Gå til innhold

Gamlinger i trafikken...

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

HAHA, er det mulig!?!?

 

Helt enig med det noen sier...

Folk i en spess. alder burde gå opp til en prøvekjøring, eller fornye førerkortet sitt eller noe..

 

Hadde en sånn møtt meg, så hadde jeg sikkert kjørt av veien..

Pga. latterkrampe vel og merke! :bump

* 00' Mercedes-Benz 220 CDI

* 89' Volvo 240 sedan

[x] 86' Volvo 240 stv

[x] 84' Mercedes-Benz 190E

[x] 90' Opel Omega A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Hadde en sånn møtt meg, så hadde jeg sikkert kjørt av veien..

Pga. latterkrampe vel og merke! :bump

 

Tror jeg ikke du hadde gjort. Jeg har selv møtt gamlinger i feil kjørefeil (feil tunell faktisk) flere ganger her nede. Jævlig skummel opplevelse. Man kan virkelig ikke begynne å synes synd på dem fordi dem ikke klarer å komme seg rundt, når dem pløyer avgårde i feil retting og skaper livsfarlige situasjoner ovenfor uskylige billister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at gamle folk har lappen selv om de kanskje ikke burde hatt den, er at legene svært sjelden vil ta fra gamle folk lappen. Bilen er ofte den eneste måten eldre folk har til å komme seg rundt på. Skulle likt å sett min morfar med skinner på beina og rullator krangle seg inn på bussen og kanskje gå 500meter fra busstoppet og dit han skal. Kanskje må han bytte buss og slikt. For oss med friske kropper og bein høres dette ut som en selvfølgelighet, men gamle folk har ofte problemer som gjøre dette svært vanskelig om ikke umulig.

 

Når vi blir 70 hadde vi blitt kjempeforbanna om myndighetene tok fra oss muligheten til å kjøre bil.

 

Dette blir for dumt!

Mener du fullt seriøst at gamle folk som egentlig ikke er i stand til å føre en bil på forsvarlig måte skal få beholde førerkortet bare fordi det er synd på dem?! Greit nok at det ikke er så lett for mange av dem å forflytte seg over større avstander til fots, men hvis de er såpass treige at de ikke klarer det så har de heller ikke NOE SOM HELST bak rattet i en bil å gjøre!

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en kjennsgjerning at ungdommer er farligere i trafikken enn eldre er.

De fleste eldre har jo en viss peiling på at de har blitt sløvere med åra og senker derfor farten og tar seg litt ekstra tid for å ta avgjørelser, derfor det går litt treigere med dem.

Ungdommer derimot skjønner jo ikke i det hele tatt hvor dårlige de egentlig er til å kjøre og gir gass til det går galt.

Greit at en bør luke ut eldre som ikke greier å se problemet selv og ikke vil gi seg med kjøring, men luk ut de yngre også. Hev gjerne minimumsalderen for å få sertifikat, 22 år burde passe bra.

1994 Audi RS2 MTM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en kjennsgjerning at ungdommer er farligere i trafikken enn eldre er.

De fleste eldre har jo en viss peiling på at de har blitt sløvere med åra og senker derfor farten og tar seg litt ekstra tid for å ta avgjørelser, derfor det går litt treigere med dem.

Ungdommer derimot skjønner jo ikke i det hele tatt hvor dårlige de egentlig er til å kjøre og gir gass til det går galt.

Greit at en bør luke ut eldre som ikke greier å se problemet selv og ikke vil gi seg med kjøring, men luk ut de yngre også. Hev gjerne minimumsalderen for å få sertifikat, 22 år burde passe bra.

 

Når så du sist en 18 åring i feil tunell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når så du sist en 18 åring i feil tunell?

 

18-åringer er vel som oftest livsfarlige på andre måter enn 80-åringer. De fleste 18-åringer er jo selvutnevnte verdensmestre og utsetter bevisst seg selv (og andre) for (livs)farlige situasjoner.

Hadde ikke hatt noe å si for meg om de økte aldersgrensa for bilførerkort til 20-21 år... :P

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par litt spesielle opplevelse opplevelser med gråhåra og trafikk.

 

Den eine var under førermøte under italiensk dag for noen år siden og det blei opplyst at det ikkje blei tidtakning, og eg hørte ei dame protestere bak meg. Eg snudde meg og dama var rundt 70 og skikkelig grå i håret. Hu kjørte foresten en rigga bil som hu stillte i historiske løp med.

 

Det andre var en bil som hang som en klegg i ræva på meg i mange mil enda til at eg kjørte på, og på grensa i svingene. Med inngående kjennskap til begge bilene og sjåførene visst eg at gamlingen bak meg hadde en smule dårligere kjøreegenskaper, og det viste seg at han hadde hatt noen 4 hjulssladder for å henge på. Men han var vel neppe meir enn 55-58 år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg liker de gamlingene som har relativt nye biler med store emblem bakpå som f.eks "960 2,5" (som har 170 hester) og "omega 2,5 v6" (som eg ikkje vet antlal hester i) som ligger i 60 i 80en og MISTER FART i motbakkene.. og, grunnen til at eg nevner disse 2 eksemplene, e at eg kjørte bak nettopp disse 2 bilene på samme strekket tidligere denne uken.. en hver dag.. begge gasset forresten opp i 70 i 50en rett etterpå.. :/ (speedofart på volvo 240)

 

liker og de som nekter å innse at ting har endret seg, f.eks rundkjøringer som fikk nye avkjørsler og tilhørende nytt kjøremønster for 2-5 år siden og det står tydelig skiltet, der eg likevel får gamlinger som prøver å kjøre i siden på meg hver eneste dag.. eg har vurdert å montere kamera i bilen :/

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vitne til 1 ulykke igår,et gammelt ektepar som var ute på tur, jeg stod å venta på en kamerat ved ett fot overgangs felt, og der kommer de kjørendes..lå i 50km/t kanskje, og en unge går over feltet, men den ca 70-80år gamle mannen fortsatte å kjøre, selvom han tittet på ungen som gikk over..Han kjørte ungen rett ned og jeg ble forsinket til en fotball kamp! :fuckme2: ungen brekte garantert beinet, det var ett eller annet som sa knekk ihvertfall..ambulansen kom med engang heldigvis,purken kom sikkert de og, men jeg måtte dra så jeg gadd ikke å bry meg noe særlig mer enn det.

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir for dumt!

Mener du fullt seriøst at gamle folk som egentlig ikke er i stand til å føre en bil på forsvarlig måte skal få beholde førerkortet bare fordi det er synd på dem?! Greit nok at det ikke er så lett for mange av dem å forflytte seg over større avstander til fots, men hvis de er såpass treige at de ikke klarer det så har de heller ikke NOE SOM HELST bak rattet i en bil å gjøre!

 

Selvfølgelig må man luke ut de verste gamle sjåførene. Akkurat som denne mannen som kjørte i feil felt over varoddbrua i Kristiansand, men å stigmatisere en hel gruppe mennesker som ferdes i trafikken er litt vel drøyt. Når man i tillegg så bastant sier at ALLE over 60 må til legesjekk annethvert år, ja da møter man seg selv i døra. Iallefall dersom man selv tilhører en gruppe trafikkanter som statistisk sett er farligere enn de eldre i trafikken...

 

Utrolig morsomt å lese hvor bestemte og besserwissere mange på dette forumet er...

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Tror noen skulle vært litt mer forsiktige med å kaste stein her, vi blir forhåpentligvis både 70 og 80 år gamle vi også. Ikke pokker om noen skal komme å ta fra meg lappen om jeg er frisk i kropp og hode og har holdt meg oppdatert på nye trafikale løsninger.

 

Når det er sagt så er det vel åpenbart at enkelte skulle vært tatt ut av trafikken når de kjører i feil tunell, eller på feil side av flerfeltsveier med avdelte fartsretninger.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår