Gå til innhold

hjullager

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Chevypikkisen, C1500 2WD, trengte nye hjulager forran.

Tenkte at hjullager skulle hva enkelt å bytte, å de var det men ene hjulagerbanen, den som sitter i bremseskiva er løs. Kan man presse inn en ny? Må man på verksted eller går det å gjøre selv?

 

I tillegg har den foringen som sitter på hjulspindelen et dypt skår rundt hele foringen. Den vet jeg går å skifte, men jeg antar at man må ha spesialverktøy?

 

Skulle ha lagt opp noen bilder men hjemesiden strejker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mulighet til å få bedre skiver? :)

http://www.r1concepts.com Har Slotted/Cross-drilled skiver +++

Hvis ytter-ringen på et lager er løs (har løsnet sjølv?), ville jeg ikke satt i nye lager i de skivene. Ikke hørt om det før da men.

Den som sitter på spindelen kan du kløyve med en meisel. Hadde skjært et spor først med dremel eller lign.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å varme den. Mener den tåler glatt et par hundre grader.

Etter boken heter det vel at de kan kokes i olje. Har brukt å legge slikt på en kokeplate med alufolie og varmet "passelig" og snudd av og til.

Kan også prøve å kjøle spindelen .

Tørris fåes på gasslageret og er minus 78,5 grader. Overskuddet av is kan brukes i drinker etterpå, bland med litt Blue Curacao og det får en tøff "paryeffekt". Blå drinker med frostrøyk Devil :)

Er det nok temp forskjell er det bare å sette lager-ringen innpå og la det "sette seg". Altenativet er å bruke et rør med samme dia som lageret+ og slå det inn. Synest ikke det er en god måte da. Bør ha et rør uansett hvis lageret kniper før det er på plass så kan en gi det en kilevink så det kjem på plass. Er en stund siden dette ble gjort så husker ikke om det var no spessiellt trangt og trengte så mye temp. forskjell. Kansje noen som har gjort dette i senere tid?

 

P.S. Bruker du ovnen på kjøkkenet er det best å vere "hjemmme alene".

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tenkte meg at det var noe slikt. Tror jeg prøver meg på varming det er nokk enklest. Det må nokk bli nye bremseskiver også. Vet du noe sted som selger dem rimelig i norge (hadde vart fint å få bilen på veien). I den linken du sendte kom et par (med alle options) på 119$, knallbillig!

 

Får vell handle disse "foringene" på GM, det er vell ingen andre som har dem?

I og for seg er det bellteck drop spindler men det kan vell ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel indre lager-ring på indre hjullager?

Sjekk i en tegning hva de kaller det. Er på sjøen nå så har ikke bok her.

Det er denne du mener?

Den til venstre på bildet.(uten ruller)

Den til høyre er vel den som sitter i skiva.

 

http://198.208.187.182/internet/PartImage.jsp?mfgname=ACDELCO&prodlinecd=2&acpartnbr=S8

 

http://www.rockauto.com/catalog/catalog.php?carcode=1031184&parttype=1672

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stort pris på dine svar, takker og bukker.

 

Fikk endelig opp hjemesiden så jeg fikklastet opp noen bilder, åpne addressen nedenfor:

 

http://www.matsc.net/Mats%20sider/bil%202/Til_Blackbird.htm

 

Her finner du to bilder, det er den øverste jeg snakker om, slitage på selve spindelen. Er ikke sikker på at vi snakker om samme ting?

 

Syns kanskje bildet(linken) du sendte ser ut som den del som heter grease seal???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst om vi har stokket kortene litt her ja :)

 

ACDELCO Part # S8

BEARING,FRT WHL INR w/HVY DUTY CHAS(F44); INCLS CUP & CONE-TIMKEN-LM48548-LM48510 {#457052}

 

Cup & cone står det i teksten. (dette er heavy duty for det var kun den med bilde. Men står cup&cone på de andre og.)

 

Skiftet dette på Transen i 95 så det er en stund siden.

 

 

-EDIT: Innerringen på lageret følger med når du drar det av, det har ikke så trang pasning at det sitter veldig fast. Den ligger på det blanke feltet du ser der. Kan ikke det stemme? Du som har det foran deg ser det kansje?

Denne ringen du har pil på her har jeg ikke skiftet.

 

Har vel gjort deg mer forvirret enn å hjelpt deg her. Fremgangsmåten for å skifte lager er grei men er ikke sikker på om det er det som må til her.

 

Får håpe "Chevy 350" trår til med litt kompetanse her, så det ordner seg.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Vet ikke om jeg skal glise eller grine..... (Av kommentaren din Blackbird)

 

Jeg har sett noe lignende på en G20 van, som er mer eller mindre samme forstilling som C10/1500. Det indre (store) lageret hadde nesten skjært seg og gikk tregt, og hadde dratt med seg den ytre lagerbanen (i navet/skiven) så den var løs. Er den ytre lagerbanen til det ytre (lille) lageret løst i skiven din Stepside? Isåfall blir det samme som for G20'n nevnt tidligere - skiva er ødelagt og må byttes...

 

Det ser ut som indre lagerbanen har fulgt med skiva, og "gnagd" seg litt inn i spindelen, men ser ikke hvor ille det er ut fra bildene. Hadde det vært MIN bil hadde jeg bare montert med ny skive og lagre, men vet ikke hvor god samvittighet du får av å gjøre det Stepside? Vanskelig å avgjøre om det er "farlig", må nesten få noen til å se på det? Helt riktig at indre lagers indre lagerbane (den som "rir" på spindelen - forvirrende?) ikke har noen presspasning, og følger med skiva ut.

 

Noe som ble uklart/forvirrende? Styra med en del i bakgrunnen her, kan sikkert forklare/skrive mer...? Jeg har en lei tendens til å overforklare enkle ting, beklager det. :iconsm

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thanks . Bare le du :peace:

Så lenge siden dette ble gjort, jeg hadde glemt litt viktige saker :hammer

Tenkte demontering av presset lager her ei stund.

Skal holde kjeft neste gang jeg ikke er 100%

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for all del - ta det med ro! Jeg tenkte mest på denne:

 

"Får håpe "Chevy 350" trår til med litt kompetanse her, så det ordner seg."

 

Hehe... Leste ikke såååå nøye gjennom det over, får håpe alt ordner seg!

 

Forstod det var den du mente.

 

Blir litt irritert når folk skriver ting som ikke stemmer på div. forum.

Så gikk det opp for meg at det var omtrent det jeg her gjort her. :omfg

Delvis grunnet en misforståelse men likevel.

Ble irritert på meg selv her da, men det går vel over.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk For svar Chevy350

Ikke hva så beskjeden da :- ) Dine poster er alltid gode. Har lærte meg mye av dine poster å jeg tror det er MANGE av oss som syns det. Så det er bare å ta til seg å nyte :- )

 

Det var mye fett der men jeg måtte tørke det vekk, dels for å legge på ny, dels for å se, men også for at den var helt svart.

Det hadde nokk blitt en del slark i ”strammingen av hjullagret pga at lagret gikk lengre inn, på den andre siden klarte jeg ikke å skru av mutteren for hånd, men nesten så jeg tror det var gjort riktig. Nå vet jeg ikke hvor mye ”forstremmingen” av lagret betyr (12 ft/lbs har jeg lest) mulig at det ikke var gjort men å glemme pakningen synes jeg var verre.

 

Jeg tenkte å bytte alle lagrene.

 

Enig i det med bremseskivene og oppgradering. Har du noen favoritt. Jeg bestille det meste fra summit og jegs men det finnes så mye annet. Fikk en link a Blackbird, http://www.r1concepts.com, der koster et par crossed drilled 112 dollar nesten dobble prisen på summit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår