Gå til innhold

Lære seg og sveise - her spørres og svares det på mye rart!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 year later...
Lurte på her om noen visste om noen linker eller noe hvor grunn "reglene" for sveising står.. har lyst og lære dette, og det er vel den enkleste måten å lese fra nettet i starten enn og kjøpe noen bok som det står om.. Så hvis du har noen link så bare sleng den inn!

 

Tenkte heller at det letteste må være å samle noen som kan litt av hvert.

Selv var jeg er råtass på gassveising (acetylen/oksygen), og kan sikkert bidra med mye der. Selv ønsker jeg folk som KAN MIG-sveising - og kan lære bort det.

Tror jeg kan skaffe lokale med alt utstyr å være i. Ellers tars andre tilbud i mot med takk.

Bedriften ligger på Jessheim.

Interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk innleggene dere svarer på. ;) Går fint å sveise på galvanisert/nikkel/krom-belagt stål. Dette er rent praktisk. Eneste er jo at dette legger seg på elektroden hvis du TIG sveiser, og etterhvert går lysbuen alle veier. Men Selvfølgelig er det lurest å pusse dette vekk, et godt område fra der du skal sveise. Er det snakk om en liten sveisejobb er det ikke nøye. Men hvis dette er noe du holder på med mye bør du alltid pusse det vekk.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Viss du sveiser i galvanisert stål uten å slipe det bort først kan du bli syk, gassene som utvikkles er ved sveising i galv er VELDIG farlige.

 

Selv mener jeg at det er mig sveising som gjelder i karosseri og alle andre steder på bilen.

 

Klart dette går fint med tig også men karosseri sveising dreier seg om overlappende sveisepunkt, og gjerne ikke fra ende til annen men litt taktisk plasert så ikke stålet skal slå seg pga det utvikles så høy varme i stålet.

 

Og personlig synns jeg et jeg får en mer holdbar bakside på sveisen ved mig kontra tig.

 

Og jeg snakker om den eneste riktige måten å sveise tynnplate på, alså stu i stu.

 

Ikke sveis med overlapp, med mindre det er en bil som KUN skal gå igjennom eu kontroll og vare frem til neste.

 

Sveiser du med overlapp og/eller ikke heilsveiser på en bil du har tenkt å selge en gang, eller i en klassisk bil o.l burde du skamme deg og jeg håper at du får sveiseapparatet ditt i hue :)

 

Ikke myntet på noen spesifikke innlegg/personer.

 

Kun mine personlige meninger/efraringer.

 

Når det gjelder å lære seg å sveise (i karosseri på bil) så synne jeg at eneste måte er å kjøpe seg et sveiseapparat og øve. Ta gjerne bilder/film å legg ut på nettet slik at mer erfarne kan rådføre deg om det er noe du lurer på. Viss du er på budsjett så kan du kjøpe biltema apparat, de duger til bil kaross men jeg liker dem ikke. Men de går fint å sveise med å lære seg med.

 

Så kan du kjøpe er skikkelig apparat viss dette er noe du vil forsette med.

 

Er altid mange som vil ha sveist rust o.l for RILUM penger. (rettilommenutenmoms) :)

 

Så apparat å gass finansierer seg selv om man gidder jobbe litt kvelder, etter at man har lært seg å sveise bil :)

 

MEN det er ikke bare sveise man skal kunne.

 

Må jo ha litt metall kunskaper også, er mange som kan sveise bil, men ikke har et qlue om å forme plater. Beadlock her på forumet ser ut til å kontrollen på beggedeler så spør han så kan han kan kansje utdype det litt mer.

 

Jeg bruker bare hammer/nibbler/blikksaks/plateknekke/maler osv

 

Ikke noe avansert som engelsk hjul og fancy krymp å strekk maskiner.

 

Men dette skulle kansje vært i en egen tråd.

 

 

Mvh: Umek

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har et par spm nå som jeg skal gå igang med litt rustsveising på et karosseri her:

 

Om man skal legge i en bit nytt stål på et karosseri (kappet ut rust), har punktet det fast slik at det er igjen ca en cm mellom punkene, kan man da helsveise mellom disse punktene, eller bør man bare fortsette til punktene utgjør en tett sveis?

 

Og er det noen som har tips ang tilpassing av arbeidsstykket? Et eksempel:

Du skal legge i en ny bit i gulvet på en bil. Helt flatt stykke på 30x40cm. bør dette kappes identisk med de som er skjært ut, eller skal man overlappe på noe vis? Hva er best mtp å forenkle jobben, og ikke minst hindre at man lager nye rustfeller?

 

Håper på tips :D

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du punkter helt til du har en søm, hvis ikke vil du brenne gjennom. Det beste er jo hvis stykket passer inni det som er skjært ut. Det kan forsåvidt også overlappes, da vil det være litt lettere å sveise det fast, samt å lage en tett søm, kontra to flater kanter mot hverandre der du som regel må pusse ned sveisen, og sveise litt på nytt.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

driver og restaurere en gammel veteran bil nå, kjøpte et esab 150 for et års tid siden men har aldri helt klart og stille det inn

 

har gass med bar måler, hvor mange bar skal jeg sveise med og hvor mye strøm og mating?

 

skal sveise 1,0 mm plater i karosseriet, har brukt et annen apperat på jobb tidligere og det hadde display så den stilte inn alt selv bare jeg sa plata var 1 mm

 

så nå er jeg litt usikker på hvor mye strøm mating og gass jeg skal bruke

 

strøm måleren går fra 0-7

materen går fra 0-7 Mener jeg)

gassen går fra o-6 bar.

 

her er bilde av apperatet

 

http://www.svetsteknik.se/hobby_welder/jpg/OrigoMag_C150.jpg

 

takker for ALLE svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

driver og restaurere en gammel veteran bil nå, kjøpte et esab 150 for et års tid siden men har aldri helt klart og stille det inn

 

har gass med bar måler, hvor mange bar skal jeg sveise med og hvor mye strøm og mating?

 

skal sveise 1,0 mm plater i karosseriet, har brukt et annen apperat på jobb tidligere og det hadde display så den stilte inn alt selv bare jeg sa plata var 1 mm

 

så nå er jeg litt usikker på hvor mye strøm mating og gass jeg skal bruke

 

strøm måleren går fra 0-7

materen går fra 0-7 Mener jeg)

gassen går fra o-6 bar.

 

her er bilde av apperatet

 

http://www.svetsteknik.se/hobby_welder/jpg/OrigoMag_C150.jpg

 

takker for ALLE svar :D

 

På 1 mm plater er det greit med rundt 2-3 i strøm og 3-4 i mating.

En tommelfinger-regel på gass er i ett vindtett rom (typisk innendørs med lukkede porter) på 0,8mm tråd så er det 8 l/min. Har du litt trekk så går du opp til 10-12.

 

Man ser og hører med engang hvis du har riktig innstillt apparat.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å sveise med 10 liter i minuttet, og det fungerer helt ypperlig til det meste av hobby-jobber. Ang mating og varme så er jo dette litt forskjellig fra merker og apperater, så her er det litt vanskeligere å si noe.

 

To kjenntegn på for mye varme/for lite mating

Du trykker inn knappen og ser/hører at metallet smelter men smeltelyden har lange intervaller og er ikke gjevn

Det er ingen motstand når du presser pistolen mot der du sveiser

 

To kjenntegn på for lite varme/for mye mating

Det hakker når du sveiser, og du får lav smelteeffekt

Pistolen presses utover

 

Vel og merke skjer dette i kombinasjon :)

 

Når du sveiser gjelder det å prøve å holde munnstykket nærme sveisen for best mulig beskyttelse, samt at det blir lettere å sveise enn om du holder pistolen 2 cm unna. Unngå det som er over, og prøv å justere slik at du får en gjevn mating, og at smeltelyden er nesten konstant. Det finnes sånn sett heller intet nåløye som du må justere etter. Du kan selvfølgelig også justere litt etter hva du sveiser, og dine behov/hva slags instillinger du foretrekker. Eksempelvis kan vi nevne han over sine behov for litt ekstra mating/lav varme ved tynnplate sveis.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår