Gå til innhold

Lage plugg og støpe form

Ranger emnet


Corolla

Anbefalte innlegg

Denne "How To"en viser hvordan man kan lage en plugg også støpe en form av pluggen.

 

Det begynte med noen universale M3 sideskjørter som var litt vanskelige å montere. Den ene var litt skjeiv også ville jeg ha en kant på toppen slik at de stikker litt ut fra bilen.

 

Så jeg limte skjørtene til doble 2-4 stolper med masse sikaflex og brukte tvinger for at skjørtene skulle bli helt rette.

 

Bilde45.jpg

 

På oppsiden av stolpene la jeg et lag glassfiber for å ha noe å sparkle på.

Så kunne sparklingen begynne...

 

Bilde12.jpg

 

Bilde14.jpg

 

Etter flere dager med slit begynte det å ligne på noe

 

Bilde20.jpg

 

Så ble det lakkert med fyllgrunner og vanlig billakk

 

Bilde37.jpg

 

Bilde29.jpg

Så var pluggen ferdig

 

Støping av form

 

Her er noe av utstyret jeg brukte

 

002.jpg

 

Pluggen ble polert 5 ganger med Canauba voks fra Reichold. Hvert lag fikk herde i minst 1 time. Til slutt ble det lagt på et tynt lagt med slippvoks. Brukte Norslpp fra Reichold.

 

Så var det påføring av gelcoat

 

Bilde55.jpg

 

De første lagene ble påført med rulle. Det siste ble påført med pensel for å få litt tykkelse

 

Bilde57.jpg

 

Så var det tid for glassfibermatte, her er det jo viktig å tilføre passelig med polyester og rulle ut all luft også la 1. laget gjennom herde før de neste 3 kan legges.

Jeg brukte tilsammen 4 lag 450 gram matte

 

Bilde70.jpg

På det første laget kom det noen røde flekker. Dette er pågrunn av for mye herder i polyesteren. Men det gikk greit heldigvis.

 

Etter at det hele er gjennom herdet kan forma tas av.

 

Bilde82.jpg

 

Jeg brukte vnkelslper og kappet av den ytterste kanten for å kunne ta av forma enlkere.

 

Så var det endelg ferdig happyhappy

 

Bilde87.jpg

 

Bilde89.jpg

 

Bilde94.jpg

 

Dette var mitt første skikkelige glassfiber støpe prosjekt, så vis det er noe som bør endres på send meg gjerne en pm.

Ellers må jeg takke Rolla RS og mange andre her på forumet som har lært meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Kjøp den rullen med glassfiber på biltema. 250kr eller no, også 5liter polyester, 350 eller no, og 20ml herder 40 kr eller no.. det har jeg, syntes det er greit og jobbe med..

-1987 Bmw e30 "m3", prosjekt

-1987 Bmw e30 2 dørs banebil prosjekt

-1997 Toyota HiAce 2,4D Turbo arbeidshest

x1993 Bmw e36 318i, widebody prosjekt

x1991 Bmw e36 316 vinterbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår