Gå til innhold

Boble 1300, -69 modell

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp arvet en Volkswagen Boble 1300, 1969 modell. Den har stått i en garasje i over 20 år, og vil ikke starte. Har rustet en del utvendig, men innvendig er den meget fin, der fungerer alt som den skal.

 

 

Men her er noen av problemene jeg har:

 

For det første starter den ikke. Vi har byttet alle tennpluggene, fikk ny viftereim, ny coil og nytt fordelingslokk (og ny ”vippe” i fordelingslokket). Alt dette ble kjøpt på Biltema, har dette noe å si? Etter at vi satt i dette, fikk vi heller ikke start. Vi hører den prøver å starte, men den vil liksom ikke tenne. Vet dere om hva som kan være feil? Eller om steder jeg kan få hjelp til å finne ut hva feilen er?

 

Et annet problem, er all rusten på bilen. I løpet av de 20 årene den har stått stille har den rustet helt ned. Stedene det har gått verst utover er hjulbuene, her har det til og med rustet hull, så er liksom ikke noe håp der. Så trenger litt hjelp med å skaffe nye hjulbuer til alle de fire dekkene. Vet folk om noen steder som har originale hjulbuer eller hvor jeg burde søke for å skaffe det?

Er også andre steder som er preget av rust, sånn som sideskjørtene (de man kan trå på for å komme inn i bilen), støtfangerne foran og bak (som forresten er fulle av bulker) og resten av bilen har noen rustflekker her og der.. Må jo ha en del nye deler, så er veldig interessert i å vite hvor jeg kan skaffe dette?! Og så lurer jeg også på om jeg burde sandblåse noe av bilen, eller om dette ikke er vits? (tenker da på tak og foran og bak).

 

Så er det lakken. Er veldig keen på å legge på helt ny lakk, ettersom det er en del riper i lakken som er der nå. Har da litt lyst på kamelon lakk. Lurer på om det er veldig dyrt å omlakkere en boble. Og tips om steder som er flinke til dette i Oslo-området?

 

Dekkene er vel heller ikke de peneste. En del rust på de også. Hvor kan jeg få tak i original dekk?

 

Er også en stor og ganske kraftig bulk i panseret foran, er det mulig å rette opp denne? Eller bør hele skiftes ut?

 

 

Beklager alle de spørsmål jeg har, men har veldig lyst til at denne bilen skal bli like fin som den var da den kjørte rundt for 20 år siden!

 

Trenger tips til steder jeg kan få tak i original deler til denne boblen. Verksteder og mennesker som driver eller har drevet mye med bobler. Men koster det mye å pusse opp bilen? Med tanke på alt det jeg har skrevet over? Bor i Oslo, så hadde vært fint med et sted i nærheten!

 

Hadde vært veldig fint med litt hjelp!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For det første, skal du ha tak i folk som har kunnskap og erfaring anngående luftkjølt vw så er http://WWW.VW2YOU.COM stedet.

 

At bilen ikke vil tenne kan være så mangt, regner med at du har på ny bensin og ikke 20 år gammel? Sjekk at motoren fr bensin, dyser på forgasser osv osv, sikker på at delene du har satt på er "riktige"?

 

Rust må sveises og er det hull i skjermene så er det nok like greit å bytte de, sveisedeler fåes kjøpt hos de fleste bobleforhandlerene. Steder du kan kjøpe deler til bilen din er http://www.hotshop.as, http://www.unneberg-bil.no, http://www.vwservice.no og http://www.dalhems.no som er de som selger deler til luftkjølt vw her i Norge. Skjermer er det best å finne brukt (skroten?) da repro skjermer o.l ofte har en dårligere passform osv.

 

Dekk kan desverre ikke ruste så regner med du mener felger :). Ikke no problem å skaffe brukte orginalfelger eller fikse de du har, alle forhandlerne i Norge har jo også tidsriktig ekstrautsyr som inkluderer felger osv som vil gi bilen din en liten ansiktsløftning om du ikke planlegger å ha den dønn orginal da.

 

Panseret kan byttes eller hamre ut biken, legge på sparkel og slipe osv, kommer jo helt ann på omfanget av skaden.

 

Lakkering varierer jo, skal du lakke både utvendig og innvendig, gjøre noe av forarbeidet selv osv, bånnplate, kommer ann på hvor omfattende lakkeringen er mao.

 

Prøv deg med innlegget dit på vw2you.com så får du mer eksakte svar og meninger.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår