Gå til innhold

Honda Civic VTi vs. VW Golf 3 VR6

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Originale B16A dynotester på en dynojet vanligvis mellom 142-145 hester på hjulene, og dette skal tilsvare noe sånt som mellom 12.6 og 10.3% drivverkstap hvis man forutsetter at motoreffekten i alle de originale bilene som ble testet var nøyaktig 160 hester. Men det B16A'en ER som VR6'en ikke er; det er skuddsikker. Det eneste den ber om er olje, filter og ei ventiljustering når den begynner å tikke. Ikke en eneste hydraulisk løfter å bytte, og om jeg ikke tar helt feil så har VR6'en 12 av disse tikkende bombene. Og hvis du nå skulle få trimbehov, så setter du på turbokit på den og tar ut 280 på hjulene så lenge motoren holder (mange har kjørt med et sånt effektuttak i mange år), eller du sugemotortrimmer den med innsug, grenrør, effektanlegg, kammer, porting og ventiljobb - da lukter du på ~175 hester på hjula. Men virkelig moro blir det når du bytter råder og stempler i tillegg til turbokitet; da lukter du på 400 på hjula, og villt spinnende forhjul ut tredje giret. Den er gjerrig óg, holder seg under 0.6 på landeveien (i originalstand eller lett trimmet med innsug og eksos).

 

Men det beste tipset du kan få er å prøve begge for å se hvilken du liker. Civicen er en liten, lett og bombesikker GTI-mishandler, mens Golfen er mere Autobahn-krysser. Her råder ene og alene smak og behag så langt øyet rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Golfen bør du sjekke:

 

- Se etter rust rundt bakruten, ruta er limt så litt uforsiktig omgang med isskrapen kan gjøre mye ugagn.. angry

 

- Modeller uten metallic lakk i perioden 92-95 har ræva lakk.. Første miljølakken

 

- De aller første utgavene var plaget med for høy motortemp som førte til skeive topper osv.. Dette kan nå lett fikses, er masse tuning firmaer som selger andre termostater, slanger osv. som er tilpasset dette..

 

- Registret kan være et problem, da strammerne kan ryke her.. Lager en spesiell og ganske så lettkjennelig lyd..(Tikkelyd)

 

Er flere andre småting du bør være obs på, men et lite søk vil gi deg svar på de fleste spørsmål... Ser du bort fra motor og girkasse så er de fleste Golf 3 like, så du finner mye også ved å sjekke "myggmotor" trådene...

 

Sjekk denne tråden....

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men virkelig moro blir det når du bytter råder og stempler i tillegg til turbokitet; da lukter du på 400 på hjula, og villt spinnende forhjul ut tredje giret.

400hk ++++++++ ja :) Kan da dra ut hvertfall 200 hk mer (600hk for de som ikke tok mattestykket).

Om jeg skulle valgt i dag så kanskje Civic, for å prøve noe nytt. VR6 er ikke noe som frister meg iallfall. Er jo glad i VW, men da gjerne eldre med mindre motorer :)

 

Men hvis jeg først skulle hatt en Civic med VTEC, så skulle det vært en Gen 4. (88 - 91), ombygd med VTEC motor og gromdeler.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og se litt på turbokit til Honda B serie så skal vi se hvem som spiser hva til frokost... Vet det går noen spreke Golfer rundt om i verden, men tror nok det finnes Hondaer som overgår de fleste av de gitt :rolleyes:

Om man ska begynne sånn, så blir det her bare tett... Det sier seg selv at om man ska ta den helt ut så er får man pressa mer ut av 2.8l og 6 sylindre enn av 1.6l og 4 sylindre.

PUSS!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ska begynne sånn, så blir det her bare tett... Det sier seg selv at om man ska ta den helt ut så er får man pressa mer ut av 2.8l og 6 sylindre enn av 1.6l og 4 sylindre.

Nå er det jo litt spesielt med en Honda VTEC motor... :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400hk ++++++++ ja :) Kan da dra ut hvertfall 200 hk mer (600hk for de som ikke tok mattestykket).

Skal man over 400 WHP på en B16A må man absolutt ha nye sylinderforinger (sleeves). Men har man det, og enda investerer i mere solide veivlageroverfall da har man en motor som lett tåler 700 WHP+. Skal man ha mere trenger man mere porting, bedre ventiljobb, nytt innsug/gasspjeld, kort sagt, litt bedre "alt". Men dette begynner å bli vanskelig på bensin, så folk på "rett" side av 700 WHP (som oftest rene drag-biler, men med skilter på) kjører ofte på ren methanol eller nitromethan, altså alkoholbaserte brennstoff. Grensen for sleevet original B-serieblokk er på omentrent 1100 WHP, give or take (hovedsaklig basert på tider, vekt og sluttfart til de som er hardest inne i dragracing-miljøet i USA; de som har dragracing som inntektskilde og mening med livet). Men dette er kanskje litt off-topic? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tenker vel ikke gutten så langt som 400-700hp. Skal man ha med seg kompiser så eter vel golfen civicen uansett. Har ikke mye peil på noen av bilene, men holder en liten knapp på civic coupe med motorbytte. ikke hatchback. ihvertfall hva jeg ville ha valgt. om jeg da måtte velge en av de to. :boxing

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville seff tatt Civicen, mye kulere og sprekee mener jeg å ha hørt....

Og det er så utrolig mange som har vr6, har ikke sett noen vti her jeg bor men mange vr6,er!

 

 

 

Sier bare litt om hvor du bor det da............... :bump

01mod Skoda Octavia 1.8T L&K edition STV

Ford Focus WRC (RC)

----------------------------------------

X 90mod Golf II Sport

X 90mod Ford Transit (Russebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke spørre om sånt på et forum som Bilforumet. Japsefans skriker høyt, og det samme gjør vi VAG-fans.

 

BlodHarryJens' slurvete innlegg skryter VTEC opp i skyene og VR6 ned i gjørma. Det sier vel bare mest om hvor mye han kan om begge motorene.

Han (?) hevder også at Honda-motoren er slitesterk. Det kan jeg godt tro på, men man må også huske at det er andre deler som også blir slitne etter 10 år på veien.

 

Dessuten har Golfen utvilsomt det peneste, mest komfortable interiøret.

 

Selv har jeg ikke stort mye peiling på japse i det hele tatt, så jeg er _HELLER_ ikke den rette til å uttale meg. (Men det gjør jeg)

 

Ville selvfølgelig kjøpt VR6.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår