Gå til innhold

Tap av frostvæske (kjølevæske)

Ranger emnet


e-36 burnout

Anbefalte innlegg

Here's the deal:

 

Bruktbilgarantien på bilen min gikk ut for ca 1 mnd siden. I den anledning var bilen inne hos BMW, og de fant ut at termostat og drivreim til AC måtte byttet. Konge det, dette ble gjort...

 

For ca 2 uker siden begynte varselslampen for kjølevæske (el. frostvæske, kall det hva du vil) å lyse. Jeg åpnet panseret, og til min store overraskelse manglet det ca 1 liter. Jeg fylte selvfølgelig på, og tenkte ikke mer over det, enn at dette måtte jeg følge opp.

 

Sjekket væskenivået både før og etter kjøring i noen dager, og dette holdt seg greit i en ukes tid. Bilen hadde stått i ro fra lørdag til mandag, og jeg glemte å sjekke før jeg kjørte mandag. Ettermiddag mandag da jeg sjekket, var det igjen tomt (dvs det manglet ca 1 liter). Syklusen gjentok seg, og jeg måtte igjen fylle på en liter nå på søndag.

 

Det som plager meg er følgende. Det lekker ikke fra bilen! Ingen steder har det vært igjen noen dammer rundt eller under bilen. Heller ikke under panseret kan en se tegn til lekkasje. Og bilen koker ikke under kjøring, så hvor i svarte blir frostvæsken av?

 

Jeg har selvfølgelig kontaktet BMW, og de skal se på saken om ca 2 uker.

 

Hva kan være galt? Blir dette dyrt? Kan dette være BMW sin feil, slik at de må ta det på sin regning?

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nødt til å registerere meg her på dette forumet bare for å svare deg hehe.

 

Er sånn at på disse bilene så vil er det helt naturlig at kjølevæske må etterfylles endel etter at kjølevæsken har vært byttet. Så slapp helt av. Siden du ikke kan se at den lekker noe sted så er det nok bare luftlommer som blir fylt opp med kjølevæske når du bruker bilen.

 

Jeg måtte bytte kjølevæske etter et vannpumpehavari (plastikk drittpumpe) og måtte etterfylle kjølevæske endel ganger etterpå.... Så det er helt normalt. Varierer nok etter hvor godt de har luftet kjølesystemet når de fyllte på kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nødt til å registerere meg her på dette forumet bare for å svare deg hehe.

 

Er sånn at på disse bilene så vil er det helt naturlig at kjølevæske må etterfylles endel etter at kjølevæsken har vært byttet. Så slapp helt av. Siden du ikke kan se at den lekker noe sted så er det nok bare luftlommer som blir fylt opp med kjølevæske når du bruker bilen.

 

Jeg måtte bytte kjølevæske etter et vannpumpehavari (plastikk drittpumpe) og måtte etterfylle kjølevæske endel ganger etterpå.... Så det er helt normalt. Varierer nok etter hvor godt de har luftet kjølesystemet når de fyllte på kjølevæske.

 

Takker for hjelp... men jeg synes imidlertidig forklaringen er på tynn is...

 

Får være grenser for vel? Har tilsammen fylt på 4 liter til dags dato.... ringte bmw, og de vil ha bilen inn... hadde dette vært "normalt" regner jeg med at de er såpass serviceorienterte at de ville sagt det på telefon?

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nødt til å registerere meg her på dette forumet bare for å svare deg hehe.

 

Er sånn at på disse bilene så vil er det helt naturlig at kjølevæske må etterfylles endel etter at kjølevæsken har vært byttet. Så slapp helt av. Siden du ikke kan se at den lekker noe sted så er det nok bare luftlommer som blir fylt opp med kjølevæske når du bruker bilen.

 

Jeg måtte bytte kjølevæske etter et vannpumpehavari (plastikk drittpumpe) og måtte etterfylle kjølevæske endel ganger etterpå.... Så det er helt normalt. Varierer nok etter hvor godt de har luftet kjølesystemet når de fyllte på kjølevæske.

 

Er det naturlig ?

 

Hvis det danner seg luftlommer store nok til å påvirke 4 L fra eller til (Hvor mye går på totalt?), så må jo det påvirke kjølingen på motoren? Den vil jo lide av liten kjøling i perioder? Som det vil slå ut på temp måleren.

 

Synes den forklaring hadde noen store sprik...

 

Jeg en liiiiten mistanke om at det lekker et sted hvor vannet fordamper fort og vil da ikke merkes som dammer under bilen.

Radiatorslanger på utsatte steder ved manifolden kan være noe, samt en begynnende dårlig toppakning. Der vil jo vannet sile ut fra toppen og rett ned på blokka og automatisk fordampe? Eller?

 

mvh

Trydal

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp... men jeg synes imidlertidig forklaringen er på tynn is...

 

Får være grenser for vel? Har tilsammen fylt på 4 liter til dags dato.... ringte bmw, og de vil ha bilen inn... hadde dette vært "normalt" regner jeg med at de er såpass serviceorienterte at de ville sagt det på telefon?

 

da jeg byttet vannpumpe måtte jeg åsså fylle på endel..ble litt over 4l.

men hadde ikke det probleme du sa du hadde, at du måtte etterfylle.. jeg fylte på alt med en gang :) hehe..hjalp vel lite det her jeg sa well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 4 liter det er snakk om er det nok noe galt ja. Men ikke uvanlig at man må etterfylle. Har drevet og etterfylt kanskje til sammen 1 liter nå. Og nå har det begynnt å stabilisere seg.

 

Er mulig at det lekker ett eller annet sted hos meg også men jeg håper virkelig ikke det. Da må det være toppakningen som har ryket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste jeg vet er at kjøleveske er et kjent problem på E46..

selv om det er aldri samme feil 2 ganger da :P

 

i vintre sprengte "ekspansjonstanken" min :P

røykla hele Sem :P (liten "by" utenfor tønsberg)

utrolig nok kom det på under 1000lappen for å fikse det og de slang med 2 liter av BMWs egen kjøleveske gratis med (jeg kjøpte delene hos BMW og fikset det hjemme selv)

 

å fylle på er jo simpelt.. er simpelt å gjøre det slik at m,an sliper å fylle på senere .. er jo bare til å la bilen gå seg varm mens man etter fyller..

så slipper man å fylle på mer senere :P

(min erfaring)

 

hjalp deg ikke.. men elsker å snakke om eksplosjonen :P

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det manglet kjølevæske på min også i høst. Fikk et verksted til å sjekke dette i samme slengen som de tok EUkontrollen. Et bittelite hull i radiatoren. Dette hadde de visst vært ute for en del ganger på E46.

Jeg har ikke byttet radiatoren, siden kjølevæskenivået holder seg stabil nå. Har gjort det siden juletider.

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en plass vannet fordamper jeg.

Hadde det samme problemet på en sierra jeg hadde.

Fann ut når jeg solgte den hva som var gale, og det var en liten lekkasje som spruten sto på manifoilen, såg aldri av noe vann selv...

MVH

Corsa A 1.4i 90mod! Solgt!

Corsa A 1.4i 91mod! Høggern!

Sierra Sedan 89mod 2.0clx! Solgt!

BMW 318i 92mod. Vraket. solgt!

Sierra sedan 92mod. clx. Rød. solgt!

Sierra sedan 92mod. clx. Grå Solgt!

Audi 100 91mod 2.3E. Solgt!

BMW 318is 92mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår