Gå til innhold

Tips: Kjøp 10-11L gass fremfor 5L ev leie av 20L til MIG/MAG

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • 8 months later...
et lite spørsmål.. kan man bruke en dykker flaske og fylle opp.. dykkerflasker tar jo også mellom 200 og 300 bar,, eventuelt fylle over fra 50 liter flaske når man leier. tenkte dette kunne være en mulighet,

 

lurer på det samme. Har en 200 bar dykkerflaske

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så går det vel, om du finner en ventil som passer. Men i praksis tror jeg ikke det går, fordi at det er ingen flaske å bytte den i. Men tar jeg feil er det bare å rette på meg. Har selv en 300 bars dykkerflaske :)

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Det ble skrevet her at man bruker ca 10-20 liter pr minutt ved sveising på bil.

 

Det ble også nevnt at en flaske har ca 200bar.

 

Altså en 5 liters flaske på 200bar er god for ca 1000 liter? Om vi da går i ut i fra 15l/min kan man altsåp sveise ca 1 time kontinuerlig på en 5-liters flaske?

 

Når en slik flaske da koster kanskje 5000,- inkl mva i innkjøp, og det koster 1000,- inkl mva å fylle den så blir det det en ganske heftig timepris. Huff :(

 

Er forbruket ca samme uansett om man bruker mig/mag eller tig? (jeg har tig, og har til nå bare brukt små engangs flasker fra jula som varer ca 20-25min (koster ca 200,- flaska).

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble skrevet her at man bruker ca 10-20 liter pr minutt ved sveising på bil.

 

Det ble også nevnt at en flaske har ca 200bar.

 

Altså en 5 liters flaske på 200bar er god for ca 1000 liter? Om vi da går i ut i fra 15l/min kan man altsåp sveise ca 1 time kontinuerlig på en 5-liters flaske?

 

Når en slik flaske da koster kanskje 5000,- inkl mva i innkjøp, og det koster 1000,- inkl mva å fylle den så blir det det en ganske heftig timepris. Huff :(

 

Er forbruket ca samme uansett om man bruker mig/mag eller tig? (jeg har tig, og har til nå bare brukt små engangs flasker fra jula som varer ca 20-25min (koster ca 200,- flaska).

Alt etter arbeidsoppgave. Jo større oppgaven er jo større blir forskjellen på gassforbruket. Har du for eksempel en 10 cm sveis tar det kanskje 7 sekund med MIG og 30 sekund med TIG. I tilegg bruker man som regel ikke samme gass. MIG brukes hovedsaklig til konstruksjons-stål mens TIG er til syrefast, titan, smo osv. Utover det så må du ikke sette den til å mate 15 liter i minuttet. Kan sette den ned til 12 liter hvis du vil. Kan sikkert også sette den ned til 10.

 

Her har du sånn generelt hva gassene brukes til

 

CO2 – Brukes ved sveising i stål.

ARGON – Brukes ved sveising i aluminium.

CO2/ARGON – Blandingsgass som brukes til stål og rustfritt stål. Dette gir et bedre resultat enn ren CO2.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at det går mye saktere med tig, spes for meg som er helt fersk med tig'en (ser på de skikkelig proffe at det faktisk kan gå ganske raskt). Jeg tenkte egentlig på om man generelt må ha høyere eller lavere gassforbruk pr.min ved tig kontra mig/mag, men det må man nok ikke, stålet er jo det samme.

 

Jeg dro innom sveisehuset her i Trondheim for å få litt priser og tips.

 

Vi fant ut at det mest gunstige for meg var å kjøpe en 11-liters flaske. De skulle ha ca 5000,- inkl mva for en slik ferdig oppfyllt med gass og med ventil/manometer. På fylling var også ca 1000,- inkl mva.

 

For og åpne/stenge flaska var det en stor av/på hendel (veldig enkel i bruk). For å justere gass mengden var det ett hjul man dreide på der det sto skrevet på 2-15 l/min (ikke noe manometer der altså). Det var også ett manometer smo viste hvor mye gass som var igjen på flaska.

 

Jeg snakket med en sveiser der og vi kom frem til at en slik flaske ville vare ca 4 timer ved normalt bruk. Det var tidligere nevt 10-20 l/min, men han mente rundt 7 var mer realistisk (kanskje det er fordi jeg har tig?).

 

Noe annet interesant de nevnte var at de mente at med TIG så kunne jeg bruke ren argon uansett hva jeg skulle sveise, jeg syntes det hørtes rart ut så jeg spurte flere ganger, men han var helt klar i sin tale.

 

Noen smo er veldig uenig?

 

Det er jo genialt for min del da jeg sveiser ca halvt om halvt rustfritt kontro vanlig karosseri stål, og det å kjøpe to flasker er ganske u-aktuelt.

 

Jeg var forøvrig også innmo AGA (bak AEO), men der var det mye dårligere service for en amatør som meg. Prisene tror jeg var ca samme som sveisehuset, men jeg fikk intrykk av at det var stort sett leie det gikk i der.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt på nettet nå, og ser det er flere plasser som sier det greieste ved TIG sveising er ren argon uansett type metall man sveiser (med mindre det er noe veldig spes da)..

 

Så da stemmer nok det da.

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ca lik gassmating, men selve jobben tar lengre tid. Det er der du bruker mer gass :)

 

Nå vet jeg veldig lite om dette med flasker og priser, men jeg synes ikke 5000 for påfyllt 11 liter med ventilsett var dyrt.

 

Kan også bekrefte at selv om gassene har sine formål, så går det egentlig fint å bruke de utenfor sitt område. Det blir som matetråder. De har sine områder, men det går fint ann å bruke de utenfor.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår