistons.com/cat/je/sport/vw/16v.shtml

 

Dataprogram er flott, men tar ikke høyde for kamtiming osv som spiller stor rolle inn på baktrykk. Teste ut ting i bremse benk er det beste men få som tar seg tid eller råd til dette.

 

Tja, gutta jeg forholder meg til har målt såpass store variasjoner i forbrenningsromvolum på disse toppene at det må måles i hvert enkelt tilfelle for å finne det riktige målet. Dessuten avhenger selvsagt dette av hvor dypt ventilene sitter i toppen.

 

Når det gjelder den miserable turboen så er den benket til over 600 hk på en 2,5liter og da med bøtter og spann av moment fra bunnen av. Her er det like mange sannheter som det er motortunere, og jeg har altså valgt å forholde meg til de jeg har utviklet et tillitsforhold til. Så får vi se hva nåla står på den dagen kjerra bremses...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ny rs6 med 480hk eller rs2 med 315hk har de samme toleranser jo. Trudde vags ingeniører viste hva de drev med jeg? Mulig de ikke har et snev av peiling på å oppgi riktig spec, men de har jo lagt en å holdbar motor.
Jeg trodde Porsche hadde kontroll på klaringene i sine motorer også,inntil jeg halverte slingringsmonnet på en motor og all styringsslitasjen den slet med forsvant som dugg for solen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataprogram er flott, men tar ikke høyde for kamtiming osv som spiller stor rolle inn på baktrykk.
Da har du bare ikke brukt et godt nok program eller satt deg godt nok inn i det...jeg simulerer med alle trykk og pulser + hele kamprofilen både ut og inn i samspill med hverandre,og jeg ser akkurat hva baktrykket gjør på ethvert turtall. :)

 

Med henhold til kompvolumet skal jeg,som jeg akkurat sa til Reodor på telefonen,krype til korset etter en kontrollmåling.. Jeg så (tenkte) feil på buretten,og målte derfor feil i nattens mulm og mørke. Skal være mann nok til å si at jeg har låret noe på leggen,jeg er bare et menneske... (Memo to self: Trippelsjekk alt.) Men,med de forrige stemplene slik de var satt inn sist i henhold til deckhøyde og pakning,så ville kompen vært 7:44.1. Istedet for rett over 6:1. Bedre,men ikke det som ble bestilt... De nye får en tanke høy komp,men siden valget er tatt om å kjøre E85 er ikke problemet så stort,det er heller ikke "umulig" å hente ut grei effekt på 98 uten bank. Det er faktisk også lettere å time kammene mer optimalt med den "nye" kompen uten å tape kjørbarhet på bunn... :)

 

Skal også sies at hvis Reodor ikke blir fornøyd til slutt,skal jeg gladelig plinge JE og skaffe ham stempler med lavere komp uten kostnad for ham..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du bare ikke brukt et godt nok program eller satt deg godt nok inn i det...jeg simulerer med alle trykk og pulser + hele kamprofilen både ut og inn i samspill med hverandre,og jeg ser akkurat hva baktrykket gjør på ethvert turtall. :)

 

Med henhold til kompvolumet skal jeg,som jeg akkurat sa til Reodor på telefonen,krype til korset etter en kontrollmåling.. Jeg så (tenkte) feil på buretten,og målte derfor feil i nattens mulm og mørke. Skal være mann nok til å si at jeg har låret noe på leggen,jeg er bare et menneske... (Memo to self: Trippelsjekk alt.) Men,med de forrige stemplene slik de var satt inn sist i henhold til deckhøyde og pakning,så ville kompen vært 7:44.1. Istedet for rett over 6:1. Bedre,men ikke det som ble bestilt... De nye får en tanke høy komp,men siden valget er tatt om å kjøre E85 er ikke problemet så stort,det er heller ikke "umulig" å hente ut grei effekt på 98 uten bank. Det er faktisk også lettere å time kammene mer optimalt med den "nye" kompen uten å tape kjørbarhet på bunn... :)

 

Skal også sies at hvis Reodor ikke blir fornøyd til slutt,skal jeg gladelig plinge JE og skaffe ham stempler med lavere komp uten kostnad for ham..

 

 

Hehe... Så fikk da Turboboost rett i noe :)

 

Jeg aner at Turboboost er tilhenger av et noe annet konsept enn det jeg har valgt. Etter dype samtaler med både KRB og Turboed1 i sin tid besluttet jeg å ha ha en effektiv sugemotor som grunnlag og krydre med turbolading for å nå den nødvendige effekten. Dette istedet for å ha en ineffektiv sugemotor med lav komp og ditto større turbotrykk. Å si at Audimotorer er glade i høyt turbotrykk er en forenkling av virkeligheten og vitner om en motor som er bygget etter et annet konsept enn mitt.

 

Jeg er av den oppfatning at en motor som krever et turbotrykk på 2 bar og bortenfor for å yte 600 hk er en suboptimal motor. På samme måte er jeg av den oppfatning at en motor som krever mye fortenning for å yte den nødvendige effekten motarbeider seg selv i større grad enn en motor som når den nødvendige effekten ved mindre aggressiv tenning. Og en motor som motarbeider seg selv belastes mer enn nødvendig.

 

Simuleringsprogrammet til Turboed1 har jeg stor tiltro til.

Å finne hester her er mye billigere enn å prøve og feile i benken. Og selvsagt skal resultatet uansett kontrollmåles til slutt ved bremsing.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Så fikk da Turboboost rett i noe :)

 

Jeg aner at Turboboost er tilhenger av et noe annet konsept enn det jeg har valgt. Etter dype samtaler med både KRB og Turboed1 i sin tid besluttet jeg å ha ha en effektiv sugemotor som grunnlag og krydre med turbolading for å nå den nødvendige effekten. Dette istedet for å ha en ineffektiv sugemotor med lav komp og ditto større turbotrykk. Å si at Audimotorer er glade i høyt turbotrykk er en forenkling av virkeligheten og vitner om en motor som er bygget etter et annet konsept enn mitt.

 

Jeg er av den oppfatning at en motor som krever et turbotrykk på 2 bar og bortenfor for å yte 600 hk er en suboptimal motor. På samme måte er jeg av den oppfatning at en motor som krever mye fortenning for å yte den nødvendige effekten motarbeider seg selv i større grad enn en motor som når den nødvendige effekten ved mindre aggressiv tenning. Og en motor som motarbeider seg selv belastes mer enn nødvendig.

 

Simuleringsprogrammet til Turboed1 har jeg stor tiltro til.

Å finne hester her er mye billigere enn å prøve og feile i benken. Og selvsagt skal resultatet uansett kontrollmåles til slutt ved bremsing.

 

Jeg har rett i alt jeg skriver. Vis ikke er det ikke noe vits i å opplyse om ting. Dere har også bommet 1,5cc på stempelet pluss 2 tiere på pakningen. Den er 1,6mm tykk samt kryper o,2mm på arp sine none svikt bolter. Nærmer dere 8 i komp nå på de gamle stempla samt grise høyt på de nye stempla.

 

Er helt tilnærmet umulig å dra ut safe 600hk med de kompratioene dere nevner på 98 på din motor. Det er testet ut gang på gang hos div norske tunere i bremsebenker. Meste det er tatt ut hos vs er ca 570hk samt 599hk på tef racing på tønsberg siden på 98/ 2,5l.

Rs 500 klarer fint 600hk på 98. Den har 7,25 i comp, samt de gamle turbo imsa k-jet porshe motorene med over 600hk. De hadde lave 6,5 i komp. Er kun en i Norge med cossy som har bremset mye hk med kjørbar motor på 98. Den har under 7 i komp men allikevel sterk. Han med zzz granadaen.

Mer ladd gir mer sladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du bare ikke brukt et godt nok program eller satt deg godt nok inn i det...jeg simulerer med alle trykk og pulser + hele kamprofilen både ut og inn i samspill med hverandre,og jeg ser akkurat hva baktrykket gjør på ethvert turtall. :)

 

Med henhold til kompvolumet skal jeg,som jeg akkurat sa til Reodor på telefonen,krype til korset etter en kontrollmåling.. Jeg så (tenkte) feil på buretten,og målte derfor feil i nattens mulm og mørke. Skal være mann nok til å si at jeg har låret noe på leggen,jeg er bare et menneske... (Memo to self: Trippelsjekk alt.) Men,med de forrige stemplene slik de var satt inn sist i henhold til deckhøyde og pakning,så ville kompen vært 7:44.1. Istedet for rett over 6:1. Bedre,men ikke det som ble bestilt... De nye får en tanke høy komp,men siden valget er tatt om å kjøre E85 er ikke problemet så stort,det er heller ikke "umulig" å hente ut grei effekt på 98 uten bank. Det er faktisk også lettere å time kammene mer optimalt med den "nye" kompen uten å tape kjørbarhet på bunn... :)

 

Skal også sies at hvis Reodor ikke blir fornøyd til slutt,skal jeg gladelig plinge JE og skaffe ham stempler med lavere komp uten kostnad for ham..

 

Simulerer til krampa tar deg du. Med erfaring å testing i real life er det der den virkelig sannhet kommer fram:jackinbox:

 

Med de nye stemple dere har for dere omtrent tenningsbank på 98 ved tomgang. Glem å tenk å lad engang på 98. Er du klar over hvor progressiv kompen blir når du nærmer deg de små squish flatene dere har nå? Du begynner kanskje å skjønne hvor høy den er nå:web

Mer ladd gir mer sladd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd mye selv eller er du bare teoretiker?en sjapp en,en org r1 kjører fint på 0,6 i trykk på std komp som er rimelig høy uten bank...men du nekter vel på det å?

No smoke,no fun!

Big bore,høykomp,porta topp,store ventiler,Yosimura rs3,modda rs38r,

spesial slipte ov 01 kammer,V&H powerpak,billet clutch+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett i alt jeg skriver. Vis ikke er det ikke noe vits i å opplyse om ting. Dere har også bommet 1,5cc på stempelet pluss 2 tiere på pakningen. Den er 1,6mm tykk samt kryper o,2mm på arp sine none svikt bolter. Nærmer dere 8 i komp nå på de gamle stempla samt grise høyt på de nye stempla.

 

Er helt tilnærmet umulig å dra ut safe 600hk med de kompratioene dere nevner på 98 på din motor. Det er testet ut gang på gang hos div norske tunere i bremsebenker. Meste det er tatt ut hos vs er ca 570hk samt 599hk på tef racing på tønsberg siden på 98/ 2,5l.

Rs 500 klarer fint 600hk på 98. Den har 7,25 i comp, samt de gamle turbo imsa k-jet porshe motorene med over 600hk. De hadde lave 6,5 i komp. Er kun en i Norge med cossy som har bremset mye hk med kjørbar motor på 98. Den har under 7 i komp men allikevel sterk. Han med zzz granadaen.

 

Det er bra du har rett i alt du skriver! Jeg er sikker på at Turboed1 foretar de nødvendige kontrollmålinger og retter opp der hvor det er nødvendig. Siden jeg skal benytte E85 og de fleste simuleringene er foretatt med det i mente så ønsker jeg ikke å ha et overdrevent fokus på hva som er mulig og ikke med 98.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett i alt jeg skriver. Vis ikke er det ikke noe vits i å opplyse om ting. Dere har også bommet 1,5cc på stempelet pluss 2 tiere på pakningen. Den er 1,6mm tykk samt kryper o,2mm på arp sine none svikt bolter. Nærmer dere 8 i komp nå på de gamle stempla samt grise høyt på de nye stempla.
Når målte du egentlig stempla til Reodor,siden du "vet alt"..?
Er kun en i Norge med cossy som har bremset mye hk med kjørbar motor på 98. Den har under 7 i komp men allikevel sterk. Han med zzz granadaen.
Hvilket er Joel Olsen...vil du gjette hvem som lagde blant annet innsuget hans..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simulerer til krampa tar deg du. Med erfaring å testing i real life er det der den virkelig sannhet kommer fram:jackinbox:

 

Med de nye stemple dere har for dere omtrent tenningsbank på 98 ved tomgang. Glem å tenk å lad engang på 98. Er du klar over hvor progressiv kompen blir når du nærmer deg de små squish flatene dere har nå? Du begynner kanskje å skjønne hvor høy den er nå:web

 

Det er pussig hvordan stemningen forandret seg idet Turboboost entret scenen. Jeg setter veldig stor pris på konstruktive tilbakemeldinger, men med en slik tilnærming som du viser er det fort gjort å innta forsvarsposisjon. Øs gjerne av din store kunnskap, men respekter at det finnes mer enn en vei til målet. Jeg har lyst til å utforske veien videre med E85 og høy komp. Vi kommer ikke til å holde noen opplysninger tilbake om hvordan prosjektet skrider frem.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simulerer til krampa tar deg du. Med erfaring å testing i real life er det der den virkelig sannhet kommer fram:jackinbox:
"Den virkelige sannhet" som du så vakkert kaller det er satt opp mot softwaren min med gode resultater/ lite avvik gang på gang på gang... Hadde den aldri vært i nærheten engang (sånn som endel dårligere utgaver av "motorbyggingssoftware" pleier å ende opp) hadde jeg ikke engang giddi å lekt med den.

 

Med de nye stemple dere har for dere omtrent tenningsbank på 98 ved tomgang. Glem å tenk å lad engang på 98. Er du klar over hvor progressiv kompen blir når du nærmer deg de små squish flatene dere har nå? Du begynner kanskje å skjønne hvor høy den er nå:web
Vil du si at f.eks. 14,2:1 er en "umulig" komprate på en NA-motor med lite squishflater på 98 oktan..? Siden du vet alt så spør jeg om din mening...sånn at jeg ikke driter meg ut igjen...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett i alt jeg skriver. Vis ikke er det ikke noe vits i å opplyse om ting. Dere har også bommet 1,5cc på stempelet pluss 2 tiere på pakningen. Den er 1,6mm tykk samt kryper o,2mm på arp sine none svikt bolter. Nærmer dere 8 i komp nå på de gamle stempla samt grise høyt på de nye stempla.

 

Er helt tilnærmet umulig å dra ut safe 600hk med de kompratioene dere nevner på 98 på din motor. Det er testet ut gang på gang hos div norske tunere i bremsebenker. Meste det er tatt ut hos vs er ca 570hk samt 599hk på tef racing på tønsberg siden på 98/ 2,5l.

Rs 500 klarer fint 600hk på 98. Den har 7,25 i comp, samt de gamle turbo imsa k-jet porshe motorene med over 600hk. De hadde lave 6,5 i komp. Er kun en i Norge med cossy som har bremset mye hk med kjørbar motor på 98. Den har under 7 i komp men allikevel sterk. Han med zzz granadaen.

 

Vidar vil ikke dra mer enn det på 98 oktan, det er grunnen til at han gir seg, er jo håpløst å ligge å presse en 700hk motor rundt på en bane på 98 uansett.. Tef har bare bremsa et år nå, er ihvertfall ikke kunskapen som gjør at dem har dratt ut 39hk mer for å si det sånn...

E85 er framtia...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble plutselig en litt guffen og ukoselig tråd nå....

Til dere som kommer og "kritiserer" Reodors prosjekt ville jeg anbefalt å komme med veldig gode facts og egen bakgrunn før man prater i vei.

Det er ikke lett å alltid forstå folk rett når de bare buser inn og sier her kommer jeg.

Jeg som er langt ifra no motor guru kunne gjerne likt å sett noen tabeller og diverse med litt forklaring om dette dere legger fram.

Både for at jeg og andre skal lære litt mer, og at vi skal greie å henge ordentlig med i denne flotte tråden til "stål" Felgen.

 

Godt å høre att det er folk med store kunnskaper om emnet, men det er vel måten det blir lagt fram på som gjorde at dette ble litt guffent.

Det er jo forferdelig mange kloke motor hoder som har forskjellige meninger om ditt og datt.

Jeg sier bare: DOKUMENTASJON!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si meg enig med MK1Racer, jeg har ikke et snev av peilig på hva som kommer frem av diverse mål på ditt og datt.

 

og hvordan kan du Turboboost vite hvordan stemplene til Reodor F ser ut?

 

Turboed1 : kan du legge ut noen bilder som hjelper slike enkle sjeler som meg til og forstå litt mer?

 

 

Reodor F : hvordan ligger du ann mtp girkasse fester i motorrommet, og plassering av ymse komponenter der fremme?

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår