Gå til innhold

Reparasjon av el.vindusheis P10


Orjan_S

Anbefalte innlegg

Ser ut som om det ikke bare er meg som har slitt med defekt vindusheis på primeran. Enda bedre var det å høre prisen på en ny fra nissan, 2500,- er mye å bruke på noe slikt til en "gammel" bil. Men så liker jeg at alt fungerer med go'biln da :)

Brukte fås kjøpt fra billopphuggeri, men faren for at det samme skjer om relativt kort tid er stor.

Derfor tenkte jeg at det må være noe man kan fikse selv og gikk til verks med godt mot.

Når jeg endelig fikk ut heismekanismen, og demontert motoren, kom problemet frem:

VH014.jpg

Vaieren ruster opp, lager krøll inni motoren eller slites av.

Til denne reparasjonen trenger du:

- Koppverktøy 8 & 10mm

- Stjernejern

- Flatjern

- Popnaggler (forklaring senere i teksten)

- Skrustikke e.l.

- Dremel (trenger ikke, men kjekk å ha)

- Stålwire (1,5mm - 22,90 hos biltema)

VH015.jpg

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern dørtrekket:

1. Løsne skru i håndtak

2. Fjern bakdeksel til dørlås/håndtak

3. Vipp ut dørtrekk i nederkant slik at klipsene løsner

4. Fjern dørtrekket ved å dra det oppover

VH013.jpg

Demontering av vindu:

1. Kjør vinduet i nedre posisjon, slik at festeskruene blir synlig

2. Koble el. heisen fra ledningsnettet

3. Løsne bakre vindussleide

- Løsne vinduspakning

- 2 muttere i øvre feste (1)

- 2 bolter, se bilde (2)

- Fjern sleiden (3)

- Fjern bakre vindu ved å dra det fremover

4. Løsne fremre vindussleide, nedre del (fremre er delt i to, øvre henger fast i B-stolpen)

- 1 bolt (5) - fjern sleiden

- Løsne pakning fra sleide

5. Fjern pakning (5)

6. Løsne vindu fra hevemekanisme - pass på at vinduet hindres i å dette ned! (6)

7. Ta ut vinduet ved å trekke det opp gjennom åpningen

8. Lagre vinduet på en sikker plass

VH000.jpg

Demontering av elektrisk vindusheis:

1. Løsne hevemekanisme, 4 bolter (7)

2. Løsne motor, 3 muttere (8)

3. Fjern mekanismen ut det nedre hullet

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demontering og reparasjon av el. heis:

1. Demonter lokket

- slip bort kanten på bolten slik at det løsner

- vær forsiktig slik at ikke bolten eller lokket skades

VH001.jpg

2. Studer nøye hvordan vaierene er snøret opp og hvordan mekanismen fungerer, fordel å ta bilder her!

VH009.jpg

3. Begynn med å demontere en vaier om gangen, nedre først

4. Endelåsinger på den nye vaieren kan lages på forskjellige måter, jeg gjorde følgende:

- Finn en popnaggel i passende størrelse

- Løsne hylsen fra bolten

- Kutt/slip flensen løs fra hylsen

- Dra hylsen av bolten, så har du en låsehylse til vaieren

- Slip ene enden av bolten til en spiss

- Dra hylse over vaieren

- Stikk spissen på bolten inn i vaier enden slik at den splitter seg litt, sørg for at vaieren splitter seg fint rundt bolten.

- Dra hylsen slik at den er rett over der hvor bolten er

- Klem/press hylsen sammen med tang/skrustikke e.l.

- Kutt av bolten ved enden av vaieren

VH006.jpg

VH005.jpg

VH012.jpg

VH011.jpg

5. Mål opp lengden på den nye vaieren ved å legge den sammen med den nye, merk av hvor den andre hylsen skal være.

6. Tre vaieren gjennom hylsen i motor, så gjennom strømpen før neste punkt utføres.

7. Gjenta pkt.4 med den andre enden, pass på at hylsen blir klemt ved merket (lik lengde).

8. Monter strømpen i hevemekanismen, tre vaieren på plass i festet på vindusfestet.

9. Fjern øvre vaier fra mekanismen

10. Gjennta pkt.4 på ene enden på den nye øvre vaier

11. Mål opp ny vaier mot den gamle og merk lengde

12. Tre vaier fra motoren, gjennom strømpe og gjennom plasthylse.

13. Gjennta pkt.4 med den andre enden, pass på at hylsen blir klemt ved merket (lik lengde). (som pkt.7)

14. Tre vaieren på plass i vindusfestet

15. Rull opp nedre vaier på trommel, la øvre vaier henge løst

16. Koble motor til bilen, kjør vinduet ned i nedre posisjon

- Pass på at trommel ikke hopper av og at vaier er stram og legger seg i sporet.

- Dette for å få strammet fjæren på nedre vaier slik at det blir lettere å få montert øvre vaier.

- Koble motor fra bilen igjen

VH004.jpg

17. Fest øvre vaier til trommel:

- Stram opp vaier fra hevemekanisme, over hjul og inn mot motoren

- Rull vaier stramt rundt trommel

- Press sammen fjær for å få nokk lengde på vaieren slik at den fester deg i låsehullet på trommelen. Vaieren skal være såpass stram at den ikke kan monteres uten at denne fjæren komprimeres

18. Prøvekjør mekanismen ved å koble den til bilen

- Pass på å ikke kjøre den for langt opp, kan bli vanskelig å få ned igjen.

- Pass på at ikke trommel hopper av akslingen

- Koble fra igjen

VH010.jpg

19. Monter lokk på motoren igjen:

- Legg fett i mekanismen slik vaieren hele tiden smøres

- Monter lokket

- Fest lokket med noe som egner seg… jeg brukte en god omgang med kvalitets elektrikertape, satset på at dette holdt.

- Det beste hadde vært å fått gjenget opp senter av bolten for så å skru det fast)

VH008.jpg

VH003.jpg

VH002.jpg

20. Monter el. vindusheis i døren igjen

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at noken har lyst å legge ut slikt her!

 

Eg har nett gjort samme operajson. Masse styr me dei vaierane altså...!

Men hos meg va den ein vaieren avsleten, men motoren funka.

Lurte litt på lengden av dei vaierane og montering av endlås på dei.

For hos meg løsna den eine heimelaga endelåsen relativt kort etter.

 

Får ein kjøpt dei vaierane lause med rett lengde og endelås på ?

Kjipt å opna heile døra når den vaieren løsne igjen liksom...

 

Skal prøva på nytt etter din guide her!, så snart finveret kjeme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle_H: Dersom kun den nedre vaieren løsner kan den fortsatt fungere normalt ja. Hvordan laget du endelåsingene da? Har ikke brukt vinduet så mye etter jeg fixa, så jeg vet ikke hvordan det blir med holdbarheten. Satser på at den kilen jeg laga av popnaggelen sørger for godt hold. Time will show :)

 

sunh: En del plukk å få demontert alt, men egentlig ikke så ille. Vaierne var helt tørre, lå kun litt fett i midten av trommelen på min, så lite smøring kombinert med fuktighet har nok vært hovedårsak ja. Kan kanskje være lurt å smøre opp disse dersom man har av trekket av en eller annen grunn.

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte sykkelvaier å der va da endeklosse, men den var litt for store.

Så eg knepte det på plass. (sikkert sprukke av etter litt belstning...)

Men neste forsøk skal eg prøva din metode!

Fant heller aldri rette lengden på vaieren, slik at det vart for slakt eller for stramt.

Men med rett type vaier og gode endelåser så går det nok... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår