Gå til innhold

Voksa 6 gonger....men henger godt

Ranger emnet


Jens Kristian

Anbefalte innlegg

Eg har nettopp prøvd meg på å laga form av ein panserforlengar til kadett GSI...

 

Tok først og hadde på slipegrunning og slipte heile pluggen fin.... deretter hadde eg på vanlig lakk for å sjå om det vart jamnt... venta ein dag og voksa pluggen 6 gonger (jotun voks) for gelcoat på båt... venta ein dag igjen og la på formgel(spesialblanding for gelcoat til former)erstatter vanlig gelcoat.. venat i 20-25min og hadde på tre lag med fiber og la på avstivninga og støpte dei på.... venta ein dag og prøvde og løyse det... noken plassar vart det fint og jamnt.. andre plassar sleit han med seg slipegrunninga og heile sulamitten.. såg ikkje ut rett og slett....

 

ka har eg gjort feil....venta for lenge etter at eg voksa den til eg begynte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ingen erfaring med støping og gelcoat, men ut i fra det jeg har lest så tror jeg at det du gjorde feil var å støpe 3 lag med en gang. gelcoaten "spiser " opp slipp middelet om det ikke tørker raskt nok, og når du har 3 lag så tar det jo mye lengre tørke tid.

[]BMW 320i E30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har fått inntrykk av, så skal du først legge ett lag, så kan du legge vått på vått i opptil 3 lag omgangen.

 

Dette er rett, etter at gelcoat'en er herdet skal det støpes ett lag. Dette skal så herdes, dette for at det skal herde raskt å ikke løse opp gelcoaten for mye og fordi at det da blir lettere å få det luft fritt. Men etter at dette laget er herdet kan man støpe 3 og 3 lag, altså 3 lag, la det herde, så 3 nye evt.

 

Men det som er med voksen er at den skal stå minst 1 time etter at du har tørket av, før enn at du gelcoat'er. Jo mindre du venter jo mindre har den tørket og mer henger igjen i gelcoaten på det du støper. Dette betyr at du må vokse oftere.

 

Det jeg tror er feilen her er at du muligens ikke har vokset godt nok, eller at du ikke har tørket av voksen godt nok. En ny form må minst vokses 3 ganger for å være 100% sikker på at hele formen er dekket av voks.

 

Mvh Stian

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er rett, etter at gelcoat'en er herdet skal det støpes ett lag. Dette skal så herdes, dette for at det skal herde raskt å ikke løse opp gelcoaten for mye og fordi at det da blir lettere å få det luft fritt. Men etter at dette laget er herdet kan man støpe 3 og 3 lag, altså 3 lag, la det herde, så 3 nye evt.

 

Men det som er med voksen er at den skal stå minst 1 time etter at du har tørket av, før enn at du gelcoat'er. Jo mindre du venter jo mindre har den tørket og mer henger igjen i gelcoaten på det du støper. Dette betyr at du må vokse oftere.

 

Det jeg tror er feilen her er at du muligens ikke har vokset godt nok, eller at du ikke har tørket av voksen godt nok. En ny form må minst vokses 3 ganger for å være 100% sikker på at hele formen er dekket av voks.

 

Mvh Stian

 

så det kan ha ingenting med at eg la tre lag med ein gong??? voksa jo 6 gonger da. med ein dag imellom før eg begynte... og eg voksa godt + at eg hadde maskeringstape i kantane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He.He. Eg så no seinere at du hadde vokset 6 ganger. Men var du nøye med å tørke av igjen det du vokset? Dette er viktig, overflaten skal være som på en bil, bare blank, ikke noe voks synlig igjen. Ellers har jeg ikke noe god forklaring hvorfor det hang.

 

Det kan ha noe med at du la 3 lag, men bare hvis du hadde MYE herder i, slik at det ble veldig varmt.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gelcoaten skal egentlig være herdet helt den. Polyesteren løser den opp slik at det blir skikkelig feste. Det går å støpe mens gelcoaten fortsatt er våt, men ikke bra, da blir det lett krakkeleringer. Men det skal ikke gjøre slik at det henger igjen i formen. Rart det der, men pluggen var helt glatt overflate på? Eller var den ruglete? Synes det er rart at den har hengt eg...

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte først 1200 papir.... slipte fint ned....deretter rubba eg pluggen... voksa den...6 gonger...aldri hatt så glatt bil eg ihvertfall... ikkje brodern heller etter at han polerte sin i 4 timar....

 

Da har jeg ikke noe svar på hvorfor det skjedde. Du har gjort alt som skulle gjøres. Kansje voksen ikke var rett type, kansje det ikke var helt tørt. Ikke vet jeg. Rart det slapp enkelte steder men hang andre da.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

hei påsan hør her.... bruk riktige produkter og les på boksen.. bruk voks som er til former ikke vanlig voks til lakk la den herde i 4 til 6 timer mellom hvert lag..står du i minusgrader på låven lån en varm garasje...anbefaler slippmiddel..påfør gelcoat i passe tykkelse helst helt uten gjennomslag/helligdager altså for tynt..la det herde helt før du støper..ikke legg for mange lag med matte og polyester av gangen..vanligvis ett førstelag og så resten i andre omgang,,puss litt med grovt papir mellom laga...dette funker..lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår